اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

استاندار جدید چهارمحال و بختیاری و چالش‌های فرارو

استاندار جدید چهارمحال و بختیاری پس از یک وقفه چندماهه انتخاب شد و اینک قاسم سلیمانی با انتظارات و مطالبات گروه‌های سیاسی مختلفی روبه‌رو است که چگونگی برخورد با این مطالبات تعیین‌کننده روند امور استان است.

استاندار جدید چهارمحال و بختیاری و چالش‌های فرارو

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، پس از یک تاخیر چند ماهه، استاندار چهارمحال و بختیاری با حرف و حدیث‌های بسیاری انتخاب شد و بسیاری از گروه‌های سیاسی و مردم استان را از این تدبیر دولت اعتدال خوشحال و امیدوار به روزهای خوبی در آینده کرد، اما بی‌شک «قاسم سلیمانی» نماینده عالی دولت در چهارمحال و بختیاری، برای کار در این استان روزهای سختی را پیش‎رو دارد.

شاید بتوان تصور سخت بودن کار استاندار جدید را در مراسم معارفه وی که با حضور جمع زیادی از گروه‌های سیاسی، مدیران و طرفداران وی برگزار شد، بیشتر حس کرد.

خصوصا آن دسته از گروه‌هایی که در پیروزی دکتر روحانی سهمی داشتند هم بیانگر خوشحالی این گروه‌ها و در عین حال بیانگر مطالباتی است که زمزمه‌های آن از مدت‌ها قبل به گوش می‎رسید.

اما این سختی کار را می‎توان در سطح کلان‌تر به فائق آمدن استاندار بر مدار بسته توسعه‌نیافتگی در استان و چیدمان مدیریتی ربط داد.

در این میان چیدمان مدیریتی و انتصاب مدیران جدید شاید از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار باشد و به تعبیر ساده‌تر می‎توان گفت که فائق آمدن بر مدار توسعه‌نیافتگی استان تا حدود بسیار زیادی در گرو انتخاب درست مدیران است.

به نظر می‌رسد در حال حاضر افرادی که انتصاب آن‌ها در پست‌های مدیریتی محتمل است به چندین گروه تقسیم می‌شوند.

پس از تشکیل دولت تدبیر و امید بسیاری از نیروهای طیف اصلاح‌طلب در استان با فعال کردن احزاب خود و تشکیل نشست‌های مختلف به دنبال تصرف کرسی‌های مدیریتی و تقسیم کردن پست‌ها در بین خود برآمدند. در این میان برخی افراد جریان اصلاحات که نزدیک به 10 سال است که از پست‌های مدیریتی و کارهای اجرایی به دور بوده‌اند امروز قد علم کرده و در تلاشند که این دوری چند ساله را در کوتاه‌ترین زمان ممکن جبران کنند.

از طرف دیگر برخی افراد که چندان ثبات عقیده نداشته و در دولت‌های نهم و دهم به خاطر کسب کرسی ریاست و مدیریت، خود را اصولگرا و مدافع ارزش‌ها معرفی کردند رفته رفته رنگ عوض کرده و خود را به تشکل‌های اصلاح‌طلب نزدیک کرده‌اند.

گروه دیگر آن دسته از افراد توانمند، باتجربه و متخصصی هستند که بر عقاید و اصول عقیدتی خود پای‎بند بوده و به هیچ وجه حاضر به عقب‎نشینی از عقیده و تفکر خود نیستند. البته در میان برخی از افراد جریان اصلاحات نیز مصداق این مورد هستند و شامل افرادی می‌شوند که از توان و تخصص و تجربه کافی برای اداره استان برخوردار بوده و تنها به خاطر پایبند بودن به عقاید خود از خدمت کردن در پست‌های مدیریتی به دور مانده‌اند.

گروه بعدی افرادی هستند که به طور کلی سیاسی نبوده و تمام توان خود را به کارهای اجرایی و مدیریتی و تخصصی اختصاص داده‌اند، در استان چهارمحال و بختیاری و در میان مدیران فعلی از این نمونه می‎توان دید، افرادی که به دور از تفکرات سیاسی و موضع‌گیری اصلاح‌طلب و اصولگرا کاملا مستقل عمل کرده و خدمت‌رسانی صادقانه و بی‌منت به مردم را سرلوحه فعالیت خود قرار داده‌اند.

اما قاسم سلیمانی از همان ابتدا و در مراسم معارفه خود بر ضرورت به کارگیری مدیران کارآمد و شایسته استان در مسیر رسیدن به پیشرفت سخن گفت و مطرح کرد که بهره‌مندی از مدیران متخصص را در دستور کار خود قرار داده‌ام.

به عنوان مثال وی در نشستی که با فعالان ستادهای مردمی دکتر روحانی در استان داشت بر ضرورت به کارگیری نیروهای معتدل تاکید کرد و گفت: «خط مشی من اعتدال است و در این راستا با تأسی از سخنان دکتر روحانی از اصولگرایان معتدل هم در پست‌های مدیریتی استان بهره می‌گیرم.»

وی در نشست مذکور خود را استاندار همه مردم استان دانست و افزود: در حالی که من استاندار اصلاحاتی هستم اما استاندار تفکر اصلاحات نشدم و برای همه‌ جریان‌های معتدل و دلسوز جایگاه و مقام قائل هستم.

با این وجود به نظر می‌رسد استاندار بومی و با تجربه استان که بر شاخصه اعتدال تاکید بسیاری دارد، مدیران ادارات و دستگاه‌های دولتی و اجرایی را از میان افرادی انتخاب کند که توان و تخصص و تجربه و تعهد کاری لازم را داشته و به معنای واقعی کلمه معتدل هستند.

بی‌شک اگر تیم مدیریتی استان از میان این افراد تشکیل شود می‌توان امیدوار بود که استان در آینده‌ای نه چندان دور مسیر توسعه و پیشرفت و تعالی را با سرعت بیشتری بپیماید.

استاندار جدید باید این موضوع را مدنظر خود قرار دهد که مردم به عنوان ولی نعمتان نظام و دولت به خوبی تمامی امور را زیر نظر داشته و عملکرد خدمتگزاران را مورد بررسی قرار می‌دهند و در این راستا اگر عملکرد دولت در استان خوب و قابل دفاع باشد، مردم استان در همه حال از مدیران و تیم مدیریتی حمایت می‌کنند.

برهمین اساس استاندار جدید نباید اجازه دهد فرصت‌طلبان با ایجاد اختلاف و تفرقه منافع استان را به چالش بکشند، آن‌هایی که نگاه کام‌جویانه به قدرت دارند، چاپلوسانی که برای رسیدن به پست و مقام هرروز رنگ عوض می‌کنند، ناشایستگانی که امید دارند با شاتناژ بازی به قدرت و ثروت دست یابند، کینه‌ورزانی که قصد عقده‌گشایی دارند و یا دلالان سیاسی که بنای آن دارند در زدوبندهای شبانه پست و مقام خرید و فروش کنند.

با این اوصاف باید دید در روزهای آینده قاسم سلیمانی کلید تدبیر و امید را به چه نحو در قفل مدیریت استان می‌چرخاند و آیا انتصابات مدیریتی استان مطابق گفته‌های وی انجام می‌گیرد.

.....................................

گزارش از: خاطره حسین‌زاده

......................................

انتهای پیام/68004/صا40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول