اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح/ آیت‌الله جوادی‌آملی در اختتامیه کنگره بین‌‌المللی ابن‌شهر‌آشوب:

ابن‌‌شهرآشوب ظرافت ویژه‌ای در تفسیر ابداع کرد / 72 کشته کربلا جهان را به تسخیر خود در آورده‌اند

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: ابن‌شهرآشوب ظرافت ویژه‌ای در تفسیر داشت و می‌گفت قول، حکم و رأی خدا بر دو نوع نخواهد بود و هر قولی که از جانب پروردگار صادر شده یکدست است.

ابن‌‌شهرآشوب ظرافت ویژه‌ای در تفسیر ابداع کرد / 72 کشته کربلا جهان را به تسخیر خود در آورده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی صبح امروز در اختتامیه نخستین کنگره بین‌‌المللی علامه ابن‌شهرآشوب که در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفاء برگزار شد، شیوه علمای قدیمی و جدید را در اجتهاد مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: منظومه فکری ابن شهر آشوب از توحید، نبوت و وحی شروع شده و با اینگونه ساختار پیشرفت کرده است.

وی افزود: عدل موجب می‌شود سایر اصول دین هم ثابت شوند زیرا هم موحد در اقامه برهان توحید مجبور است و هم ملحدی که به زعم خود مغالطه می‌کند و در این زمینه پایگاه توحیدی وجود نخواهد داشت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به لقب ابن‌شهر‌آشوب یعنی شیخ‌الطائفه خاطرنشان کرد: متقن اندیشیدن دلیل این نوع لقب دادن به ایشان شده است.

آیت‌الله جوادی‌آملی ادامه داد: در زمینه تفسیر باید گفت پیش از شروع به روایت تنها مرجع قرآن است و جاعلان حدیث در طول تاریخ احادیث زیادی از قول پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) جعل کرده‌اند به همین دلیل از ائمه معصوم(ع) نقل است که روایات ما را بر قرآن عرضه کنید و به این ترتیب حقیقت مطلب را دریابید.

وی با بیان اینکه قرآن معجزه است زیرا اگر کلام الهی نبود اختلاف زیادی در آن به وجود می‌آمد، عنوان کرد: آیات این کتاب الهی در موقعیت‌های مختلفی از جمله جنگ و صلح، سفر، حضر، در مکه و مدینه و در حالت‌های گوناگون نازل شده‌اند و در عین حال یکدست هستند بنابراین به یقین از سوی خداوند هستند.

این مفسر بزرگ قرآن افزود: مفسران شیعه این امر را قبول دارند ولی در این بین ابن شهر آشوب ظرافت ویژه‌ای داشته و می‌گوید قول، حکم و رأی خدا بر دو نوع نخواهد بود و هر قولی که از جانب پروردگار صادر شده یکدست است و این امر در افعال، احکام و آثار او نیز صدق می‌کند که ژرف‌نگری ابن‌شهرآشوب از اینجا معلوم می‌شود.

آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان اینکه در یک گوشه عالم هستی هم بی‌نظمی دیده نمی‌شود، افزود: ابن شهر آشوب با بیان اینکه قول و فعل و حکم خداوند در تمام طول تاریخ یکدست بوده، نظمی دقیق را از عالم هستی یاد می‌گیرد و همان را در تفسیر خود استفاده می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاثیر بالای دعا در زندگی انسان را مورد توجه قرار داد و گفت: امروز کفر و ایمان در مقابل هم هستند و یک طرف مدام می‌گوید گزینه نظامی بر روی میز است؛ ما هم برای تیم مذاکره‌کننده خود دعا می‌کنیم و می‌گوییم در مقابل گزینه لبیک یا حسین(ع) را بر روی میز داریم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: مردم دین را از علما و مراجع می‌آموزند و اگر انقلاب به پیروزی رسید به برکت مراسم حسینی و حوزه‌های علمیه است.

آیت‌الله جوادی‌آملی متذکر شد: امروز شعار لبیک یا حسین(ع) با کار و فعالیت روحانیون همه‌گیر شده و یقین داریم تیم مذاکره‌کننده ما با تأسی به همین شعار و فرهنگ به پیروزی می‌رسد و اگر امروز موفق نشود فردا و فرداها به پیروزی خواهد رسید.

وی در پایان با اشاره به علم‌سوزی و قرآن‌سوزی کلیسا و دنیای غرب در طول تاریخ و دوران معاصر بیان داشت: در عین حال شیعه 72 کشته داده و با همین فرهنگ عاشورایی جهان را به تسخیر معنوی خود درآورده است.

انتهای پیام/ 78004/ن40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول