اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

موافقان و مخالفان پیمان امنیتی کابل-واشنگتن-5

شروط حامد کرزی و سرنوشت امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن

برخی از کارشناسان افغان، تأخیر رئیس جمهور افغانستان در امضای پیمان امنیتی را موجب تردید آمریکا در ادامه همکاری با افغانستان می‌دانند اما سؤال این است که اگر پیمان امنیتی به امضا نرسد، نظامیان این کشور از افغانستان خارج می‌شوند؟

شروط حامد کرزی و سرنوشت امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن

«بشیر بیژن» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، با انتقاد از رئیس جمهور افغانستان، تعیین شرط و تاخیر وی در امضای پیمان امنیتی با آمریکا را غیرمنطقی خواند.

وی افزود: بازی‎های رئیس جمهور این کشور به ضرر مردم افغانستان و موجب مصیبت و رنج آن‌ها می‌شود.

کارشناس افغان تاکید کرد که موضع حامد کرزی در مخالفت با خواست مردم افغانستان است.

این در حالی است که در «لویه جرگه مشورتی» شمار زیادی از اعضای این جرگه بر امضای هرچه زودتر پیمان امنیتی کابل-واشنگتن تاکید کردند اما با تعیین شروطی اعلام داشتند: آمریکا بایستی متعهد شود که پس از این به خانه‌های مردم افغانستان داخل نمی‌شود و از روند صلح و برگزاری انتخابات شفاف در این کشور حمایت می‌کند، در این صورت این پیمان را امضا می‌کنم.

حامد کرزی نیز در این باره تاکید کرد: در صورتی که این پیمان از سوی پارلمان نیز تایید شود باز هم امضای آن را بعد از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی موکول می‌کنم.

به نطر می‌رسد که رئیس جمهور افغانستان نگران عملی نشدن تعهدات آمریکاست و خواستار عدم تکرار جنایت‌های یک دهه گذشته نظامیان آمریکا در این کشور است.

از سوی دیگر، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا شب گذشته وارد کابل شد و با رئیس جمهوری افغانستان دیدار و گفت‎وگو کرد.

رایس در این دیدار تأخیر امضای این پیمان را برای آمریکا مشکل برانگیز دانسته اما حامد کرزی همچنان بر شروطش تاکید کرده است.

یکی از موارد جنجالی این پیمان عدم اجازه برای داخل شدن نظامیان آمریکایی به خانه‌های مردم افغانستان است در حالی که در یک دهه گذشته نظامیان آمریکایی با حمله به خانه‌های افغان‌ها موجب اذیت و آزار بسیاری از مردم می‌شدند البته کرزی گفته که در صورت به خطر افتادن جان نظامیان افغان می‌توان به خانه‌های مردم داخل شد.

بشیر بیژن در مورد ورود به خانه‌های افغان‌ها گفت: چطور در بعضی خانه‌ها القاعده اجازه ورود دارد اما نظامیان آمریکایی اجازه ندارند.

وی با اشاره به تاخیر در امضای پیمان امنیتی اظهار داشت که تاخیر در امضای پیمان موجب تردید و نگرانی آمریکایی‎ها و متحدینش در ادامه همکاری با افغانستان می‌شود در نتیجه برای بهبود وضعیت این کشور پس از 2014 تاثیر منفی خواهد گذاشت.

بیژن خاطرنشان کرد که کشوری مانند آمریکا قبل از اجرای اهداف استراتژیک برنامه‌ریزی می‌کنند در نتیجه بایستی پیمان زود به امضا برسد تا کمک به افغانستان را در برنامه‌ها و بودجه‌شان در نظر بگیرند.

کارشناس افغان عدم امضای پیمان را دلیل بر آشفتگی کرزی دانسته و گفت که آشفتگی رئیس جمهور از ناکامی در جرگه‌ای بود که خود ترسیم کرده بود.

این در حالی است که مردم افغانستان از ناامنی رنج می‎برند، روند صلح پیشرفتی نداشته و انفجارها ادامه دارد همچنین تضمینی برای شفافیت انتخابات وجود ندارد.

از سوی دیگر، بسیاری از مردم افغانستان شروط رئیس جمهور این کشور را برای آینده افغانستان تایید می‌کنند.

«غلام حسین ناصری» عضو پارلمان افغانستان نیز در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت: نظامیان آمریکایی و حتی نیروهای افغان هم بدون مجوز قوه قضائیه افغانستان اجازه ورود به خانه‌های مردم این کشور را ندارند.

ناصری تأکید می‎کند که این اجازه هرگز نباید به نظامیان آمریکایی داده شود و کاملاً خلاف قانون اساسی افغانستان است.

ناصری افزود که خواست آمریکا از امضای پیمان امنیتی، اعمال فشار بر افغانستان است تا مانند عراق شکست خورده از این کشور خارج نشود.

نماینده پارلمان افغانستان خاطرنشان کرد که آمریکایی‎ها از کشور عراق شکست خورده خارج شدند.

اکنون سوال اصلی این است که اگر دولت افغانستان پیمان امنیتی با آمریکا را به امضا نرساند، نظامیان این کشور از افغانستان خارج می‌شوند و تن به شکستی مانند شکست در عراق خواهند داد؟

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول