اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نشست صبح ناشر

حقانی: ممیزی بعد از چاپ فقط رفع تکلیف است

معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تعریف درستی از ممیزی ارائه دهد، ممیزی بعد از چاپ را تنها ‌نوعی رفع تکلیف خواند.

حقانی: ممیزی بعد از چاپ فقط رفع تکلیف است

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی «منانشر»، سومین نشست «صبح ناشر» با حضور دکتر «موسی حقانی» معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران،  «رضا قریبی» مدیر انتشارات و جمعی از اهالی رسانه صبح امروز، 3 آذرماه، در مرکز رسانه‌ای «شیرازه» برگزار شد.

دکتر موسی حقانی در ابتدای این نشست با ابراز تاسف از وجود شبهه در اسناد تاریخی مورد استفاده سریال و فیلم‌هایی که با محور تاریخ تولید می‌شود اظهار داشت: در اغلب فیلم‌های تاریخی ساخته شده از مرحوم «علی حاتمی» گرفته تا «شهنواز»، «دری»، «ورزی» و دیگر کارگردان‌ها، در بخش‌هایی از پژوهش فیلم‌نامه کاستی‌هایی به‌چشم می‌خورد.

او افزود: بخشی از این کاستی‌‌ها به اختلاف سلیقه و کمبود آثار پژوهشی از آن دوران بازمی‌گردد اما باید در بخش تحقیقاتی این‌گونه برنامه‌ها اهتمام بیشتری صورت پذیرد. برای نمونه در سریال «هزاردستان» جامعه ایران در دوران قاجار مردمانی معتاد و چرتی نشان داده می‌شود. برای پاک کردن این تصورات غلط در ذهن مردم که از طریق یک فیلم القا شده، سال‌ها زمان باید صرف شود.

حقانی درباره میزان تحقیقات تاریخی در آثار سینمایی کشور گفت: در صدا و سیما توجه به این موضوع بیشتر است و مدتی است که سعی می‌شود برای آثار تلویزیونی یک ناظر محتوایی در نظر گرفته شود، اما من این تحقیقات را به شکل عام، در سینما کمتر دیده‌ام. در حوزه تولیدات تلویزیونی مراجعاتی به ما شده، اما در حوزه سینما تا به حال به ما مراجعه نشده است.

او اظهار داشت: کتاب‌های تاریخی منتشر شده در 150سال گذشته عمدتا از سوی کسانی به تالیف درآمده که یا دیدگاه خاصی داشته‌اند و هدف‌شان اعمال آن دیدگاه بوده است و در این مسیر برای تطهیر کردن خود و گروهی که به آن وابسته بوده‌اند دست به تحریف زده‌اند.

وی افزود: در دوره پهلوی، پهلوی‌ستایی و شاه‌پرستی نخ تسبیح همه منشورات بوده است. در مجموعه آثار منتشر شده دوران مشروطه اغلب خراب کردن قاجار، سیاه‌نشان دادن چهره مراجع شیعه و روحانیت و هم‌چنین حمله به آداب و رسوم مردم به چشم می‌خورد. بنابراین وقتی آثار منتشرشده از مشروطه تا انقراض قاجاریه را بررسی می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که نیاز به بازنگری و بازنگاری داریم.

حقانی گفت: در زمینه تاریخ اقتصادی و سیاسی در کشور ضعیف عمل شده است. از یک محقق به‌تنهایی نمی‌توان انتظار داشت بدون امکانات به کار تحقیق بپردازد. نهادها و تشکیلاتی خاص باید از محققان حمایت کنند تا آ‌ن‌ها با خاطری آسوده به موضوعاتی که نیاز به پژوهش و بررسی است، بپردازند.

او تصریح کرد: با گذشت 34 سال از انقلاب اسلامی ایران، هنوز هم در برخی از حوزه‌های تاریخی بی‌توجهی به اسناد مشاهده می‌شود. عده‌ای همان حرف‌های تکراری را می‌زنند. دو دلیل وجود دارد؛ یا نخبگان کتاب نمی‌خوانند و یا محققان نتوانسته‌اند روایات را درست بیان کنند.

حقانی در بخش دیگری از این نشست گرانی کاغذ را یکی از مشکلات اصلی ناشران عنوان کرد و گفت: برای حل مشکل گرانی کاغذ در کشور باید فکری شود. بخشی از این مشکل حکومتی است و دولت باید چاره‌اندیشی کند. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از ناشران با ورشکستگی و رکود مواجه شده‌اند.

وی همچنین قانون ممیزی را اصلی قابل قبول توصیف و تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تعریف درستی از ممیزی ارائه دهد. ممیزی بعد از چاپ به‌نوعی رفع تکلیف است. گاهی ممیزی هوشمندانه نیست و شخص ممیزگر بر موضوع احاطه ندارد. باید برای ممیزی سازوکار جدی تعریف شود. با ایجاد تعامل میان ناشران و نویسندگان بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد. 

 

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول