اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از موقعیت‎های گردشگری در گلستان

توسعه گردشگری در گلستان، زیربنای اشتغال پایدار

استان گلستان یکی از استان‎های سر سبز شمال کشور است که به لحاظ اقلیمی و اجتماعی دارای شرایط خاص و استثنائی است.

توسعه گردشگری در گلستان، زیربنای اشتغال پایدار

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، وجود گونه‎های مختلف گیاهی و جانوری، اقلیم طبیعی چندگانه شامل دریا، جنگل و نواحی خشک و نیمه بیابانی، زمین‎های مستعد و حاصلخیز برای کشاورزی، قومیت‎های مختلف، اسکان عشایر، منابع و معادن گوناگون، ییلاقات سر سبز، رودخانه‎ها، آبشارها و چشمه‎سارهای طبیعی و ... این استان را به یک کشور مینیاتوری منحصر به فرد تبدیل کرده است که زمینه برای انواع گردشگری روز دنیا و سرمایه‌گذاری‌های ملی و حتی جهانی در بخش صنعت گردشگری، در این استان فراهم می‎کند.

از سویی به دلیل همجواری این استان با برخی کشورهای حاشیه دریای خزر و وجود مرز مشترک و بنادر مختلف در این استان و استان‎های همجوار، امکان مسافرت افراد از خارج کشور نیز به نسبت سایر استان‎ها، از راه‎های زمین و دریایی فراهم است.

با وجود چنین مختصاتی علی‎الاصول نه تنها نباید هیچ بیکاری در این استان وجود داشته باشد، بلکه باید نیروی های جویای کار را از سایر استان‎ها به این استان فراخواند. اما متاسفانه با وجود چنین توانمندهایی، بسیاری از جوانان این استان فاقد شغل ثابت و درآمد مکفی هستند و برخی از آنها به شغل‎های سایه روی آورده‎اند و عده‎ای ترک وطن کرده و برای کار به تهران و سایر شهرهای صنعتی مهاجرت می‎کنند. فلذا لزوم برنامه‎ریزی در خصوص ایجاد اشتغال پایدار از قِبل صنعت توریسم یا همان گردشگری در استان گلستان بیش از پیش ضروری می‎کند.

گردشگری و زمینه‎های اشتغالزایی در گلستان

امروزه صنعت توریسم در دنیا به یک صنعت شاخص با زیر شاخه‎های متنوعی تبدیل شده است و دیگر یک توریست فقط به صرف تماشا و گردشگری به کشورهای مختلف سفر نمی‎کند. گردشگری مدرن شاخه و زیرشاخه‎های فراوانی دارد که گردشگری طبیعی یکی از اصلی‎ترین و قدیمی‎ترین شاخه‎های آن است.

متخصصین علوم گردشگری، گردشگری طبیعی را به چند بخش تقسیم می‎کنند که با توجه به زیرساخت‎های موجود، زمینه توسعه و ایجاد بسیاری از این بخش‎ها در استان گلستان امکان‎پذیر است.

گردشگری ساحلی، گردشگری جنگلی، گردشگری ماجراجویانه (اسکی روی آب، چتر بازی، پرواز با وسایلی نظیر پاراگلایدر، چتر موتور دارو، کوهنوردی، دریانوردی و غارنوردی)، گردشگری مصرفی شامل شکار و ماهیگیری و اکوتوریسم که شامل بازدید از مکان بکر و طبیعی و مناطق حفاظت شده و پرنده‎نگری است.

بی‎شک کسانی که اندکی با مختصات استان گلستان آشنایی دارند نیک می‎دانند که تمام موارد اشاره شده در استان سرسبز گلستان قابلیت اجرایی و توسعه دارد و به جرات می‎توان بخشی از جاذبه‎های گردشگری استان گلستان، در دنیا منحصر به فرد هستند.

هر چند که منابع گردشگری استان به موارد فوق خلاصه نمی‎شود و شامل گردشگری‎های نوین دنیا نیز می‎شود. از سویی وجود دریا، جزایر مختلف، رودخانه‎های زیبا و پر آب، چشمه سارها و آبشارهای طبیعی، سدها و آب‎بندان‎ها و سایر منابع طبیعی و دست‎ساز گردشگری می‎تواند در تبدیل این استان به استان هدف گردشگری در کشور موثر باشد.

گردشگری‎های نوین در دنیا

بعد از انطباق گردشگری با صنعت و توجه به بخش مالی و ایجاد اشتغال این پدیده، کارشناسان درصدد توسعه و ایجاد مدل‎های جدید از گردشگری کردند که گردشگری غذایی، سلامت، نظامی، فرهنگی، تاریخی، تندرستی، ورزشی و ... بخش‎هایی از این صنعت هستند که بسیاری از آنها در استان گلستان قابلیت اجرایی و توسعه دارند.

گردشگری غذایی

بی‎شک تنوع غذاهای بومی و محلی با توجه به وجود قومیت‎های مختلف در این استان، چشمگیر است. امروزه جهانگردان بسیاری به منظور آشنایی با غذای‎های بومی و سنتی اقوام مختلف و بررسی خواص تغذیه‎ای و دارویی این غذاها به کشورهای مختلف سفر می‌کنند.

استان گلستان به سبب تنوع غذاهای محلی می تواند به یکی از قطب‎های گردشگری غذایی در کشور تبدیل شود. طبخ انواع آبزیان، پخت انواع نان، شیرینی و حلواهای محلی، طبخ انواع خورشت‎های محلی با سبزی‎ها و گیاهان محلی، تهیه انواع ترشیجات، مرباجات و دسرها، و ... بخشی از غذاها و خوراکی‎های سنتی هستند که در این استان مورد استفاده اقوام مختلف قرار می‎گیرد که بسیاری از آنها با شیوه‎های مختلف و خاص تهیه و مصرف می‎شوند.

گردشگری سلامتی

بر اساس تعریف سازمان جهانی گردشگری ( UN-WTO) یکی از اهدافی که می‎تواند گردشگر را برانگیزاند تا عزم سفر کند، مسافرت به منظور سلامتی است.

گردشگری سلامت در حال حاضر در زمره رو به رشدترین انواع گردشگری محسوب می‎شود. توانمندی‎های بالقوه وسیع کشور عزیزمان در انواع مختلف گردشگری سلامت موجب شده است تا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهره‎برداری از این بازار رو به رشد و رقابتی را با تشکیل کمیته گردشگری سلامت و حمایت‎های ویژه از آن در دستور کار خود قرار دهد. لزوم تشکیل چنین کمیته‎ای در استان گلستان نیز با وجود امکانات و زیرساخت‎های طبیعی و درمانی ضروری می‎کند. انواع گردشگری سلامت:

گردشگری سلامت Health Tourism :

به مسافرت افراد از محل دائم زندگی خود برای حفظ، بهبود یا حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیش از 24 ساعت و کمتر از یک سال گردشگری سلامت اطلاق می‎شود.

انواع گردشگری سلامت

گردشگری تندرستی (Wellness Tourism)

مسافرت به دهکده های سلامت و مناطق دارای چشمه های آب معدنی و آب گرم برای رهایی از تنش‎های زندگی روزمره و تجدید قوا بدون مداخله و نظارت پزشکی و در مواردی که گردشگر بیماری جسمی مشخصی نداشته باشد را گردشگری تندرستی گویند. وجود چشمه‌های آبگرم در استان نظیر  چشمه آبگرم روستای زیارت می‎تواند زمینه را برای جذب گردشگر سلامت به این استان فراهم کند.

گردشگری درمانی (Curative Tourism)

مسافرت به منظور استفاده از منابع درمانی طبیعی (آب‌های معدنی، نمک، لجن و غیره) برای درمان برخی بیماری‎ها یا گذران دوران نقاهت تحت نظارت و مداخله پزشکی را گردشگری درمانی گویند.

گردشگری پزشکی (Medical Tourism)

مسافرت به منظور درمان بیماری‎های جسمی یا انجام نوعی از عمل‎های جراحی تحت نظارت پزشکان در بیمارستان‎ها و مراکز درمانی را گردشگری پزشکی گویند. در این نوع از گردشگری سلامت، بیمار ممکن است پس از درمان و معالجه نیازمند استفاده از فضاها و خدمات گردشگری درمانی باشد.

به عنوان مثال همه ساله تعدادی از ساکنان کشور همسایه ترکمنستان، به دلیل همزبانی و نزدیکی مسیر، با مسافرت به استان گلستان، به بیمارستان تامین اجتماعی گنبدکاووس مراجعه و تحت اعمال جراحی قرار می‎گیرند.

با تجهیز سایر بیمارستان‎های استان و معرفی خدمات این بیمارستان‎ها به کشورهای همجوار بی‎شک زمینه مراجعه گردشگران سلامت به استان و ارزآوری و به تبع آن ایجاد اشتغال پایدار فراهم می‎شود.

گردشگری فرهنگی

گردشگری فرهنگی، بخش مهمی از تقاضای جهانی گردشگری را تشکیل می‎دهد. طبق آمار سازمان جهانی گردشگری 37 درصد گردشگری بین‎المللی با انگیزه فرهنگی انجام می‎شود و این تقاضا در حال افزایش است.

رشد گردشگری فرهنگی و گردشگری میراث (heritage tourism) به عنوان عناصر گردشگری نوین، توجه سیاستگزاران و محققان را در سراسر دنیا به خود جلب کرده است. «گردشگری فرهنگی عبارت است از مسافرت افراد از محل سکونت خود به مکان‎هایی که جاذبه‎های فرهنگی دارند. این جا به جایی به قصد کسب اطلاعات و تجارت برای ارضای نیازهای فرهنگی گردشگران انجام می‎شود. از جمله ویژگی‎های گردشگران فرهنگی می توان به سطح بالای تحصیلات آنان، بالا بردن میانگین سنی آنان و شاغل بودن آنان اشاره کرد. «گردشگری فرهنگی مایل به آشنایی با فرهنگ مناطق مختلف، خواهان کاوش در چشم‎اندازهای فرهنگی جوامع انسانی و درک آنها است. در این نوع گردشگری به جذابیت‎های فرهنگی توجه می‎شود. از قبیل موزه‎ها، نمایشگاه‎ها، ارکسترها، نمایشنامه‎ها، هنرهای دستی، معماری در ایران علاوه بر موارد فوق، آئین‎های سنتی نظیر تعزیه، مراسم چهارشنبه سوری، جشن‎های مذهبی زرتشتی و اسلامی، عزاداری‎ها مانند محرم و ... نیز از جذابیت‎های فرهنگی می‎تواند تعریف شود.

به طور کلی گردشگری فرهنگی در هر منطقه می‎تواند واجد آثار زیر باشد:

الف) دوباره کشف کردن و اهمیت یافتن امتیازات فرهنگی گمشده ساکنان محلی

ب) امکان تشخیص و توسعه آگاهی‎های منطقه‌ای در بعد فضایی و هویت فرهنگی و توسعه فزاینده یک احساس خوب تعلق به یک فرهنگ

پ) ایجاد زیربناهای اقتصادی،‌در یک دوره بلندمدت

ت) افزایش اشتغال

بدون تردید استان گلستان با قدمت چند هزار ساله و وجود جاذبه‎های تاریخی نظیر دیوار گرگان، میل گنبد، میل رادکان، بقاع متبرکه، ابنیه و مساجد تاریخی، موزه‎های گرگان و موزه مردم‎شناسی و حیاط وحش علی‎آبادکتول، موزه حیاط وحش گلستان، بازارهای سنتی، مقبره و یادمان‎های شعرا و دانشمندان معروف، انواع سبک‎های موسیقی، برگزاری مراسمات منحصر به فرد در عروسی‎ها نظیر شاباش کشیدن، آئین ترکمن‎ها در عروسی و مراسم ترحیم و سایر خرده فرهنگ‎ها که ذکر همه آنها در این مقال میسر نیست، جاذبه‎های بی‎شماری برای گردشگران فرهنگی ایرانی و خارجی خواهد داشت.

صنایع دستی و گردشگران

یکی دیگر از منابع ارزآوری و ایجاد اشتغال به صورت مستقیم توجه ویژه به صنایع دستی در استان است.

صنایع دستی اقوام مختلف همانگونه در جشنواره اقوام مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفت، موید این مطلب است که می تواند به عنوان یک منبع ارز آوری و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای اهالی این استان باشد. معرفی آثار و صنایع دستی قومیت های مختلف از طریق برپایی نمایشگاه، راه‌اندازی سایت‌های مختلف و چاپ بروشور به چندین زبان زنده دنیا می‌تواند در جذب گردشگر به این استان موثر باشد.

لزوم تشکیل کمیته استانی جذب گردشگر

با وجود جاذبه‎های بی‎شمار طبیعی و توریستی و وجود منابع بی‎شمار و منحصر به فرد در استان گلستان، به سبب جابجایی‎های متعدد و نبودن ثبات در مدیریت، متاسفانه اراده جدی در بین مسئولان استانی به جهت جلب توریست و گردشگر دیده نمی‎شود و برنامه‎ریزی حساب شده ای در این خصوص صورت نگرفته است. لزوم تشکیل کمیته استانی جذب سرمایه‌گذار خارجی و غیربومی می‎تواند در تحقق جذب گردشگر به این استان مفید باشد. شاید با دعوت از سفرای چند کشور به همین منظور و معرفی استان در ابعاد مختلف، زمینه را برای جذب سرمایه‎گذاران خارجی فراهم کند.

این سرمایه‎گذاری‎ها می‎تواند در ایجاد بستر مناسب و زیر ساخت در جهت تسهیل به منابع بخش‎های مختلف گردشگری، ایجاد سایت‎های تفریحی، ایجاد، معرفی و تقویت سایت‎های پروازی، راه‎اندازی ورزش‎های جدید آبی، احداث هتل‎های پیشرفته و متل‎های مجلل در مسیرهای منتهی به مناطق و چشم‎اندازهای طبیعی استان و ... صورت گیرد.

سازمان مردم‎نهاد و گردشگران

در حال حاضر به سبب عدم آشنایی اکثر مردم به زبان‎های خارجی، مردم قادر به ایجاد ارتباط با گردشگران خارجی نیستند.

از سویی در برخی موارد مشاهده شده است که با گردشگران خارجی برخوردهای ناشایستی صورت می‎گیرد که در شان مردم این استان با سابقه و قدمت تاریخی نیست.

پیشنهاد می‎شود با تشکیل یک گروه از افراد علاقه‎مند و مسلط به انگلیسی در قالب یک «سازمان مردم‎نهاد» و چاپ اطلاع‎نامه در خصوص ویژگی‎های استان گلستان، بعد از ورود هر گردشگر به استان، زمینه ملاقات اعضای این گروه با گردشگران فراهم شود تا علاوه بر معرفی استان و نقاط دیدنی به نوعی انتقال فرهنگ مهمان‎دوستی و آداب ایرانی صورت گیرد و زمینه برای حضور گردشگران بیشتر فراهم شود.

سخن آخر

در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که توانمندی‎های موجود در استان به صورت خود جوش و بدون برنامه شکوفا نخواهند شد و این مهم محقق نخواهد مگر با همدلی و برنامه‎ریزی منسج و آینده‎محور مسئولان و دست‎اندرکاران.

صدا و سیما نیز می‎تواند به عنوان یک عامل موثر در معرفی استان گلستان از طریق تولید و پخش برنامه‎های متنوع نظیر برگزاری مسابقه در مکان‎های دیدنی استان، فراهم کردن بستر لازم برای تهیه برخی فیلم‎های سینمایی در استان، ساخت کلیپ‎های کوتاه و پخش از طریق اینترنت و ... در معرفی این استان به مردم سایر استان‎ها و حتی سراسر دنیا موثر باشد.

امید است مسئولان استان علی‎الخصوص جناب آقای صادقلو استاندار محترم با تشکیل کمیته‎ای، سنگ زیربنای توسعه گردشگری در استان را به صورت جدی و فارغ از هیاهوهای سیاسی بنا نهند و زمینه‎ساز تحولی چشمگیر در صنعت گردشگری در کشور شوند و استان گلستان به یکی از قطب‎های مهم گردشگری کشور تبدیل شود.

===========

وحید حاج‎سعیدی

===========

انتهای پیام/2307/س40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول