اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی قم عنوان کرد

قم در انتظار روزهای بارانی

رئیس اداره پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان قم گفت: برای روزهای پایانی هفته بارش باران پیش‌بینی می‌شود.

قم در انتظار روزهای بارانی

محمدرضا قاضی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس قم از وقوع رگبار برای امروز خبر داد و اظهار داشت: برای روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری احتمال بارش باران پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه روز دوشنبه آسمان نیمه ابری خواهد بود، افزود: ابری بودن هوا تا پایان هفته ادامه دارد.

رئیس اداره پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان قم با اشاره به اینکه دمای هوای امروز 21 درجه سانتی‌گراد است، عنوان کرد: برای فردا سه درجه کاهش دما پیش‌بینی می‌شود و این کاهش دما تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.

قاضی از وزش باد شدید در امشب خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود سرعت وزش باد در برخی نقاط استان به‌خصوص مناطق غربی تا 70 کیلومتر بر ساعت برسد.

رئیس اداره پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان قم میانگین بیشترین و کمترین دمای هوا که در هفته گذشته در ایستگاه هواشناسی کهک ثبت شده است را به ترتیب 16 و 9 درجه سانتی‌گراد عنوان کرد و ادامه داد: هفته گذشته بیشینه میانگین رطوبت ثبت شده در این ایستگاه 73 درصد و کمینه آن 35 درصد ثبت بوده است.

وی مجموع بارش هفته گذشته ایستگاه هواشناسی کهک را 2 دهم میلی‌متر اعلام کرد و گفت: بیشترین میانگین دمای ثبت شده هفته گذشته در ایستگاه هواشناسی سلفچگان 17 درجه سانتی‌گراد و کمترین میانگین دما هشت درجه سانتی‌گراد بوده است.

قاضی با بیان اینکه مجموع بارش در ایستگاه سلفچگان یک دهم میلی‌متر بوده است، ادامه داد: میانگین کمینه رطوبت نسبی هفته گذشته در این ایستگاه 36 درصد و بیشینه آن 85 درصد ثبت شده است.

رئیس اداره پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان قم در مورد ایستگاه هواشناسی قنوات گفت: حداقل میانگین دمای ثبت شده هفته گذشته 6 درجه سانتی‌گراد و حداکثر 19 درجه سانتی‌گراد بوده است.

وی با بیان این‌که بیشینه میانگین رطوبت نسبی هفته گذشته در ایستگاه هواشناسی قنوات 95 درصد و کمینه آن 48 درصد ثبت شده است، مجموع بارش هفته گذشته این ایستگاه را 2 دهم میلی‌متر عنوان کرد و اظهار داشت: میانگین حداقل دمای ثبت‌ شده هشت و حداکثر آن 18 درجه سانتی‌گراد است.

قاضی بیشینه میانگین رطوبت نسبی ثبت شده هفته گذشته این ایستگاه هواشناسی را 90 درصد و کمینه آن را 47 درصد دانست و افزود: مجموع بارش ثبت شده هفته گذشته در ایستگاه هواشناسی کوشک نصرت یک دهم میلی‌متر است.

رئیس اداره پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان قم با بیان اینکه حداقل دمای مطلق هفته گذشته ایستگاه هواشناسی قم سه درجه سانتی‌گراد و حداکثر آن 23 درجه سانتی‌گراد بوده است، گفت: میانگین دمای هوای هفته گذشته در این ایستگاه حداقل و حداکثر 6 و 19 درجه سانتیگراد ثبت شده ‌است.

وی عنوان کرد: حداقل میانگین رطوبت نسبی هفته گذشته ایستگاه هواشناسی قم 52 درصد و حداکثر آن 100 درصد بوده ضمن اینکه در این ایستگاه هفته گذشته بارش باران نداشتیم و مجموع تبخیر ثبت شده 14 درصد بوده است.

قاضی با بیان اینکه تاکنون اداره هواشناسی استان قم آلودگی هوایی ثبت نکرده است، گفت: به دلیل نبود سیستم هواشناسی پایدار در هفته جاری آلودگی هوا پیش‌بینی نمی‌شود.

گفتنی است، در مواقعی از فصل زمستان به‌ویژه زمانی که در آسمان ابری نباشد شریط جوی ویژه‌ای ایجاد می‌شود که در نتیجه آن کاهش حرکت و جابه‌جایی هوا به صورت صعودی و به عبارتی از پایین به بالا است که به آن وارونگی هوا می‌گویند؛ در این حالت حرکت هوای آلوده که نتیجه فعالیت کارخانه‌ها، اتومبیل‌ها و سایر آلاینده‌هاست به سمت بالا کند شده و این حالت پایداری هوا به افزایش غلظت آلاینده‌های هوا منجر می‌شود.

حالت اینورژن یا وارونگی هوا در طول زمستان ممکن است چند بار اتفاق بیافتد؛ در شرایط وارونگی هوا دود ناشی از اگزوز اتومبیل‌ها، موتورخانه‌ها و کارخانه‌ها در محدوده هوای شهر باقی و این حالت پایدار می‌ماند تا تغییرات جوی همچون باد و یا باران موجب رقیق شدن هوا شود.

انتهای پیام/2258/م30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول