اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل انتقال خون کردستان خبر داد

افزایش 5 درصدی اهدای خون در استان کردستان

مدیرکل انتقال خون کردستان از افزایش 5 درصدی اهدای خون در سال‎جاری در استان خبر داد.

افزایش 5 درصدی اهدای خون در استان کردستان

محمدسعید کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: آمار اهدای خون در 8 ماهه سال‎جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 5 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: امسال تاکنون 22 هزار نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های ثابت و سیار انتقال خون استان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 20 هزار نفر موفق به به کسب شرایط لازم برای اهدای خون شدند.

کریمیان با بیان این که سلامت به عنوان شرط اول اهدای خون است، درباره دیگر شرایط اهداکنندگان خون گفت: سن افراد اهداکننده خون نباید کمتر از 18 سال و بیشتر از 60 سال باشد.

مدیرکل انتقال خون کردستان با اشاره به اینکه کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی از مهم‎ترین مشکلات این سازمان است، اظهار کرد: به دلیل نبود نیروی خونگیر خانم، اهدای خون بانوان در 8 ماهه سال‎جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 3 درصد کاهش یافته است.

کریمیان با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون روزانه حدود 150 واحد خون‌گیری انجام می‌دهد افزود: از این فرایند خونی 100 واحد آن صرف بیمارانی که احتیاج به خون دارند می‌شود و مابقی ذخیره می‌شود.

به گفته کریمیان، این سازمان سالانه نیازمند حدود 30 هزار واحد فرآیند خونی است تا بیمارانی که به خون احتیاج دارند پوشش داده شود.

مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه این سازمان باید 7 الی 10 روز فرآورده‌های خونی داشته باشد اظهار کرد: هر یک کیسه فراورده خونی همزمان جان 3 نفر را از مرگ نجات می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود کمبود نیروی انسانی، افرادی در قالب تیم سیار برای خون‎گیری افراد داوطلب در طول ماه دو جلسه در شهرستان‌‌های  دیگر استان حضور می‌یابند.

کریمیان با بیان اینکه در شهرستان‌ سقز پایگاه ثابت خون‌گیری مجهز با چارت تشکیلاتی احداث شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه این پایگاه‌ به دلیل کمبود نیروی انسانی تاکنون شروع به کار نکرده است.

مدیرکل انتقال خون کردستان در پایان اظهار کرد: با توجه به افزایش مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، دسترسی آسان به مراکز انتقال خون در زمان وقوع حوادث به خون و فرآورده‌های خونی، ابراز امیدواری کرد: مسئولان باید این مسئله را مورد توجه قرار دهند و در زمینه جبران کمبود نیروی انسانی و فضای فیزیکی انتقال خون را یاری دهند.

انتهای پیام/79016/ی30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول