اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی:

مهم‌ترین استراتژی در کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز آموزش است

مسئول مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: مهم‌ترین استراتژی در کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز آموزش است.

مهم‌ترین استراتژی در کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز آموزش است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، علی منصوری بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسب فرا رسیدن هفته جهانی مبارزه با ایدز، اظهار داشت: یکی از بنیادی‌ترین اقدامات در امر مبارزه و پیشگیری از بیماری ایدز آموزش و ارتقا سطح آگاهی جامعه در ارتباط با راه انتقال بیماری و شناسایی راه‌های مقابله و همچنین پیشگیری در مواجهه با این بیماری است.

وی تصریح کرد: این آموز‌ش‌ها باید علاوه بر اینکه به افراد عادی ارائه می‌شود، به گروه‌های در معرض خطر به صورت جدی ارائه شود که لازم است متولیان و دستگاه‌های مرتبط تلاش خود را در این زمینه به کار گیرند.

مسئول مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به شناسایی در بیماران مبتلا به ایدز در جهان، گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون تعداد بسیار زیادی از افراد مبتلا به ایدز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

منصوری ادامه داد: بیماری ایدز سه موج اپیدمی در دنیا دارد که موج اول آن در کشورها غربی، موج دوم در کشورهای آفریقایی و سومین موج آن در کشورهای آسیایی پدیدار شده است.

این مسئول با بیان اینکه موج اول ایدز با تمهیدات درست، آموزش و وسایل پیشگیری کنترل شده اظهار داشت: متاسفانه در کشورهای آفریقایی و آسیایی به دلیل ضعف مدیریتی و اقتصادی و همچنین فقر بهداشتی این بیماری رو به افزایش است.

منصوری از روند رو به رشد این بیماری در ایران خبر داد و خاطرنشان کرد: بیماری ایدز در ایران در حال افزایش است، شیوع این بیماری در بین معتادان تزریقی و کسانی که با آنها سرو و کار دارند، قابل مشاهده است، علاوه بر این افراد گروه‌های پر خطر دیگری وجود دارد که پنهان هستند و دسترسی برای شناسایی و غربالگری آنها وجود ندارد.

مسئول مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی در ادامه با بیان اینکه تعداد مبتلایان به ایدز در کشور از آغاز شناسایی این بیماری تاکنون 26 هزار و 556 نفر اعلام شده است، ادامه داد:  از  این تعداد 90 درصد آنها مرد هستند و در مجموع 5 هزار و 345 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته وی؛ پیش‌بینی می‌شود 100 هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا باشند، اما حدود 70 درصد آنها از بیماریشان مطلع نیستند و به فعالیت‌های اجتماعی و خانوادگی خود ادامه می‌دهند.

منصوری همچنین از ابتلا پنج کودک این استان به بیماری ایدز از راه مادر خبر داد و متذکر شد: در حال حاضر تعداد زنان مبتلا به ایدز از طریق روابط جنسی غیرایمن در استان از میانگین کشوری بالاتر است.

وی، بیشترین آمار افراد شناسایی شده مبتلا به ایدز را معتادین تزریقی با تعداد 18 هزار و 168 نفر عنوان کرد و ابراز داشت: در رتبه بعدی راه انتقال ایدز در کشور تماس جنسی حفاظت نشده و غیر ایمن با سه هزار و 267 مبتلا جای دارد، 246 نفر از طریق خون و فرآورده خونی مبتلا شده‌اند، 308 مورد انتقال بیماری از مادر به فرزند اتفاق افتاده است و نحوه ابتلای بیش از چهار هزار و 500 نفر نیز مشخص نیست و نمی‌دانند که از طریق کدام روش‌ انتقال به بیماری مبتلا شده‌اند.

انتهای پیام/87001/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول