اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در درس خارج اصول صورت گرفت

تاکید آیت‌الله سبحانی بر ایجاد نهضت حفظ قرآن در کشور/ دلایل تحریف‌‌ناپذیری قرآن

یکی از مراجع تقلید گفت: لازم است نهضتی برای حفظ قرآن در جامعه ایجاد کنیم زیرا هیچ سخنی را نمی‌توان با قرآن مقایسه کرد و بدان جایگاه رساند.

تاکید آیت‌الله سبحانی بر ایجاد نهضت حفظ قرآن در کشور/ دلایل تحریف‌‌ناپذیری قرآن

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم قم روایتی از حضرت محمد(ص) در مورد قرآن را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: لازم است نهضتی برای حفظ قرآن در جامعه ایجاد کنیم.

وی افزود: قرآن کلام خداست و همه آن متواتر است به همین دلیل جایگاه رفیعی دارد و با هیچ کلام دیگری قابل مقایسه نخواهد بود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه سن و سال در حفظ قرآن دخیل نیست، عنوان داشت: اگر پیرمردان و سالخوردگان هم نمی‌توانند سوره‌های بلند را حفظ کنند توانایی بر حفظ سوره‌های کوچک خواهند داشت بنابراین می‌توان با حفظ سوره‌های کوتاه به ویژه جزء 30 علاوه بر سوره‌های توحید و کوثر به قرائت دیگر سوره‌ها نیز پرداخت.

وی ادامه داد: تهیه قرآن‌های کوچک و حفظ آیات در وقت‌های بیکاری ولو به میزان کم تاثیر فراوانی در ایجاد این نهضت قرآنی خواهد داشت.

آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود به دلایل تحریف‌ناپذیری قرآن اشاره کرد و عنوان داشت: برخی به این روایت از پیامبر اکرم(ص) استناد می‌کنند که ایشان فرمودند «سوگند به کسی که جانم در دست اوست، شما نیز گرفتار سرنوشت یهود و نصارا خواهید بود» و همین امر را دلیلی می‌دانند بر اینکه قرآن هم مانند تورات تحریف شده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: به یقین این حدیث ناظر به این مطلب نیست که هر آنچه بر سر یهودیان آمده مسلمانان را هم گرفتار خواهد کرد زیرا یهودیان 40 سال در بیابان سرگردان بودند و دلیل این سرگردانی هم کفران نعمت و سرپیچی از دستورات الهی بود که حضرت موسی(ع) به آنها می‌گفت ولی امت اسلامی اینگونه نبودند ضمن اینکه یهودیان گوساله‌پرست شدند اما مسلمانان چنین کاری نکردند.

وی با اشاره به دیگر اختلافات میان یهودیان و مسلمانان گفت: بر همین اساس این روایت از حضرت محمد(ص) بر عموم موضوعات صدق نکرده و دلیل نمی‌شود که هر آنچه بر سر قوم یهود آمده بر سر امت اسلامی هم بیاید.

آیت‌الله سبحانی بیان داشت: این حدیث اگر صحیح باشد ناظر به این حقیقت است که همانطور که یهودیان به 72 فرقه مختلف تقسیم شدند مسلمانان هم پس از رحلت ایشان به فرق گوناگون تقسیم خواهند شد.

این مرجع تقلید با اشاره به تفسیر به رأی از تورات توسط یهودیان افزود: مسلمانان هم برخی اوقات تفسیری باطل از قرآن ارائه می‌دهند هرچند این امر از عظمت و کرامت قرآن کم نمی‌کند.

وی با اشاره به کتاب فصل‌الخطاب فی تحریف‌الکتاب مرحوم نوری که دستمایه اعتراض بسیاری از اهل سنت و نسبت دادن اعتقاد به تحریف از سوی شیعیان شده است، گفت: شایسته بود مرحوم میرزای شیرازی آن زمان که این کتاب چاپ شد اقدامی انجام دهد هرچند شاید معذوریت داشته؛ به هر حال این کتاب با انتقاد گسترده علمای آن دوران مواجه شد زیرا مستندات آن هم سه کتاب بی‌پایه و اساس هستند.

آیت‌الله سبحانی در ادامه با تاکید بر اینکه نباید اصرار کنیم اهل سنت هم قائل به تحریف هستند، بیان داشت: اگر چنین کاری انجام دهیم غیر مسلمانان خواهند گفت تمام مذاهب اسلامی یکدیگر را به تحریف متهم می‌کنند پس واقعا قرآن تحریف شده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: رد ادله‌ای از میان اهل سنت که نشان‌دهنده تحریف در قرآن است زمینه را برای نشر این حقیقت که قرآن تحریف‌شدنی نیست، آماده می‌کند.

وی با اشاره به برخی از روایاتی که اهل سنت آنها را عنوان می‌کنند و تحریف از قرآن از آنها برداشت می‌شود، گفت: بخاری روایتی در مورد رجم و ملاک بودن شیخ و شیخه دارد در حالی که ظاهر آن نشان می‌دهد از قرآن نیست و در حقیقت این احصان است که در رجم ملاک عمل قرار می‌گیرد.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه آنها در کتاب‌های خود یک باب با عنوان آیات منسوخ‌التلاوت دارند، خاطرنشان کرد: این عبارت محترمانه می‌گوید تحریف در قرآن صورت گرفته است.

انتهای پیام/78004/ح40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول