اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر تاریخ اسلام:

پیامبراسلام(ص) بیم بازگشت جاهلیت را داشتند

یک پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه امام علی (ع) هنگام رسیدن به خلافت نسبت به بازگشت آفات پیش از بعثت پیامبر(ص) به مردم هشدار داده بود، گفت: پیامبر(ص) نیز بیم بازگشت جاهلیت را داشتند.

پیامبراسلام(ص) بیم بازگشت جاهلیت را داشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام حسن شفیعی در دومین مرحله از سلسله نشست‌های تاریخ تحلیلی اسلام با عنوان «از سقیفه تا عاشورا» که یکشنبه‌شب در سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: جهل مهلک‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری جوامع بشری محسوب می‌شود.

وی افزود: این بیماری به بی ارزش شدن تمام ارزش‌هایی منجر شد که رسول اکرم (ص) 23 سال به همراه اهل بیت خود با ابزارهای مختلف برای نهادینه کردن آن مجاهدت کرد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: عاقبت جامعه عرب به واسطه بازگشت همین جهل، پس از گذشت 50 سال از رحلت پیامبر اسلام، به واقعه عاشورا انجامید؛ همان گونه که قوم حضرت موسی (ع) در مدت 40 روز غیبت پیامبر زمان خود، از الهه پرستی به گوساله پرستی روی آوردند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: آگاهی از معنا و مفهوم جهل از آن رو اهمیت دارد که درمان بیماری مستلزم شناختن آن است و برای مقابله با جهل و درمان آن نیز باید این آفت را به خوبی شناخت.

شفیعی با بیان اینکه جهل در لغت در مقابل علم قرار می‌گیرد، اذعان داشت: مقصود از جهل در موضوع مطروحه جهلی است که موجب فساد عقیده و اخلاق شود.

وی، حکمت را مفهوم متضاد جاهلیت در قران خواند و اذعان داشت: حکمت در فرهنگ قران یک معرفت مطابق با حق، برهانی، درراستای تامین نیازهای فطری، تکامل و سعادت بشر است که خداوند نیز پیامبران را برای نشر آن مبعوث کرد.

این کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به هشدار قرآن و روایات در صدر اسلام در خصوص بازگشت جاهلیت تصریح کرد: بر اساس فرموده قرآن کریم در آیاتی از جمله آیه 33 از سوره مبارکه احزاب، امکان به وجود آمدن جاهلیت دیگری مانند جاهلیت پیشین در جامعه وجود دارد.

شفیعی با بیان اینکه امام علی (ع) هنگام رسیدن به خلافت نسبت به بازگشت آفات پیش از بعثت پیامبر به مردم هشدار داده بود، اضافه کرد: پیامبر نیز بیم بازگشت جاهلیت را داشت.

وی با تأکید بر اینکه دانشجویان به عنوان نخبگان و خواص جامعه باید اهل تحلیل باشند، خاطرنشان کرد: تفکر در سخنان اهل بیت(ع) یکی از راه های دستیابی به این تحلیل است و در این صورت همین تحلیل، آنان را از آسیب‌های جامعه مصون می‌دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه برای درک مناسب تلاش، شجاعت و جهاد اهل بیت (ع) چاره‌ای جز شناخت مطلوب از فضای دوران حیات آنان وجود ندارد، بیان کرد: تاریخ نشان می‌دهد در جوامع الهی آسیب منافقان بیش از خطر مشرکان بوده است و بنابر این جاهلیت نو به مراتب بیشتر از جاهلیت قبلی جامعه را تهدید می‌کند.

شفیعی ادامه داد: گاهی جاهلیت نو در بستر دینی شکل می‌گیرد و مبارزه با آن بسیار دشوارتر از جهلی است که در بستر کفر و نفاق به وجود می‌آید.

وی استفاده از شعائر دینی برای پیشبرد اهداف خویش را از آسیب‌های جاهلیت نو عنوان و اذعان کرد: مشابه این آسیب در مقابله جاهلان با امیرالمومنین و سر دادن شعار «لا حکم الا الله» در جنگ صفین و نیز واقعه عاشورا دیده می‌شود که در آن بسیاری از افراد به علت جهالت، به نیت «قربة الی الله» با امام حسین(ع) جنگیدند.

گفتنی است سومین مرحله از سلسله نشست‌های از سقیفه تا عاشورا یکشنبه آینده در همین دانشگاه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/77011/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول