اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

سیاستمداران و تحلیلگران فلسطینی:

توافقنامه ژنو واقعیت‌های ژئواستراتژیکی جدیدی را در منطقه ترسیم می‌کند

سیاستمداران و تحلیلگران فلسطینی اتفاق نظر دارند، توافقی که جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 در ژنو به دست آورد پیروزی تاریخی دیپلماتیکی برای تهران در رویارویی با غرب به شمار می‌آید.

توافقنامه ژنو واقعیت‌های ژئواستراتژیکی جدیدی را در منطقه ترسیم می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در نوار غزه، «ایمن طه» یکی از رهبران جنبش حماس درباره توافق ایران با گروه 1+5 در ژنو گفت: با امضای این توافقنامه، استراتژی امنیتی عربستان در منطقه دیگر یکه و تنها و بدون حامی و پشتوانه خواهد بود.

طه در صفحه فیس بوکش نیز نوشت: نگاه توطئه آمیزی که برخی به روابط ایران و آمریکا دارند، تهی از عقل و منطق و نادیده گرفتن منطق حاکم بر روابط بین الملل است.

از سوی دیگر «حسن عبدو»، نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی فلسطینی نیز تاکید کرد که آنچه در ژنو روی داد و بر سر آن توافق حاصل شد، ترسیم کننده واقعیت‌های جدید ژئو استراتژیک حاکم بر منطقه است.

عبدو مهمترین نشانه‌های این واقعیت جدید را به رسمیت شناختن جایگاه منطقه‌ای ایران در قبال کاهش نفوذ و قدرت آمریکا و افزایش نقش تاثیرگذار روسیه و عدم حضور ملموس اعراب در تمام مسائل و قضایای منطقه‌ای و بین‌المللی برشمرد.

اما «فایز رشید» کارشناس امور سیاسی فلسطینی نیز در سخنانی تصریح کرد: اسرائیل از دستیابی به این توافق بسیار غضبناک است، اما این توافقنامه ثابت کرد که تهران در راه درست برای اجرای برنامه هسته‌ای خود تاکنون گام برداشته است.

رشید افزود: ایران بارها بر حق خود در دستیابی به انرژی هسته‌ای برای اهداف مسالمت آمیز تاکید و اعلام کرده بود که هیچ‌گاه در صدد ساخت و تولید بمب هسته‌ای نیست و برای اینکه موجبات آسودگی خیال جامعه بین‌المللی در این خصوص را فراهم کند، با بازدید کارشناسان بین المللی از تمام تاسیسات هسته‌ای خود موافقت کرد و واقعا تل‌آویو فراتر از این چه می‌خواهد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای جهان از انرژی هسته‌ای برای اهداف مسالمت آمیز استفاده می‌کنند و درباره آن هیچ جار و جنجالی ایجاد نمی‌شود، پس چرا درباره فعالیت‌های ایران تا این اندازه جنجال تبلیغاتی ایجاد شده بود.

رشید تصریح کرد: طرفی که توافقنامه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را امضا نکرده، اسرائیل است که با بازدید از تاسیسات هسته‌ای‌ خود توسط کارشناسان بین‌المللی مخالف است و این تل‌آویو است که مستحق تحریم و مجازات است، نه تهران.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول