اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

استان فرهنگی کردستان سدی در برابر هجوم خاموش

کردستان، استانی است که بار فرهنگی بودن را به فرموده مقام معظم رهبری به دوش می‌کشد و لذا رسالت این استان در برابر هجوم خاموش دشمن مضاعف است.

استان فرهنگی کردستان سدی در برابر هجوم خاموش

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، سرزمین ایمان، فرهنگ و هنر، صفا و وفاداری، سرزمین فداکارهای بزرگ، اینها بخش از صفاتی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر به یادماندنی خود به کردستان، در توصیف این استان، آن را به کار بردند و از آن پس استان ما یک استان فرهنگی ماند تا زمینه برای معرفی و توسعه و انتقال فرهنگ این خطه از ایران اسلامی، به دیگر نقاط ایران پهناور فراهم شود و سدی در برابر هجوم خاموش دشمنان شود، همانگونه که در ایام دفاع مقدس، خط مقدم مقابله با دشمن بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این سفر و در اجتماع بزرگ کردهای غیور افزودند: مجاهدت‌های مردم رشید این خطه که با هوشیاری، توطئه دشمن را در اولین و حساس‌ترین سال‌های عمر نظام تشخیص دادند و مردانه در مقابل آن ایستادند از یاد ملت ایران نخواهد رفت.

حساس‌ترین سال‌هایی که در دزلی، شاهو، موچش، خط مرزی بانه و مریوان با ایثار جان بهترین مردمان، به حماسه‌ای ماندگار بدل شد تا دنیا، سال‌ها بعد وقتی نام از کردستان برده می‌شود، اقتدار و صلابت مردم این استان را که دلگرمی کوه‌های کردستان به آنان بود از یاد نبرد.

اینجا فرهنگی غنی دارد از آوازهای سنتی و فولکور، تا کلاش و شال و لباسی که اصالت را تنها در آن می‌توان یافت.

در شال پشمینه مرد کرد و در پیچ‌های دستارش می‌توان غیرت را دید و در کلنجه و کلاو زنانش عفت را مو به مو جست...

اینجا کردستان است، سرزمینی که رهبر معظم انقلاب مردم آن را اینگونه توصیف کردند: مردم با عظمت این استان، مردمی امتحان داده هستند چرا که وقتی دشمن با سیاست خباثت‌آلود خود در پی ایجاد تفرقه قومی و مذهبی در پیکره عظیم ملت ایران بود، مردم کردستان با هوشیاری و مجاهدت این توطئه بزرگ را خنثی کردند.

ایشان نوع نگاه به کردستان را هم به زیبایی توصیف کرده و فرمودند: نگاه ما به استان کردستان، نگاهی لبریز و متکی به محبت، برادری، اتحاد و همدلی است و هر کس با این نگاه مخالف است، برخلاف سیاست نظام رفتار می‌کند.

افتخارآفرینی مردم کرد و دوران دفاع مقدس در 5400 قبر مطهری است که امروز زیارتگاه عاشقان و دلدادگان شده است...

توصیه رهبری هنوز هم در گوش جان جوانان کردستانی طنین‌انداز است که آنان را به مطالعه تاریخ این سرزمین فداکاری‌های بزرگ فراخواندند...

اینجا کردستان است...

وقتی یک نقطه قوت در بخشی از سرزمین ما از سوی بزرگان نظام برجسته می‌شود، دشمنان درست روی آن دست می‌گذارند تا این برجستگی را به نفع خود تغییر دهند، فرهنگی بودن کردستان این بار از سوی دشمنانی نشانه رفت که گاه در قالب تفاوت‌های قومی و مذهبی، ندای تبعیض سر می‌دادند و گاه ناپسندترین عقاید خود را از زبان مردم غیور کرد علیه انقلاب اسلامی به کار می‌بردند...

در این میان یکی از ابزارهایی که در این استان مرزی به شدت مورد علاقه دشمنان مردم و نظام قرار گرفته است، شبکه‌های ماهواره‌ای است. شبکه‌هایی در راستای ترویج ابتذال و که فرهنگ منحط غربی، تنها همین ویژگی را دارد.

این وسیله ارتباط جمعی چندی است جایگاه خود را در خانه‌های اغلب مردم پیدا کرده و مردم براحتی در محل کار، خیابان، محافل و حتی مدارس و دانشگاه‌ها درباره آن و چگونگی  برنامه‌های آن با یکدیگر گفتگو می‌کنند.

اغلب استفاده‌کنندگان از این رسانه را اقشار جوان و نوجوان اعم از تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده را شامل می‌شود به گونه‌ای که آنها بخشی از سبک‌های زندگی خود را بر مبنای آنچه تماشا می‌کنند پیش می‌برند. آنها پیامی که به شکل‌های هیجانی و احساسی منتقل می‌شود دریافت می‌کنند و گاهی بدون تعمق می‌پذیرند.

نقش ترغیبی که توسط برنامه‌ها ارائه می‌شود درست مانند هدف‌گیری افکار و احساسات و روان مخاطب است اینکه آنها را ندا می‌دهد و امر و نهی می‌کند صدق و کذب واقعیت‌ها را مخدوش می‌کند تفاوت خوب و بد را در ذهن مخاطب ناشناخته باقی می‌گذارد و از راه‌های گوناگون در ذهن او اعتمادسازی می‌کند.

اغلب پیام‌هایی که ارائه می‌کند که هیچگونه هماهنگی و هم‌رنگی با فرهنگ و سنت ما ندارد و بیشتر با فرهنگ‌های غربی و اروپایی همگن شده‌اند.

این ناسازگاری و ارائه پیام‌های ناهمگون با فرهنگ ما باید برای همه ما آشکار باشد که چه در سر تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این رسانه است و قصد دارد مخاطبان خود را از طریق تحریک عواطف وابسته سازد و آنان را در فضای جدیدی که می‌خواهد غرق می‌کند.

بخش زیادی از این برنامه‌ها اغلب با موضوعاتی عنوان می‌شود که از نظر مبانی اخلاقی با فرهنگ ما در تضاد است.

بعنوان مثال هر گونه بی‌قیدی و بی‌تفاوتی نسبت به موضوعات معنوی را در اذهان جاری می‌کند و با القای ارزش‌های ضداسلامی و دینی به از هم گسیختگی و همبستگی مسلمانان و تضعیف اقتدار ملی دامن می‌زند.

فرستنده‌های این وسیله به لحاظ گرافیک بسیار قوی و با رنگ‌ها و طراحی و انواع دکوراسیون‌های متنوع و شاد همگام ساختن برنامه‌ها با موسیقی و کلام طنین‌انگیز و ریتم‌های گوناگون برای مخاطب لذت‌بخش‌تر و جذاب‌تر از هر نوع وسیله دیگری شده است.

مجریان برنامه‌ها با صرف هزینه‌های گزاف همه سعیشان بر این است که با هم زبانی و شبیه‌سازی فرهنگی قالبی در برخی موارد مخاطب را به خود نزدیک سازند و از راه‌های ارتباطی گوناگون با آنها مراوده و ارتباط دوسویه برقرار کنند آنها همه چیز را واقعی نشان می‌دهند به طوری که باورهای مخاطبین خود را بیش از پیش نسبت به خود و برنامه‌هایشان تقویت کرده تا به طور کامل بر افکار آنها چیره گردند.

از انگیزه‌هایی دیگر که توسط مجریان امر صورت پذیرفته است گسترش تفکرات سکولاریستی در جامعه (یعنی خالی کردن ذهن‌ها از دین و مذهب یا دین‌زدایی) و نیز ایجاد فرقه‌های مذهبی جدید است که با شبهه‌افکنی در میان جوانان و انحرافات اعتقادی و اخلاقی و ترویج آزادی به شیوه فساد و بی‌بند و باری به سست کردن عقاید و بنیان خانواده که به مسائلی چون تعصب‌زادیی، خیانت، تجمل‌گرایی، مدگرایی، مصرف‌گرایی، بارداری قبل از ازدواج، سقط جنین بدون هیچ عذری، زندگی گروهی به جای زندگی همراه خانواده و در نهایت کم‌رنگ نمودن نقش و احترام والدین در حوزه خانواده می‌پردازند.

آنان اینگونه جنگ نرم را شروع کرده‌اند با سیاستی باور نکردنی؛ مدت‌هاست که در چنین افکاری بسر می‌برند تا روزی بتوانند سلطه فرهنگی خود را بر جهان حکمفرما کنند و اختیار و اداره حکومت‌ها را از تمامی جوامع بگیرند.

خانواده‌های کرد بنیانی مستحکم دارند که هیچ چیز مادی نمی‌تواند آن را از هم فرو بپاشد، پایبندی به روابط خانواده، وفاداری به همسر و فرزندان، غیرت و معرفت، حجاب و عفاف، ویژگی‌هایی است که با خون این مردم آمیخته است و دشمن با ساخت به اصطلاح سریال‌هایی این ویژگی‌های برجسته را نشانه رفته است.

اغلب این سریال‌ها به زبان فارسی ترجمه و دوبله می‌شود و بیشتر این فیلم‌ها از آسیای شرقی مثل کره یا کشور ترکیه که تقریباً در بعضی از موارد با فرهنگ ما اشتراک سلیقه و فکر دارند انتخاب می‌شود و برخی از این فیلم‌ها نیز کلمبیایی است.

آنچه محتوای این سریال‌ها را تشکیل می‌دهد اکثر موضوعاتی چون شهوت‌گرایی و پرداختن به مسئله لذت جنسی و ایجاد خشونت، خیانت میان زن و مرد در زندگی مشترک و بهانه‌ای برای ترویج برهنگی زنان را در بر می‌گیرد و در کل می‌توان اظهار کرد که از یک سریال شصت و هفتاد قسمتی نکته مثبت و آموزنده‌ای که برای زندگی حال و آینده افراد مفید باشد در آن یافت نمی‌شود.

گذشته از نوع پوشش‌هایی که این شبکه‌ها بنا به نگرش کوته‌بینانه خود و برمبنای اصولی که از سوی دشمنان انقلاب اسلامی به آنان دیکته شده است، انتقال این نوع خاص پوشش که فرهنگ برهنگی است، به نسل جوان و نوجوان ماست تا اصالت فرهنگی خود را که بر مبنای پوشش کامل و حجاب و عفاف است، فراموش کنند.

تهاجم خاموش دشمنان از خاکریزهای جنگی به درون خانه‌ها کشیده شده است تا در فروپاشی فرهنگی، دستیابی به اهداف سلطه آسان شود.

استاد شهید مطهری در این باره سخنی گرانبها دارند که: اگر برهنگی فرهنگ و تمدن است، پس حیوانات از همه متمدن‌ترند.

-----------------------------

یادداشت از: کلثوم مومنی

-----------------------------

انتهای پیام/79009/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول