اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

منطقه‌ای که در نگاه مسئولان نمی‌گنجد / کمی جمعیت گناه منطقه ‌دلی‌بجک

فارس از مظلومیت روستای دلی‌بجک گزارش می‌دهد.

منطقه‌ای که در نگاه مسئولان نمی‌گنجد / کمی جمعیت گناه منطقه ‌دلی‌بجک

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج در هفته گذشته این خبرگزاری خبری با عنوان دلی‌بجک منطقه‌ای که مورد بی‌مهری مسئولان واقع شده منتشر کرد و به منظور پیگیری مشکلات این روستای زیبا اما محروم از امکانات اولیه به سراغ مسئولان و متولیان امر در حوزه‌های مربوطه رفت.

با انتشار این خبر حتی یک مسئول به خود اجازه نداد تا بازدید میدانی از این منطقه داشته باشند و از نزدیک با مردم رنج کشیده‌ای که در هیچ دولتی خدمات در خور شان آن‌ها باشد دریافت نکردند دیداری داشته باشند.

به گزارش فارس روستای دلی‌بجک دو روستای کوچک بعد از آن وجود دارد که شاید کمتر مسئولی به آن توجه کرده باشد.

گفتنی است روستای «تنگ شهید» و «سرکوه» دو روستایی هستند که جاده ارتباطی آن‌ها از منطقه دلی‌بجک عبور می‌کند و می‌طلبد مسئولان این منطقه را از بن‌بست خارج کنند.

به منظور رسیدگی بیشتر گفت‌وگویی با فرماندار بویراحمد داشتیم و جویای مشکلات منطقه که مهمترین آن راه ارتباطی آسفالته بود را پیگیر شدیم.

محمد الفونه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: در سال جاری اعتباری جهت آغاز پروژه‌های راهی تخصیص داده نشده به گونه‌ای که پروژه‌های راه در شهرستان به صورت نیمه تمام معلق در جذب اعتبارات است.

مسئول ارشد اجرایی بویراحمد در ادامه به وضعیت اسف‌بار روستای دلی‌بجک کبکیان اشاره کرد و گفت: این روستا در وضعیت بسیار بدی بسر می‌برد که با وجود موقعیت جغرافیایی منطقه روستای دلی‌بجک جهت خروج از بن‌بست نیازمند اعتبارات بسیار زیادی است.

چه کسی مسئول رفع مشکلات مردم منطقه دلی‌بجک است؟/آقای استاندار همتی کنید

وی اذعان کرد: اعتبارات در سنوات گذشته و جاری محدود بوده و امکان شروع پروژه جدید امکان پذیر نیست.

الفونه در ادامه با تاکید بر این که روستای دلی‌بجک بخش کبکیان شهرستان بویراحمد تعداد خانوار آن کم است، گفت: اولویت کار روستاهای بالای پنجاه خانوار بوده که این روستا نیز در برهه کنونی فاقد شرایط است.

فرماندار بویراحمد بیان داشت: بر اساس ماده 180 قرار است هزینه‌ای به شهرستان تخصیص داده شود که انتظار می‌رود با وجود این که روستای دلی‌بجک در بن‌بست قرار گرفته مطالعات کارشناسی شده برای خروج از بن‌بست منطقه ارائه شود.

به گزارش فارس و بنا به آنچه که مسئول ارشد اجرایی شهرستان بویراحمد بیان کرد تنها گناه روستای دلی‌بجک جمعیت کم آن است که همواره بعد از انقلاب در هیچ دولتی تا کنون خدمات ارزنده و مناسبی که حداقل نیازهای آن‌ها را برطرف کند به این روستا اختصاص داده نشده است.

در ادامه به سراغ سپهدار آسابه رئیس راه و شهرسازی بویراحمد رفتیم تا مشکل راه ارتباطی منطقه دلی‌بجک کبکیان را جویا شویم.

وی گفت: روستای دلی‌بجک را به عنوان پروژه‌های پیشنهادی حوزه راه قرار دادیم که بر اساس میزان اعتبارات اولویت به پروژه‌های نیمه‌تمام داده شد که منطقه دلی‌بجک اعتبار راه ارتباطی آن تامین نشد و در صورت تخصیص اعتبار نیز از اولویت‌های کاری است.

رئیس اداره راه و شهرسازی بویراحمد با تاکید بر این‌که در حوزه راه‌سازی اولویت کار به روستاهای بالای 50 خانوار و بعد از آن به 20 خانوار اختصاص داده شده است، بیان داشت: این شهرستان 600 روستا دارد که هزار و 263 کیلومتر آن راه روستایی است که بر اساس عملیات صورت گرفته 39 درصد راه‌های روستایی بویراحمد آسفالته و بقیه شوسه است.

شایان ذکر است دو روستای «تنگ شهید» و  «سرکوه» روستاهای اطراف منطقه دلی‌بجک هستند که تاکنون در نگاه هیچ مسئولی نگنجیده است و با در نظر گرفتن جمعیت دو روستا با منطقه دلی‌بجک می‌توان این سه روستا را با اقدامی مناسب از بن‌بست خارج کند.

آسابه با بیان این‌که مشکل راه ارتباطی روستای دلی‌بجک نیازمند اعتبارات زیادی است، گفت: در صورت تامین اعتبار کار آسفالته کردن راه روستایی منطقه در اولویت قرار گرفته می شود.

امین رضایی بخشدار کبکیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اذعان کرد: روستای دلی‌بجک از توابع بخش کبکیان با جمعیتی بالغ بر 20 خانوار بوده و در حد فاصل روستاهای موگر و ساران واقع شده که در وضعیت بسیار نامطلوبی از لحاظ راه ارتباطی مناسب و عدم برخورداری از نعمت گاز به سر می‌برند.

بخشدار کبکیان ادامه داد: متاسفانه در سنوات گذشته کمتر به این روستا توجه می‌شد و از برنامه‌هایی که در دولت جدید داریم بازدید مسئولان استانی و شهرستانی از منطقه بوده تا بتوان در حد توان نسبت به بررسی و برطرف کردن مشکلات اقدامات لازم اتخاذ گردد.

گفتنی است قریب به 100 هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه دلی‌بجک در سال 88 زیر طرح باغ دیم بادام و انگور رفته که در زمان اجرای طرح بعد از گذشت چهار سال از اجرای آن تاکنون به دلیل خشکسالی و عدم بارندگی کافی نتیجه و ثمری حاصل نشده است.

به گفته ساکنان منطقه مقرر شده بود در صورتی که طرح دیم جوابگو نباشد از طریق حفر چاه عمیق مشکل آبرسانی طرح مرتفع شود.

به گزارش فارس زمین‌های کشاورزی منطقه که عمده مایحتاج زندگی مردم بوده زیر این طرح رفته و تاکنون اقدامی از سوی مسئولان امر مبنی بر تحقق وعده‌های آن‌ها صورت نگرفته است.

آنچه که دوربین ما از آن غافل نشد زیبایی و طبیعت خارق‌العاده روستای دلی‌بجک و وجود جنگل‌ها و کوه‌های آن بود که مظلومیتی وصف‌ناپذیر آن از سوی مسئولان نظام در دولت‌های گذشته تاکنون بوده و هست.

طرح انگور و بادام دلی‌بجک

 

 

 

 

 

====================

گزارش و گفت‌وگو از: اسماء وفابین

====================

انتهای پیام/82011/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول