اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نویسنده کتاب «همین است که هست»:

مطالعه و کارگاه داستان‌نویسی نویسندگی را در فرد رشد می‌دهد

نویسنده کتاب «همین است که هست» با بیان اینکه صرفاً شرکت در کارگاه‌های نویسندگی کسی را نویسنده نمی‌کند، گفت: مطالعه و کارگاه داستان‌نویسی نویسندگی را در فرد رشد می‌دهد.

مطالعه و کارگاه داستان‌نویسی نویسندگی را در فرد رشد می‌دهد

سودابه فرضی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران با اشاره به کارگاه داستان‌نویسی خانه فرهنگ دولت‌آباد، اظهار داشت: خانه فرهنگ دولت‌آباد حدود هشت سال است که به طور مستمر کارگاه‌های داستان‌نویسی را دایر می‌کند و بیشتر از دو سال است که مسئولیت اداره آن بر عهده من است.

نویسنده کتاب «همین است که هست» با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های تدریسی این کارگاه، بیان داشت: در این کارگاه در کنار تدریس عناصر داستان؛ زاویه دید، شخصیت‌پردازی، صحنه‌پردازی، زیرمتن، مکاتب ادبی و ... به صورت کارگاهی به نقد داستان‌های هنرجویان پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به زاویه دید، عنوان کرد: در زاویه دید اول شخص، سوم شخص، حدیث نفس و تک‌گویی باید رعایت شود.

فرضی‌پور ادامه داد: قالب‌هایی که در زیر مجموعه اول شخص قرار می‌گیرد شامل نامه‌نگاری، خاطره‌نگاری و ... می‌باشد.

نویسنده کتاب «همین است که هست» با اشاره به صحنه‌پردازی گفت: صحنه‌سازی یعنی فاکتورهایی که به ساخت و نمایش بهتر صحنه منجر می‌شود.

فرضی‌پور با توجه به شخصیت‌پردازی ذکر کرد: شخصیت اصلی و فرعی، تفاوت انواع شخصیت‌پردازی و ... لازمه هر داستان است.

نویسنده کتاب «همین است که هست» ادامه داد: در این کارگاه با ارائه تکلیف به هنرجویان تلاش می‌شود استعدادهای آنان هدفمند شود.

فرضی‌پور با اشاره به کسب رتبه هنرجویان این کارگاه افزود: در دو سال پیاپی دو تن از هنرجویان این کارگاه آسیه رضا و مرضیه کشکولی رتبه‌های برگزیده را در جشنواره شمسه از آن خود کرده‌اند.

وی در خصوص فواید شرکت در کارگاه‌های داستان‌نویسی تأکید کرد: شرکت در کارگاه‌های داستان‌نویسی باعث تقویت بیان و اعتماد به نفس شده و دایره واژگان ذهن انسان بالا می‌رود.

فرضی‌پور با توجه به سن شروع و شرکت در این کلاس‌ها بیان کرد: اگر هنرجویان از سن کم در کلاس‌ها شرکت کنند بسیار خوب است زیرا در سن کم دغدغه‌های فکری کم است و شرکت‌کنندگان در این گروه سنی می‌توانند مباحث را به راحتی فراگیرند.

نویسنده کتاب «همین است که هست» با اشاره به ویژگی‌های یک نویسنده خوب، اذعان داشت: نویسنده باید با تمام جامعه آشنا باشد تا بتواند خود را جای تمام اعضای داستان قرار داده و دیالوگ‌ها را بنویسد.

وی در ادامه ابراز داشت: نویسندگی خلاقیت انسان را پرورش می‌دهد ولی نویسنده باید خلاقیت داشته باشد تا بتواند در کارهایش موفق باشد.

فرضی‌پور با اشاره به راهکارهای پرورش خلاقیت تصریح کرد: یک نویسنده باید موقعیت‌های جدید بسازد تا ذهنش پویاتر عمل کند نویسنده باید ذهن داستانی داشته باشد و برای این امر باید متن روزنامه‌ها و مجلات را بازآفرینی کند.

نویسنده کتاب «همین است که هست» با توجه به ویژگی‌های اخلاقی یک نویسنده ذکر کرد: انسان در نوشتن نباید کمال‌گرا باشد و باید فقط بنویسد.

فرضی‌پور در ادامه به بیان ویژگی یک نویسنده خوب بیان کرد: نویسنده باید هر وقت که می‌خواهد بنویسد نه اینکه هر وقت که می‌تواند بنویسد.

وی ادامه داد: نویسنده باید در نوشتن صبور باشد زیرا بلوغ سن نویسندگی از 40 سال به بالا رشد می‌کند و نویسنده باید برای متمرکز کردن ذهن خود تمرین کند.

فرضی‌پور با اشاره به یک نوشته خوب، افزود: در نوشتن باید استعاره‌نویسی کنیم و استعاره‌نویسی پیچیده کردن داستان ساده نیست؛ بلکه ساده کردن یک داستان پیچیده است و باید با استعاره‌نویسی داستان را زیباتر کنیم.

وی با توجه به زندگی‌نامه‌نویسی گفت: زندگی‌نامه‌نویسی تکنیک می‌خواهد و همانند رمان‌نویسی نیست.

فرضی‌پور با اشاره به تکنیک‌های زندگی‌نامه‌نویسی ادامه داد: در زندگی‌نامه‌نویسی نباید به صورت خطی از ابتدای تولد تا زمان مرگ را پشت سر هم بیان کنیم.

نویسنده کتاب «همین است که هست» با توجه به موقعیت‌های نویسندگی ذکر کرد: در نویسندگی دو نوع موقعیت از جمله ایستا و پویا وجود دارد.

فرضی‌پور اذعان داشت: در نویسندگی در زمان‌های ایستا و ساکت باید به عقب برگردیم و نباید در زمان‌های پویا و مکان‌های جنجالی داستان به عقب برگردیم زیرا این کار باعث می‌شود که خواننده موضوع داستان را به درستی درک نکند.

فرضی‌پور با توجه به داستان‌نویسی گفت: در داستان‌نویسی باید اتفاقات مهم را مدّنظر قرار دهیم و داستان را از بزنگاه شروع کنیم.

وی با اشاره به رمان‌نویسی ذکر کرد: رمان‌نویسی باید مهندسی‌نویسی شود و باید شخصیت داستان پرونده داشته باشد.

فرضی‌پور در خصوص نوشتن یک داستان گفت: نوشتن نباید در لحظه باشد و نویسنده در زمان‌هایی که متن نمی‌نویسد هم باید به داستان فکر کند.

نویسنده کتاب «همین است که هست» با توجه به نوشتن زندگی‌نامه و کسب اطلاعات، متذکر شد: زمانی که شخصی زندگی خود را برای ما تعریف می‌کند نباید بنویسیم و تنها باید به صحبت‌هایش گوش داده و صدای شخص را ضبط کنیم.

فرضی‌پور عنوان داشت: ابتدا باید اجازه دهیم شخص تمام حرف‌های خود را تعریف کند سپس سئوالات خود را در خصوص عواطف وی بپرسیم.

وی با اشاره به ابزارهای نویسنده ذکر کرد: یک نویسنده باید ضبط صوت برای ضبط کردن و سپس گوش دادن، لغت‌نامه برای گسترش دایره واژگان خود و فلش کارت داشته باشد.

فرضی‌پور در خصوص انتخاب موضوع گفت: در رمان‌نویسی باید تحقیق صورت بگیرد و نویسنده باید موضوعی را انتخاب کند که نیازمند تحقیق باشد.

نویسنده کتاب «همین است که هست» با توجه به بازآفرینی متن، گفت: در بازنویسی متن باید بازآفرینی کنیم و نباید جمله را ایجاز کنیم زیرا دچار ابهام می‌شود.

انتهای پیام/2462/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول