اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یاسوج:

سی‌سخت بیشترین لغزش را در استان کهگیلویه و بویراحمد دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یاسوج گفت: سی‌سخت بیشترین لغزش را در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی بودن دارد.

سی‌سخت بیشترین لغزش را در استان کهگیلویه و بویراحمد دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از چرام، عصر امروز جلسه مدیریت بحران با موضوع زمین‌لرزه با حضور اعضای این جلسه و کارکنان شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر چرام در محل فرمانداری برگزار شد.

در این نشست، احسان عزیزی با بیان اینکه پوسته هند در جنوب شرقی ایران با سرعت پنج سانتی‌متر در سال به سمت بالا حرکت می‌کند، اظهار کرد: دریای سرخ و خلیج عدن در جنوب غربی با سرعت یک سانتی‌متر رو به بالا حرکت می‌کند که این دو موضوع باعث می‌شود انرژی‌هایی در داخل ایران ذخیره و با توجه به گسل‌های موجود در ایران باعث احتمال لرزه‌خیزی بالا شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یاسوج اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد بخشی از حوزه سرزمینی زاگرس است که از چهار جهت مختلف تحت تاثیر انرژی‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این مطلب که ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی و شرایط جوی یکی از 10 کشور حادثه‌خیز جهان به شمار می‌رود، گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان گچساران نسبت به دهدشت و چرام از لرزه‌خیزی بیشتری برخوردار است چرا که گسل‌های اصلی زاگرس به گچساران نزدیک‌تر است.

این مسئول با اعلام اینکه سی‌سخت بیشترین لغزش را در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی بودن دارد، خاطرنشان کرد: کوهستانی بودن منطقه نه تنها باعث کم شدن زلزله نمی‌شود بلکه باعث تقویت لغزش خواهد شد.

عزیزی با اشاره به این مطلب که مرز کوه و دشت گسل است که قابلیت تولید زلزله دارد، گفت: شدت زلزله کیفی است و بر اساس مقیاس مقداری اندازه‌گیری می‌شود که در شهرستان چرام می‌توانم در هر سال چهار زلزله سه ریشتری داشته باشیم.

در ادامه این نشست، اسماعیل رحمانی عضو شورای اسلامی شهر چرام ضمن یادآوری این مطلب که پیشگیری از وقوع حادثه بهتر از درمان است، گفت: ما نمی‌توانیم مانع بلاهای طبیعی شویم اما می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نوین، افزایش اطلاعات و آگاهی شهروندان، تلفات جانی و مالی را در زمان وقوع چنین حوادثی به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

انتهای پیام/82002/ش30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول