اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

امنیت اکولوژیکی جهان به مخاطره افتاده است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سطح جنگل‌های جهان در قرن بیستم، به 400 میلیون هکتار کاهش یافته که این مسئله امنیت اکولوژیکی جهان را به مخاطره انداخته است.

امنیت اکولوژیکی جهان به مخاطره افتاده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، خداکرم جلالی در بازدید از طرح‌های مختلف منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح این استان با اشاره به نگاه جامع به حوزه‌های آبخیز و ایجاد تعامل بین اجزای سیستم، برنامه‌ریزی در حوزه‌های آبخیز به منظور مدیریت صحیح را لازمه موفقیت در مدیریت این حوزه‌ها دانست و اظهار داشت: با توجه به گسترده سرزمین و استعدادهای مناسب محیطی کشور در اجرای طرح‌های آبخیزداری ضرورت بهبود و تجربه روش‌های جدید در امر برنامه‌ریزی به ویژه در روش‌های اجرای پروژه‌های آبخیزداری با مشارکت مردم وجود دارد.

معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با رضایت از کارهای انجام شده در این استان گفت: در تخصیص اعتبارات به استان‌ها، اولویت با مراکزی است که عملکرد مناسبی از نظر اجرای پروژه‌ها داشته‌اند.

وی افزود: استان فارس به لحاظ وسعت، استعداد و ظرفیت‌هایی که در سطح منابع طبیعی برخوردار است در جایگاه ویژه‌ای در این سازمان قرار گرفته است.

این مقام مسئول بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی را از جمله چالش‌های پیش روی این استان برشمرد و ابراز داشت: با توجه به بیلان منفی 10 میلیارد مترمکعبی سفره‌های آب زیرزمینی، توسعه آبخیزداری یکی از مهم‌ترین اقدامات محسوب می‌شود.

وی با یادآوری تجربیات کشورهای دیگر و توجه به مسائل اقتصادی و اجتماعی و حفظ منابع آب و خاک در حوضه‌های آبخیز با بهره‌گیری از علوم و تجربیات مختلف، نقش مردم در جریان این فرآیند را ضروری دانست و بیان کرد: سطح جنگل‌های جهان در قرن بیستم، به 400 میلیون هکتار کاهش یافته که این مسئله امنیت اکولوژیکی جهان را به مخاطره انداخته است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه 90 درصد کشور ما دارای مناطق خشک و نیمه‌خشک است، اضافه کرد: در حال حاضر از 13 اقلیم جهان، 11 اقلیم را در کشور داریم، اما میزان بارندگی ما تنها یک‌سوم میانگین جهانی و میزان تبخیر سه برابر متوسط جهانی است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور استفاده از طرح‌های دانش‌بنیان متناسب با نیازهای منابع طبیعی را از دیگر اولویت‌های پیش رو عنوان کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد با تلفیق دانش بومی مردم و دانش نوین می‌توان برای دستیابی به این هدف و مدیریت جامع‌نگر و سیستمی اقدام کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود کاهش کمی و کیفی منابع، آب‌های زیرزمینی، افزایش تبخیر و افزایش بیماری‌های ناشناخته را از دیگر عوارض تخریب منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: به دلیل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی سالانه شاهد افت سطح آن در کشور هستیم که در واقع با این کار پوشش طبیعی و جنگل را حذف می‌کنیم.

جلالی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت خشکیدگی درختان بلوط و کنترل آفات در برخی مناطق آلوده کشور از جمله استان فارس گفت: بر اساس تجربیات بین‌المللی بخشی از درختان که به این بیماری مبتلا می‌شوند باید در همان عرصه معدوم و امحا شوند.

بنا به گفته وی این برنامه مورد تایید اکثر گیاه‌پزشکان و اکولوژیست‌ها است و آنان بر این نظر متفق‌القول هستند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: در برخی مواقع نیز به جد نیازمند اجرای یک طرح توسعه‌ای هستیم تا از مشکلات مردم کاسته شود که در این زمینه ابتدا باید ببینیم که تا چه اندازه می‌توان خسارات ناشی از این طرح‌ها را کاهش داد.

انتهای پیام/2448/س/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول