اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هشترود:

توسعه آموزش‌های ترویجی در بین بهره‌برداران مانع مهاجرت‌ها خواهد بود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هشترود، توسعه آموزش‌های ترویجی در بین بهره‌برداران روستایی را مانع مهاجرت‌ها خواند.

توسعه آموزش‌های ترویجی در بین بهره‌برداران مانع مهاجرت‌ها خواهد بود

به گزارش خبرگزاری فارس از هشترود، اسماعیل کریمی‌اصل پیش از ظهر امروز در بازدید از اراضی کشاورزی روستای بزوجیق در 40 کیلومتری شهرستان هشترود اظهار کرد: این روستا با 720 هکتار اراضی زراعی که به صورت عمده به کشت گندم اختصاص دارد، در اقتصاد کشاورزی شهرستان از جایگاه بالایی برخوردار است.

وی افزود: درآمد مردم این روستا از طریق کشاورزی بوده و بیشتر به کاشت گندم جو و نخود اشتغال دارند. در گذشته گندم با روش سنتی درو می‌شد و بهره‌برداران زحمات زیادی متحمل می‌شدند.

کریمی‌اصل تاکید کرد: در حال حاضر با بودن جاده‌های بین مزارع و توسعه جاده‌های ارتباطی استفاده از کمباین در درو محصولات امکان‌پذیر و رواج یافته است.

وی گفت: روستای بزوجیق تالاب قوریگل و کت‌گولی از جاذبه‌های طبیعی مناسبی است که نبود امکانات سبب شده بازدیدکننده‌ای به این تالاب‌ها مراجعه نکند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هشترود افزود: رکه بزوجیق در نزدیکی روستا که در طول خشکسالی‌های پی در پی هیچ‌گاه خشک نشده جلوه زیبایی به روستا بخشیده و نیازهای روستاییان را تا حد زیادی برآورده کند، این برکه ماهی‌دار بوده و امکان پرورش ماهی در آن به صورت بالقوه‌ای مهیاست.

وی ادامه داد: این روستا در نزدیکی سد سهند قرار گرفته و به این دلیل روستا را در بهترین موقعیت استان قرار داده است.

کریمی‌اصل گفت: این مدیریت تلاش دارد با توسعه آموزش‌های ترویجی در بین بهره‌برداران به خصوص بهره‌برداران بخش زراعی این روستا علاوه بر افزایش توان اقتصادی آنان و کمک به اقتصاد کشاورزی منطقه با زمینه‌سازی برای افزایش امکانات زیربنایی، از مهاجرت نیروی بالقوه توانمند در تولید بخش کشاورزی به سایر مناطق و شهرها جلوگیری کند.

روستای بزوجیق یکی از روستاهای شهرستان هشترود است که از شمال با روستای دربند، از جنوب با روستای  کتله کمر، از غرب با روستای ایده‌لو و از شرق با روستای قزللو همجوار است.

درآمد مردم روستا از کشاورزی و کاشت گندم، جو و نخود تامین می‌شود. این روستا در میان سه رودخانه قرانقو، آلمالوچای و دربند چای واقع شده و هر سه رودخانه در طول سال جریان دارند.

در دهه 50 این روستا حدود 220 خانوار را در خود جای داده بود که در اثر مهاجرت این تعداد به حدود 60 خانوار تقلیل یافته است.

حمایت جهاد کشاورزی از تولیدات زراعی و باغی در سطح منطقه، رشد مهاجرت را به نحو ملموسی کاهش داده است.

انتهای پیام/60001/ل40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول