اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

1/ ظریف در نشست خبری در قم:

میزان نیاز به سوخت توسط ایران تعیین می‌شود

وزیر امور خارجه گفت: همواره اعلام کرده‌ایم اجازه نمی‌دهیم کسی تشخیصی دهد که نیاز ایران در میزان سوخت هسته‌ای چقدر باشد و این جمهوری اسلامی خواهد بود که این کار را انجام می‌دهد.

میزان نیاز به سوخت توسط ایران تعیین می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدجواد ظریف امشب در نشست خبری با اصحاب رسانه در قم اظهار کرد: از مراجع تقلید و مردم شریف ایران به دلیل دعای خیرشان تشکر می‌کنم.

وی افزود: بالاترین افتخار وزارت خارجه و گروه مذاکره‌کننده این است که موجبات رضایت مراجع تقلید و روحانیت را فراهم کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه از این حمایت و بزرگواری که امروز مراجع تقلید ابراز داشتند، دلگرم شدیم، اظهار داشت: ارشادات و رهنمودهای خوبی از سوی مراجع تقلید به من ارائه شد.

وی ادامه داد: ظهر امروز هم با مدیران جامعةالمصطفی که جزو افتخارات حوزه علمیه محسوب می‌شود دیداری داشتیم و گفت‌وگوهایی به منظور همکاری میان این مرکز و وزارت امور خارجه صورت گرفت.

ظریف در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آینده روابط حوزه‌های علمیه و وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مبنای قدرت جمهوری اسلامی گفتمانی است؛ این افتخار را داریم که بتوانیم با جرأت در جامعه جهانی ادعا کنیم نمونه دیگران را نمی‌پذیریم و خود الگویی برای ارائه در سطح بین‌الملل داریم؛ حوزه‌های علمیه یکی از مهمترین مراکز قدرت‌افزایی نظام هستند و می‌توانند با طرح و پردازش مفاهیم دینی به شکلی که از طرف دستگاه دیپلماسی قابل ارائه و پیگیری باشد پایه اساسی گفتمانی نظام جمهوری اسلامی را تقویت کنند.

ظریف با اشاره به گفت‌وگوهای خود با مراجع تقلید و مدیران جامعةالمصطفی افزود: این موضوع را به عنوان یکی از تقاضاهای دستگاه دیپلماسی کشور مطرح کردم.

وزیر امور خارجه در جواب به سوال دیگری با موضوع توافق‌نامه میان ایران و گروه 1+5 گفت: ما همواره گفته‌ایم این جمهوری اسلامی است که نیاز خود را در زمینه سوخت تعیین خواهد کرد؛ گام نهایی هم یک وضعیت دائمی نیست و توافقی در مورد آن صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: نام توافق اخیر هم با دقت انتخاب شده زیرا نقشه راهی را تعیین می‌کند تا بر اساس اهداف مشخص به یک تفاهم برسیم که البته گام نهایی هم دوران مشخصی خواهد داشت؛ اینکه طول دوران نهایی چه میزان باشد جزو مذاکرات است.

ظریف با بیان اینکه گام نهایی حتما شامل برنامه غنی‌سازی باید باشد، گفت: غنی‌سازی تا آن زمان هم ادامه خواهد داشت و در نطنز و فردو این کار جریان دارد.

وزیر امور خارجه عنوان داشت: در مرحله نهایی قرار است توافق کنیم که غنی‌سازی در چه چارچوبی باشد؛ همواره اعلام کرده‌ایم که اجازه نمی‌دهیم کسی تشخصی دهد که نیاز ایران چقدر باشد ولی حاضریم گفت‌وگو کنیم؛ اگر قرار باشد برنامه ما تولید سوخت برای منطقه باشد باید این مسئله کاملا تعریف شود.

وی بیان داشت: اصل غنی‌سازی قطعی و غیرقابل مذاکره و پذیرفته شده است؛ این سند یک بیانیه یک طرفه از سوی جمهوری اسلامی نیست و تفاهمی دو طرفه محسوب می‌شود و طرف مقابل این امر را به عنوان یکی از پایه‌های رسیدن به هر نوع راه حلی پذیرفته است.

ظریف تصریح کرد: من مذاکره را در مقابل مطبوعات انجام نمی‌دهم و این کار را در اتاق مذاکره انجام خواهم داد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد قاعده همه یا هیچ در تفاهم‌نامه گفت: تعهدی در این تفاهم‌نامه وجود ندارد و یک سری اقدامات پیش‌بینی شده است؛ در گام نهایی به صراحت گفته شده که بر اساس اختیارات قانونی رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی کارهای بعدی صورت می‌گیرد به همین دلیل حق مجلس در پذیرش یا عدم پذیرش پروتکل الحاقی محفوظ است و مجلس می‌تواند در زمان خودش تصمیم بگیرد که آیا مجموعه امتیازاتی که از این مسیر به دست می‌آوریم مناسب است یا خیر و اگر تشخیص دهند که مناسبت بوده و به نفع کشور است اقدام لازم را انجام خواهند داد.

انتهای پیام/78004/ی40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول