اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه در همایش حجاب و عفاف مطرح کرد

ترویج الگوهای نامناسب در جامعه

استاد حوزه و دانشگاه در همایش حجاب و عفاف کرمان دلیل ترویج وضعیت ظاهری نامناسب جوانان را بهره‌گیری از الگوهای غلط دانست.

ترویج الگوهای نامناسب در جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، فاطمه گلکار پیش از ظهر امروز در همایش پیشتازان حجاب برتر که در محل سالن قرآن و حدیث موزه دفاع مقدس شهر کرمان برگزار شد با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهار داشت: اگر بخواهیم از این جامعه غربی نجات یابیم و تمدن اسلامی را ترویج دهیم، باید تفکر را عوض کنیم و تمام آحاد مردم مسئول این تغییر تفکر هستند.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) نخستین فرد برای احیای و ترویج امر به معروف و نهی از منکر بود، عنوان کرد: اکنون تهاجم فرهنگی و مبحث دانشگاهیان این است که اگر اباعبدالله (ع) با علم بر اینکه پایان جریان کربلا کشته شدن خود و فرزندانشان بود به کربلا رفتند، پس کار ایشان یک خودکشی محسوب می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه برگزاری جلساتی پیرامون حجاب و عفاف را لازمه پیدا کردن جایگاه زندگی انسان دانست و گفت: امروز در دانشگاه‌ها شاهد وضع پوششی نامناسبی هستیم که در سال‌های گذشته به این شدت نبوده است، امروزه تیپ‌های برخی به‌گونه‌ای است که انگار باید به کاواره بروند.

وی افزود: نقش‌آفرینی آحاد جامعه باید برای تغییر تفکر جامعه با امر به معروف و نهی از منکر میسر می‌شود و با توجه به وضعیتی که پیش آمده است، آمران معروف و ناهیان از منکر باید شرایطی را رعایت کنند تا تاثیر مطلوب گذاشته شود.

گلکار با اشاره به سرنوشت هابیل و قابیل بیان داشت: انسان‌ها طبق اراده خداوند به صورت آزاد و دارای قدرت اختیار آفریده شدند با توجه به اینکه هیچ فاصله‌ای میان به دنیا آمدن هابیل و قابیل نبوده است، باید بدانیم که هر فرد با اراده‌ای که دارد تعیین کننده سرنوشت خود است.

وی در آداب امر به معروف و نهی از منکر اطلاع نسبی از فردی که باید ارشاد شود را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: اگر به یک فرد بی‌حجاب خیلی عادی بگوییم که به خاطر برادر، پدر و خانواده‌ات حجابت را رعایت کن، قطعا هیچ تاثیری به دنبال ندارد، معمولا برای ارشاد دانشجویان باید از خانواده و مدرسه‌های وی اطلاعاتی داشته باشیم.

این مشاور خانواده تصریح کرد: اگر فرد از خانواده و مدرسه‌ای مذهبی وارد محیط دانشگاه شده است، اما وضعیت حجاب و عفاف نامناسبی دارد، پس ریشه انحراف او را باید از دوستان و یا چگونگی محیط خانواده او برانداز کنیم، ممکن است در خانواده‌ای بود که حجاب را به او تحمیل و یا با زور او را برای نماز بیدار می‌کردند.

وی نحوه تعامل اعضای خانواده با همدیگر را یکی از پیچیده‌ترین و مؤثرترین عوامل سرنوشت‌ساز انسان بیان کرد و گفت: امروزه یک مشکل ساده میان خواهر و برادر برای شکل‌گیری ارتباط افراد در بیرون از خانه بسیار تاثیرگذار است.

گلکار به میزان توجه و دقت خانواده‌ها نسبت به تربیت دینی و اخلاقی فرزندان سفارش کرد و گفت: بسیاری از خانواده‌ها برای آموزش یک ساعته درسی مبالغ زیادی را می‌پردازند، اما یک ساعت رفتن به مسجد را عامل خسته شدن فرزند خود می‌دانند در حالی‌ که خستگی زیادی را ناشی از آموزش دروس به فرزند خود تحمیل می‌کنند.

وی از اهمیت پرداخت خمس سخن گفت و تاکید داشت: اگر خانواده‌ای زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم باشد و از پرداخت این واجب الهی سرپیچی کند در روایت آمده است اگر در خانواده‌ای خمس پرداخته نشود، بچه‌ای که به دنیا می‌آید، ... است، اما ببینید که چقدر شاهد بی‌توجهی خانواده‌ها از این امر هستیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با وظایف مسلمانان در نبوت و امامت متذکر شد: دوست داشتن به آنها، الگو قرار دادن و پیروی از آنها سه وظیفه‌ای است که بر عهده داریم.

وی افزود: افرادی که در مراسم ولادت و عزای ائمه اطهار (ع) شرکت می‌کند در مرحله دوست داشتن قرار دارند که بسیاری از منکرات را هم انجام می‌دهند، زیرا الگوی آنها در زندگی فردی دیگر است.

گلگار اظهار داشت: بسیاری از جوانان امروز فوتبالیست یا بازیگری را که می‌پسندند، مدل مو و لباس او را الگوی خود قرار می‌دهند و اشکال بزرگ جامعه ما این است که الگوهای خود را گم کردیم.

این مشاور خانواده برای ترویج الگو قرار دادن ائمه اطهار (ع) پیشنهاد داد که در روز ولادت یا شهادت هر کدام از بزرگواران چند مورد از دستورات ایشان را پیرامون پوشاک چاپ و توزیع کنیم که تاثیر و ثواب بالاتری از پخش شیرینی و شکلات داد.

وی با اشاره به اینکه در قرن 21 تهدید فایده‌ای ندارد، ابراز داشت: آمر به معروف و نهی از منکر نباید فردی را تحقیر کند که موجب کاهش اعتماد به نفس او می‌شود تا جایی که نتواند هیجانات خود را کنترل کند.

این مشاور خانواده متذکر شد: در این حالت فرد دیگر محرکی برای تلاش زیاد ندارد که به دنبال اهداف و انتظارات پایین می‌رود، اگر نتوانست هیجانات خود را کنترل کند به دنبال الگوهای منفی رفته و رفتارهای نامناسب او افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/80028/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول