اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور ارائه پژوهشی در قلمرو تاریخ قیام عاشورا

کتاب «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا» منتشر شد

مدیر تدوین و انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) از چاپ سوم جلد دوم کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا خبر داد.

کتاب «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا» منتشر شد

محمد روحانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا اظهار داشت: جلد دوم این کتاب توسط گروهی از تاریخ‌پژوهان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تالیف شده و تاکنون سه بار تجدید چاپ شده است.

وی خاطرنشان کرد: جلد دوم این کتاب به حوادث پس از عاشورا می‌پردازد که اهل‌بیت (ع) در کوفه، اهل‌بیت (ع) در مسجد شام، اهل‌بیت (ع) در شام، اهل‌بیت (ع) در مدینه و تداوم نهضت حسینی به رهبری امام سجاد (ع) از مباحث این بخش کتاب است.

مدیر تدوین و انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه بخش دوم پیامدهای قیام عاشورا را دربر دارد، گفت: فصل اول پیامدهای تکوینی است که در این فصل حوادث خارق‌العاده‌ای که پس از شهادت امام حسین (ع) به وقوع پیوسته مانند خورشیدگرفتگی، تاریکی آسمان، وزش‌های بادهای سیاه و سرخ و بارش خاکستر و خون و مشاهده خون در نقاط گوناگون تبیین می‌شود.

وی تصریح کرد: پیامدهای اجتماعی و سیاسی مانند خشم و تنفر مردم از بنی‌امیه و قاتلان کربلا، قیام مردم سیستان، قیام توابین، ‌مختار، زید بن علی بن حسین، انقلاب عباسیان و انقلاب حکومت اموی در بخش دوم مطرح شده است.

روحانی عنوان کرد: بخش سوم مباحثی پیرامون نهضت عاشورا است که پژوهشی در اربعین سیدالشهدا (ع)، فلسفه عزاداری برای امام حسین (ع)، سیر تاریخی عزاداری برای امام حسین (ع) و واقعه عاشورا در آینه تاریخ از مباحث مطرح شده در این بخش است.

وی یادآور شد: بخش چهارم شرح حال و زندگینامه اصحاب امام حسین (ع) را دربر دارد که مباحثی در زمینه شرح حال شهدای بنی هاشم با اسم بردن از هر کدام با استناد بر شرح حال غیر بنی هاشم در این بخش مطرح می‌شود.

مدیر تدوین و انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: این کتاب پژوهشی در قلمرو تاریخ قیام عاشوراست که با تلاش پژوهشگرانی مانند حجت‌الاسلام محمدرضا احمدی‌ندوشن، علی امین رستمی، محمدرضا جباری، رضا رمضان‌نرگسی، محسن رنجبر، جواد سلیمانی، عبدالرضا ابوزیدآبادی، اصغر فروی‌ابری و حامد منتظری مقدم تالیف شده است.

جلد نخست کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا (ع) تاکنون 6 بار تجدید چاپ شده در حالی که اکنون چاپ سوم جلد دوم این کتاب در قالب 864 صفحه زیر نظر حجت‌الاسلام مهدی پیشوایی به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به چاپ رسید.

انتهای پیام/78003/م20/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول