اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از هشتمین شب خاطره راه سرخ گزارش می‌دهد

غربت کتاب و مطالعه در جامعه/جایگاه ویژه‌ مطالعه در جبهه‌ها

هشتمین شب خاطره راه سرخ در حالی برگزار ‌شد که هفته کتاب و کتابخوانی، در غربت بی‌کتابی و بی‌کتاب‌خوانی سپری می‌شد، کتابی که هنوز هم راه در سبد خانواده‌هایمان پیدا نکرده و هر روز از شمارگان آن کاسته می‌شود.

غربت کتاب و مطالعه در جامعه/جایگاه ویژه‌ مطالعه در جبهه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همزمان با هفته کتاب، هشتمین شب خاطره راه سرخ از سلسله شب‌های خاطره استان قزوین شنبه شب با بیان نحوه‌ مطالعه و کتاب‌خوانی و پیگیری امور تحصیلی رزمندگان در جبهه‌ها، از زبان یادگاران هشت سال دفاع مقدس، برگزار شد.

این بار گلزار شهدای قزوین با بیش از یک‌هزار شهید سروقامت، میزبان هشتمین شب خاطرات رزمندگان استان قزوین در شب خاطره «راه سرخ» بود، شب خاطراتی که هنوز هم تلاش دارد تا در دنیای پر از هیاهوهای مادی و دنیوی، فانوسی پیش روی آنانی باشد که هنوز هم راه را از این مسیر می‌جویند.

این شب خاطره با محوریت درس و مطالعه در جبهه‌ها، به نقش و اهمیت کتاب و کتابخوانی در دوران هشت سال دفاع مقدس پرداخت تا از زبان رزمندگان دانش‌آموزان سال‌های نه چندان دور به بررسی این مهم بپردازد.

نقش مهم مطالعه در اسارت

صفرعلی عالی‌نژاد، آزاده سرافرازی که 9 سال اسارت در زندان‌های مخوف عراق را تجربه کرده است، امروز سخن از غربت کتاب و مطالعه در جامعه می‌گوید.

وی در این باره گفت: شب خاطره راه سرخ دست به روی نکته غریبی گذاشته است، چراکه کتاب و مطالعه در این دوران غریب واقع شده‌اند و ناگفته‌ها در این زمینه بسیار است.

این آزاده سرافراز بیان دوران اسارت بی‌آزادی را غیرقابل توصیف دانست و اظهار داشت: صحنه ‌اسارت، صحنه‌ای غیرقابل توصیف است، آن‌گاه که به دست دشمن اسیر می‌شوی و هیچکس نیست به تو بگوید که تو عزت‌مندی، سرافرازی و در راه وطن و برای اعتقادات اسیر شده‌ای، لذا دشمن تو را سخت شلاق می‌زند، آن هم به روی زخم‌هایی که در راه پاسداری از عزت و شرفت حادث شده است. در این شرایط است که فقط نیروی درونی است باید تو را فریاد بزند که صبور باش و مقاوم و تلاش کن که استقامتت در برابر دشمن نشکند.

عالی‌نژاد ادامه داد: وقتی لباس رزمندگی را از تن درآورده و رخت اسارت به تن کردیم، همه‌ی کمبودها و مشکلات پیش رویمان قرار گرفت که آزادی در راس و یکی از آنها بود، آزادیی که امروز داریم و قدر آن را نمی‌دانیم. ولی ما که سال‌ها نداشتیم، می‌دانیم این نعمت چه ارزشی دارد.

وی که خود دانش‌آموخته‌ ادبیات زبان انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران است، خاطرنشان کرد: پس از اسارت و در اولین دیدارمان با صلیب‌ سرخ، بیشترین درخواستمان کتاب بود و اینکه کتاب‌های مختلف در اختیارمان قرار گیرد تا با مطالعه‌ آنها اوقات بی‌اشتهایمان را پر کنیم، لذا بعد از مدتی یک سری قرآن و کتاب‌های سانسور شده و مورد نظر آنها، تحویل ما شد که اسرا با شوق خاصی به مطالعه آنها می‌پرداختند.

این آزاده ادامه داد: همین سیر مطالعه‌ای که در اسارت داشتیم، موجب شد تا پس از آزادی نیز مطالعه و تحصیل را ادامه دهیم. لذا مطالعه و خواندن کتاب در اسارت نقش مهمی در زندگی ما ‌داشت.

این آزاده جانباز معتقد است این که عده‌ای به بهانه‌های مختلف از جمله کار زیاد و یا فکر مغشوش قادر به اختصاص زمان برای مطالعه نیستند، بهانه‌ای بیش نیست و هر فردی در هر شرایطی می‌تواند فرصت‌هایی در روز را به این مهم اختصاص دهد.

فرار از کلاس درس معنا نداشت

عبدالعلی دربندی‌زاده، رزمنده دیگری است که در سال 1360، از پشت میز کلاس دوم هنرستان با کوله‌ای پر از کتاب راهی جبهه‌ها شد تا درس را کنار رزم به نمایش بگذارد.

وی در هشتمین شب خاطره راه سرخ گفت: طی هشت سال دفاع مقدس بیشتر نیروهای اعزامی به جبهه‌ها دانش‌آموز بودند.آن روزها دانش‌آموزان ما نه از جنگ غافل بودند و نه از مقاومت در مقابل تجاوزگران، لذا وقتی سخن از مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان به میان آمد، همین دانش‌آموزان کتاب‌هایشان را جمع کرده و به همراه خود به جبهه‌ها بردند. به‌طوری که بخش عمده‌ای از اوقات خود را در جبهه‌ها به مطالعه و مرور درس‌ها می‌پرداختیم.

این آزاده ادامه داد: بسیاری از رزمندگانی که مدارج علمی و تخصصی خود را بعد از دوران دفاع مقدس ادامه داده و جزو نیروهای فرهیخته و اثرگذار در جامعه شدند، دانش‌آموزان رزمنده‌ای بودند که دروس خود را با مطالعه‌ کتاب‌های مختلف در جبهه‌ها آغاز کرده و ادامه دادند.

دربندی‌زاده خاطرنشان کرد: اتفاقاً دانش‌آموزان بسیجی، برای پاسخ به شبهاتی که عده‌ای ایجاد کرده بودند که دانش‌آموزان به خاطر فرار از درس و کلاس به جبهه‌ها می‌روند، تلاششان را در ادامه تحصیلات و مطالعه مضاعف می‌کردند تا موفقیتشان در درس بیشتر از گذشته باشد و این خود در رمز موفقیت تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان بسیجی در دوران دفاع مقدس بود. لذا افراد از کلاس درس برای دانش‌آموزان بسیجی معنا نداشت.

وی گفت: دانش‌آموزان رزمنده‌ای که آن روزها باانگیزه به جنگ ورود پیدا کردند، پشتوانه‌های مستحکمی برای امروز نظام جمهوری اسلامی شدند.

مطالعه خوب همراه با جنگ خوب

در ادامه‌ این شب خاطره، علی نبئی رزمنده‌ 12 ساله‌ای که با اشکال مختلف حضورش را در جبهه‌ها تثبیت کرد و امروز یکی از موفق‌ترین و فرهیختگان جامعه امروزی ما است که مقطع دکترا را در رشته حقوق طی کرده‌ است، گفت: در دوران دفاع مقدس، اکثر دانش‌آموزان بسیجی با کتاب‌هایشان در جبهه‌ها حضور داشتند و از کوچک‌ترین فرصت‌ها برای ادامه‌ تحصیل و مطالعه بهره می‌بردند.

این استاد دانشگاه در ادامه به تشکیل کلاس‌ها درسی برای رزمندگان در جبهه‌ها و پایگاه‌های بسیج اشاره کرد و اظهار داشت: در آن شرایط، همه‌ شرایط و زمینه‌ها برای تحصیل و مطالعه‌ رزمندگان فراهم بود و کم‌تر دانش‌آموزی داشتیم که خوب بجنگد و خوب درس نخواند، لذا در خطوط مختلف جبهه‌ها، آنهایی که توانایی تدریس دروس مختلف را داشتند، کلاس‌های آموزشی دایر و درس‌های مربوطه را برای دانش‌آموزان تدریس می‌کردند.

در این شب خاطره که خاطراتی از دوران دفاع مقدس برای مخاطبان بیان شد، از بازماندگان امیر خلبان شهید عقیل صادقی یکی از امیران شهید لشکر 16 زرهی قزوین تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/77009/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول