اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از سوز سرما و کلاس‌های بدون بخاری

«درس» در کلاس «سرد»/ وقتی دفتر مدیر مهم‌تر از کلاس و معلم است

با وجود اعلام وزارت آموزش و پرورش مبنی بر استفاده از بخاری‌های تابشی و برقی در مدارس کشور، تعدادی از مدارس شهر جدید گلبهار از توابع مشهد به‌هیچ عنوان دارای بخاری نیست.

«درس» در کلاس «سرد»/ وقتی دفتر مدیر مهم‌تر از کلاس و معلم است

به گزارش خبرنگار فارس از شهر جدید گلبهار، تعدادی از مدارس تازه تأسیس این شهر دارای انشعابات گاز و برق نیست و در سرمای صفر درجه این شهر دانش‌آموزان مجبور به حضور در کلاس‌ها هستند؛ آموزش و پرورش این شهر هم ظاهراً تدبیری در قبال این موضوع نیندیشیده است.

* کلاس‌های سرد و دانش‌آموز 7 ساله کلاس اولی

وارد کلاس‌ یکی از این مدارس در بلوار... شهر جدید گلبهار می‌شوم؛ دقیقاً یاد اوایل دهه هفتاد می‌افتم که کلاس‌های درس به این شکل سرد بود و مجبور به تحصیل در آنها بودیم.

ولی این‌بار با این تفاوت که این کلاس در شهری جدید است که جمعیت زیادی از آن را مشهدی‌ها به خود اختصاص می‌دهند.

دانش‌آموز هفت ساله کلاس اولی را می‌بینم که از سرما به خود می‌پیچد و اصلاً کلاس و مدرسه را با این حالت نمی‌پسندد.

کودکی را می‌بینم که از ناحیه دو گوش کم‌شنوا است و پس از صحبت با والدین او متوجه چرک کردن گوش او می‌شوم و مادرش می‌گوید که با چرک گوش او دیگر نمی‌تواند سمعک در داخل گوش بگذارد.

پدران و مادران دانش‌آموزان در محل مدرسه تجمع کرده و خواستار نصب انشعابات برق و گاز این مدرسه هستند و می‌گویند تا زمانی که مدارس گرم نباشند به هیچ عنوان فرزندان خود را به مدرسه نمی‌فرستیم.

با خود تصور می‌کنم که حق دارند. دیگر اینجا کجاست که در این سرما کودکان کم سن و سال باید روی میز و صندلی‌های زمخت کلاس بنشینند و از سرما به خود بپیچند ولی مدیر مدرسه در گرمای بخاری برقی اتاق خود به راحتی روزنامه بخواند.

از مدرسه بیرون می‌آیم و متوجه می‌شوم چند مدرسه دیگر هم چنین وضعیتی دارند ولی فرصت نداریم تا به همه آنها سر بزنیم، لذا باید آقایان مسئول به این اماکن سر بزنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان، نظام مهندسی ساختمان، سرپرست شهر جدید گلبهار و دیگر مسئولینی که باید گاز و برق این شهر را تامین کنند تا این‌گونه مدارس و خانه‌ها از نعمت برق و گاز برخوردار باشند.

* نصب علمک گاز بر عهده ما نیست

علیرضا تاج‌نیا، مدیر آموزش و پرورش گلبهار می‌گوید: از سال 91 مکاتباتی با مسئولین بالای وزارتخانه انجام گرفته تا این مشکلات جدی نشود ولی به دلیل کمبود اعتبار عملی نشده است.

وی افزود: نصب علمک گاز و دیگر انشعابات وظیفه ما نیست و خود دستگاه‌های مسئول باید این کار را انجام دهند. باید مسائل اعتباری این مدارس نیز حل شود تا بتوانیم بخاری برقی و تابشی به شهر بیفزاییم.

وی گفت: شرکت گاز به تعهدات خود عمل نکرده و گاز مدارس را وصل نکرده است.

* هر شهرستان که بخاری تابشی بخواهد می‌دهیم!!

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در همین خصوص می‌گوید: شهرستان‌هایی که بخاری تابشی بخواهند ما ارائه می‌کنیم و این کار فقط بر مبنای درخواست صورت می‌گیرد یعنی مدرسه مذکور تاکنون درخواستی نداده‌ است.

محمدتقی فخریان افزود: به دنبال تامین اعتبار برای این‌گونه مدارس هستیم تا مشکلات سرمایشی مانع تحصیل دانش‌آموزان نشود.

* چه کسی می‌خواهد این‌جا را آباد کند؟

با بررسی شرایط این مدرسه و دیگر مدرسه‌ها به صورت میدانی و مصاحبه با دو مسئول مذکور متوجه می‌شوم اقدامی در رابطه با آسایش کودکان و نوجوانان صورت نگرفته و گرمای اتاق مدیران ظاهراً مهم‌تر از گرمای کلاس‌های درس دانش‌آموزان است.

نظام مهندسی گاز آنجا را تائید نکرده، شرکت گاز انشعابات را نصب و وصل نکرده، شرکت برق انشعابات را نکشیده و آموزش و پرورش این مدرسه را فراموش کرده تا بدین صورت سه روز کلاس‌های این مدرسه تعطیل باشد.

واقعا چه کسی می‌خواهد این‌جا را آباد کند؟

-----------------------------

گزارش از: حسین زوارزاده

-----------------------------

انتهای پیام/2202/ق40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول