اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه قم:

اقتصاد اولویت نخست زندگی غربی است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه از نگاه غرب، اقتصاد اساس تقسیم‌بندی جوامع است، گفت: تقسیم‌بندی جوامع بر اساس معیارهای غربی، اقتصاد را به اولویت نخست زندگی تبدیل کرده است.

اقتصاد اولویت نخست زندگی غربی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام حسن شفیعی در دومین مرحله از سلسله نشست‌های تاریخ تحلیلی اسلام با عنوان «از سقیفه تا عاشورا» که یک شنبه شب در سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی برگزار شد، اظهار داشت: جوامع نیز مانند انسان‌ها از منظر خداوند به دو دسته جاهل و حکیم تقسیم می‌شود؛ در حالی که مبنای این دسته بندی در غرب، اقتصاد است و بر همین اساس تقسیم جوامع با عناوین توسعه یافته، در حال توسعه و جهان سوم صورت می‌گیرد.

شفیعی ادامه داد: پذیرش این تقسیم‌بندی و باور آن، بر زندگی افراد نیز تاثیر می‌گذارد و سبب می‌شود که در همه عرصه‌ها نظیر ازدواج، دانشگاه و موارد دیگر؛ اقتصاد به عنوان اولویت نخست مطرح باشد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در چنین شرایطی خانواده نهاد مقدس محسوب نمی‌شود؛ در حالی که در آموزه‌های دین مبین اسلام، قداست این نهاد تا آنجاست که آداب ورود به خانواده همچون آداب ورود به مسجد است.

شفیعی در خصوص نظام ارزشی جوامع جاهلی گفت: نظام ارزشی هر جامعه معرف مرتبه تکامل و تعالی آن است و بنابر این چراغ افکندن روی ساختار ارزشی جوامع عامل مهمی در راستای شناخت مرتبه رشد و کمال آن به حساب می‌آید.

وی انحراف از مسیر توحید و گرایش به بت پرستی، عبادت خورشید، ستاره، جن و شیاطین را از مصادیق انحراف در بعد اعتقادی جامعه برشمرد و اضافه کرد: در بعد ارزشی نیز مسائلی چون تعصبات قومی و نژادی، تکاثر در اموال و اولاد را ملاک ارزش‌گذاری افراد قرار دادن و نیز بی‌ارزش دانستن جنس مونث مصداق انحراف محسوب می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در دین اسلام؛ نژاد، زبان و رنگ اهمیت ندارد اما گاهی در جامعه اموال و موارد مشابه آن به ملاک ارزش تبدیل می‌شود.

شفیعی عنوان کرد: در آن زمان زن جایگاه و ارزش پایینی داشت و حتی با مرگ یک مرد، همسر وی نه تنها ارث نمی‌برد؛ بلکه خود نیز به عنوان کالا به شخصی دیگر به ارث می‌رسید.

وی با بیان اینکه در نظام جاهلی عرب 11 نوع ازدواج وجود داشته که اسلام سه مورد آنها را پذیرفته است، گفت: در عصر حاضر نیز در کشورهای اروپایی برای حمایت از رذائل اخلاقی همچون همجنس بازی قانون گذاری می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: علم جامعه به تنهایی عامل پیشرفت نیست؛ بلکه باید این پیشرفت بر مبنای فطرت انسان باشد.

کارشناس تاریخ اسلام به بعد اقتصادی جوامع جاهلی اشاره کرد و افزود: ابتلا به رباخواری، کلاه برداری، غش در خرید و فروش، شکل‌گیری بازار مسموم، اشرافی گری و وجود غول‌های ثروت و نیز عمیق شدن فاصله طبقاتی در این گونه جوامع حائز اهمیت است.

وی تعصبات قومی و قبیله‌ای را از ارزش‌های جامعه جاهلی در بعد سیاسی ذکر و تاکید کرد: برای درک مناسب تلاش، شجاعت و جهاد اهل بیت (ع) چاره‌ای جز شناخت مطلوب از فضای دوران حیات آنان وجود ندارد.

گفتنی است سومین مرحله از سلسله نشست‌های از سقیفه تا عاشورا یکشنبه آینده در همین دانشگاه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/77011/ن30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول