اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وقتی نشست تخصصی نویسندگان لغو می‎شود

از انتقادات ترش تاریخ‎نگار گلستانی تا ثبت صحنه‎ای شیرین

آئین رونمایی دو کتاب حماسی در گرگان با حضور جمعی از نویسندگان، روزنامه‎نگاران، مولفان کتاب و جمعی از مسئولان دستگاه‎های اجرایی برگزار شد که حاشیه‎هایی در پی داشت.

از انتقادات ترش تاریخ‎نگار گلستانی تا ثبت صحنه‎ای شیرین

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در آئین رونمایی از کتاب «لحظه‎ها جا می‎ماند» و «حماسه پنج آذر سال 1357 گرگان» که به قلم دو نویسنده گلستانی، یوسف قوجق رمان‎نویس اهل سنت و غلامرضا خارکوهی تاریخ‎نگار انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است با انتقاداتی از سوی نویسنده کتاب همراه شد.

پس از تلاوت آیات قرآن کریم و پخش سرود ملی کشورمان، مراسم رونمایی از دو کتاب حماسی آغاز شد که در همان ابتدا کلیپی از تاریخ انقلاب در سال 1357 گرگان برای مدعوین به نمایش درآمد.

تعداد کمی از نویسندگان اهل قلم در این جلسه حضور داشتند و شمار زیادی از صندلی‎های تالار فخرالدین اسعد گرگانی خالی بود و تا انتهای مراسم به همین منوال سپری شد.

استارت سخنرانی با سخنان ادبی غلامرضا منتظری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان کلید خورد و فضای مراسم به نفوذ کلام بر دل و جان‎ها نقش بست.

پس از آن رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور، سفیر سابق ایران در ترکمنستان، شاعر آئینی اهل سنت نیز به ارائه سخن پرداختند که در میان این سخنان، فقط به تجلیل و برجسته کردن یک نویسنده کتاب تاکید شد که جای بسی تعجب داشت.

در مراسمی که برای رونمایی از کتاب حماسی و به پاس تجلیل از مولفان کتاب برگزار شد اما نویسندگان آن مورد مظلومیت واقع شدند و تنها وقت 15 دقیقه‎ای به آنها اختصاص داده شد که غلامرضا خارکوهی از این فرصت استفاده کرد و نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کرد اما نویسنده رمان این فرصت را در اختیار دیگران گذاشت.

خارکوهی از عدم رعایت امانتداری رمان نویس اهل سنت ناراحت بود نحوه رمان‎نویسی مولف را تشبیه به رونویسی کرد و استفاده از مطالب یک کتاب، بدون ذکر منبع آن را جایز ندانست و خواستار اصلاح جدی کتاب «لحظه‎ها جا می‎ماند» شد تا مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی خطاب به نویسنده کتاب تاکید کرد که قلم زدن در حوزه انقلاب اسلامی، رمانی نیست که هر چه دلمان خواست بنویسیم و کسی هم کاری نداشته باشد.

نکته‎ای که شاید در این مراسم جای سوال را در ذهن هر مدعوی برانگیخت عدم دفاع مولف و رمان‎نویس کتاب «لحظه‎ها جا می‎ماند» از نوشته‎هایش بود که لحظه‎ای این فکر به ذهن‎ها خطور کرد که شاید نویسنده کتاب در مراسم حضور ندارد.

با وجود انتقاداتی که مطرح و رد و بدل شد اما رفتار دوستانه و برادرانه دو مولف که یکی شیعه و دیگری اهل‎سنت بود قابل ستودنی بود و در پایان مراسم بعد از انتقادات ترش تاریخ‎نگار گلستانی خطاب به مولف رمان‎نویس اهل سنت، آنها در کنار هم به نماد وحدت ایستادند و دوربین‎های عکاسی این صحنه شیرین را در تاریخ ثبت کردند.

اما نکته سوال برانگیز این بود که از ابتدا مجری برنامه به نشست تخصصی نویسندگان اهل قلم اشاره داشت اما این نشست با طولانی شدن مراسم در لابه لای انتقادات به فراموشی سپرده شد و نشست تخصصی با ارائه سخنرانی به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/83001/س30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول