اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شرکت آب منطقه‌ای گلستان:

اقدامات کنونی برای فرهنگ‌سازی مصرف آب موثر نبوده‌اند

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان با انتقاد از مصرف بی‌رویه آب در این بخش گفت: به نظر می‌رسد با وجود اقدامات فراوان برای فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه آب به ویژه در بخش زراعت، این اقدامات موثر نبوده‌اند.

اقدامات کنونی برای فرهنگ‌سازی مصرف آب موثر نبوده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سید محسن حسینی صبح امروز در جلسه کمیته مشترک آیین‌نامه بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی استان در سالن اجتماعات این شرکت اظهار داشت: به طور مثال طبق مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان، الگوی کشت برنج در استان گلستان 12 هزار هکتار از آب سطحی است.

وی افزود: اما طبق آمارهای رسمی 70 هزار هکتار برنج در استان کشت می‌شود که عمده آنها از آب زیرزمینی آبیاری می‌شوند.

کشاورزان به دنبال کشت محصولی هستند که صرفه اقتصادی داشته باشد

دبیر کمیته مشترک بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی استان گلستان خاطرنشان کرد: به طور طبیعی کشاورزان به دنبال کشت محصولی هستند که صرفه اقتصادی داشته باشد که با توجه به قیمت خرید برنج، کشاورز تمایل به کشت برنج دارد.    

حسینی ادامه داد: قیمت‌گذاری مناسب محصولاتی مانند سویا که نیاز آبی کمتری دارند موثرترین راه حل کاهش سطح زیر کشت برنج است.  

وی با بیان اینکه به نظر می آید اخیرا توجه دولت به این مقوله معطوف شده است، گفت: همچنین زمان مناسب اعلام قیمت تضمینی خرید اینگونه محصولات کشاورزی و نیز روش‌های مناسب خرید این محصولات در کاهش سطح زیر کشت برنج تاثیرگذار هستند.  

کشاورزان آب مورد نیاز کشت برنج را از طریق سفره‌های آب زیرزمینی تامین می‌کنند

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان اضافه کرد: کشاورز آب مورد نیاز کشت برنج را از طریق سفره‌های آب زیرزمینی تامین می‌کند که با توجه به کمبود آب در استان خسارات جبران‌ناپذیری به منابع آبی وارد می‌شود.  

حسینی تصریح کرد: با این کار ضمن از بین رفتن آبخوان‌ها در دراز مدت، در تابستان‌ها نیز منابع تامین آب شرب و صنعت استان دچار تنش جدی می‌شود.

وی برای مثال به یکی از موارد نقض قانون اشاره و خاطرنشان کرد: در یکی از شهرستان‌ها به فردی برای احداث مرغداری مجوز حفر چاه داده شد، اما از آب چاه برای کشت 15 هکتار شالی استفاده کرد که با پیگیری‌های این شرکت با پیگرد قضایی مواجه شد.   

دبیر کمیته مشترک بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی استان گلستان تاکید کرد: علاوه بر تمهیدات اقتصادی، اقدامات فرهنگی باید متمرکز، هماهنگ و منسجم باشند و از پراکندگی در این زمینه پرهیز شود.

انتهای پیام/83003/خ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول