اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

فضائلی در گفت‌وگو با فارس:

ممیزی در همه دنیا اعمال می‌شود/ هیچ عقلی سالمی انتشار هر نوع کتابی را نمی‌پذیرد

مهدی فضائلی گفت: در دنیا هم این طور نیست که هر چیزی چاپ شود. آنها هم خط قرمزهایی دارند که یکی از معروفترین‌هایش هولوکاست است که اولا اگر کسی بنویسد چاپ نمی‌شود و اگر چاپ شود با او برخورد می‌شود.

ممیزی در همه دنیا اعمال می‌شود/ هیچ عقلی سالمی انتشار هر نوع کتابی را نمی‌پذیرد

مهدی فضائلی مدیر انتشارات سروش در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، درباره مساله ممیزی کتاب و اینکه عده‌ای درباره این مساله اظهار نظرها را تا بدان جا پیش می‌برند که می‌گویند ممیزی باید به کلی حذف شود، حتی اگر کتاب‌هایی منتشر شود که مناسب خانواده‌ها هم نباشد،‌ گفت: بعضی از این حرف‌ها به قدری بی‌ربط و غیر منطقی است که ارزش ندارد به آن پرداخت و بی‌منطق بودن آن از محتوای کلام پیدا است.

وی افزود: بحث نظارت قبل از چاپ در کشور ما، با همه مختصاتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر گرفته شده، قانون است و وزارت ارشاد نمی‌تواند خارج از آن عمل کند. بر این قانون که تهیه شده توسط جمعی از فرهیختگان این کشور و تائید شده توسط شورای عالی است،‌ منطقی حاکم است.

مدیرعامل انتظارت سروش اظهار داشت: در دنیا هم این طور نیست که هر چیزی چاپ شود. آنها هم خط قرمزهایی دارند که یکی از معروفترین‌هایش هولوکاست است که اولا اگر کسی بنویسد چاپ نمی‌شود و اگر چاپ شود با او برخورد می‌شود. موضوعات دیگری هم وجود دارد مثلا ما کتابی را امسال چاپ کردیم با نام درس‌های دیپلماسی که  توسط یک دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشته شده است. متن انگلیسی این کتاب که در آمریکا چاپ شده، با حذف بخش‌هایی روبرو بوده که متن اصلی و متن چاپ شده هر دو در دست ما بود.

فضائلی گفت: پس ممیزی چیزی است که در جاهای دیگر دنیا نیز وجود دارد ضمن اینکه نظام ما به لحاظ چارچوب‌هایی که پذیرفته، متفاوت است و قرار نیست همه رفتارهایمان مثل نظام ‌های دیگر باشد و در این نظام همان قدر که باید برای خورد و خوراک جامعه ارزش قائل باشیم و بهداشت و استاندارد و دیگر سازمان‌ها بر آن نظارت می‌کنند به طریق اولی در حوزه‌های فرهنگی باید این حساسیت را داشته باشیم.

وی افزود: درباره ممیزی کتاب می‌گویند مگر جامعه قیم می‌خواهد؟ سوال این است که جامعه مگر برای شکمش قیم می‌خواهد؟ فوقش چند نفر یک چیزی را می‌خورند و مسموم می‌شوند یا می‌میرند و بعدا مردم می‌فهمند آن ماده غذایی بد بوده کسی دیگر استفاده نمی‌کند. چه طور این چیزها مهم است و اگر کسی یا سازمانی وظیفه‌اش را خوب انجام ندهد اعتراض می‌کنند که چرا وظیفه‌شان را به خوبی انجام نداده‌اند، پس به طریق اولی این مساله درباره فکر و روح مردم نیز صادق است.

فضائلی گفت: درباره چیزی که نوع زندگی یک فرد را جهت دهد و مسیر زندگیش را عوض می‌کند،‌ نباید استانداردی وجود داشته باشد؟ بله این حرف درست است که نباید استانداردها سلیقه‌ای باشد نباید در آن افراط باشد ولی در اصل استاندارد بودن کتاب، هیچ عقلی نمی‌تواند بپذیرد که هر محصول درست و غلط و پاک و ناپاک وارد جامعه شود. بخش دوم می‌تواند آسیب شناسی شود و راهکارهایی برایش به دست آورد هر کسی که بتواند این اشکال‌ها را برطرف کند، دستش را می‌بوسیم و از او تشکر هم می‌کنیم ولی اصل این موضوع را کسی نمی‌تواند از میان ببرد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول