اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

عرضه و کشتار غیرمجاز مرغ زیر چتر قانون!

بی‌توجهی مسئولان در زمینه فروش غیرمجاز و کشتار غیربهداشتی مرغ در مرکز شهر قم شرایط را به گونه‌ای فراهم کرده تا دلالان و فروشندگان مرغ زنده زیر چتر قانون به شکستن دیوارهای قانون اقدام کنند.

عرضه و کشتار غیرمجاز مرغ زیر چتر قانون!

خبرگزاری فارس - سمانه سادات فقیه سبزواری: بوی خون تازه به مشام می‌رسد و چاقویی که لبه تیغ آن با قطرات خون تازه رنگین شده دیده می‌شود، سطل بزرگ کرمی رنگی در جوی کنار خیابان و تشت بزرگ پرآب کنار آن توجه هر عابری را به خود جلب می‌کند.

خودروی سواری سفیدی کنار خیابان می‌ایستد و راننده که مردی حدود 40 ساله است از ماشین پیاده می‌شود، هنوز درب ماشین را نبسته است که چند مرد دور او را می‌گیرند و با او به آرامی سخن می‌گویند.

لحظه‌ای می‌گذرد و راننده خودرو به همراه 2 مرد دیگر به سمت مغازه‌ای می‌روند. مغازه پر است از مرغ‌های پریشانی که در مرغداری‌ها بیش از 100 تخم گذاشته‌اند و اکنون برای مرگ لحظه‌شماری می‌کنند.

مغازه‌دار که مردی درشت‌هیکل است دست خود را داخل قفس مرغ‌ها می‌کند و می‌چرخاند، صدای «قد قد» مرغ‌های سفید ماشینی که با بی‌حالی تلاش می‌کنند خود را از چنگ مغازه‌دار رها کنند به گوش می‌رسد.

مرد مغازه‌دار، سه مرغ از قفس بیرون می‌آورد در حالی که پای آن‌ها را گرفته و بین زمین و آسمان نگه‌داشته است به کنار جوی می‌آید و سر مرغ‌ها را با فشار در تشت آب فرو می‌کند و سپس در حالی که پای پرندگان بی‌نوا را روی زمین فشار می‌دهد با چاقویی که هنوز لکه‌های خون آن خشک نشده زیر گلوی پرندگان می‌کشد.

لحظاتی بعد، مرغ‌ها که به صورت ناشیانه‌ای ذبح شدند در حال جان کندن هستند و با خونی که از لاشه‌ها می‌رود سپر خودروی سفید رنگین می‌شود.

این تصویر هر روز در چند نوبت برای ساکنان این منطقه تکرار می‌شود و کودکان تفریحشان دیدن جان کندن مرغ‌هایی است که سفارشی سر بریده می‌شوند.

این رخدادها هر روز نه در حاشیه شهر، بلکه در ابتدای خیابان خاکفرج (امام موسی صدر) مرکزی‌ترین نقطه شهر قم تکرار می‌شود.

****

این مسئله یکی از مواردی است که در بند 20 ماده 55 قانون شهرداری به صراحت به آن اشاره شده است.

«جلوگیری از ایجاد و تاسیس اماکن که به نحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنین یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست، شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‌ها و دکان‌ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسبه‌‌هایی که ایجاد مزاحمت و سر و صدا کنند یا تولید دود یا عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران می‌کنند جلوگیری کند.»

بسته بودن دستان شهرداری در مبارزه با عرضه غیر مجاز مرغ در قم

علیرضا عسکری مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم چندی پیش از برخورد قاطع با پرنده‌فروشی‌های سیار در این شهر خبر داده و می‌گویند: «مغازه‌های پرنده‌فروشی‌های ابتدای خیابان خاکفرج (امام موسی صدر) تخریب شده‌اند و اکنون برخی از پرنده‌فروشی‌ها به صورت سیار در نقطه‌ای از شهر به فروش پرنده می‌پردازند که پس از صدور حکم با آن‌ها برخورد می‌شود. 

پس از گذشت چند ماه از نقل چنین سخنانی از سوی این مقام مسئول، شمار دستفروشانی که نسبت به فروش غیرقانونی مرغ زنده و ذبح غیرشرعی این حیوانات اقدام می‌کردند کاسته و درب مغازه بزرگی که هر از چند گاهی باز شده و نسبت به فروش مرغ زنده و ذبح غیرشرعی اقدام می‌کرد، بسته شد.

این مغازه بزرگ که پیش از این هم به فروش پرندگان غیرزینتی و انواع حیوانات اعم از روباه و موش اقدام می‌کرد توسط شهرداری تعطیل شده بود ولی اکنون دلالان فروش مرغ زنده که اغلب معتاد هم هستند، کرکره این مغازه را پاره کرده و به داخل این مغازه رفت و آمد می‌کنند و به صورت پنهانی به اعمال غیر قانونی خود ادامه می‌دهند.

مدیر پیشگیری از تخلفات شهری شهرداری در این راستا می‌گوید: کوچه 79 خیابان خاکفرج (امام موسی صدر ) محلی برای کسب و کار پرنده‌فروشی‌ها بود که همه روزه با وانت‌بار نسبت به فروش مرغ زنده به صورت غیرمجاز و ذبح غیرشرعی این پرندگان اقدام می‌کردند که شهرداری با اقدامات ضربتی توانست نسبت به برطرف کردن این مسئله اقدام کند.

وی می‌افزاید: با وجود اینکه تخلف واحد پرنده‌فروشی پایین‌تر از کوچه 79 خیابان خاکفرج (امام موسی صدر ) محرز است ولی این واحد متخلف که نسبت به ذبح غیرشرعی اقدام می‌کند با ارائه پروانه کسب از سوی اصناف مبنی بر فروش پرنده‌های زینتی و مرغ، دست شهرداری را بسته است.

مدیر پیشگیری از تخلفات شهری ادامه می‌دهد: در این راستا باید اصناف قم برای صدور پروانه کسب و دامپزشکی برای ذبح غیربهداشتی و غیرشرعی این پرندگان پاسخگو باشد.

خطر انتقال بیماری در ذبح غیربهداشتی مرغ 

با توجه به اینکه بیماری‌های گوناگونی مانند آنفلوانزا، نیوکاسل، سالمونلوز، کلی باسیلوز، کلامیدیوز، کمبیلوباکتریوز، لیستریوز، توبرکولوز وتوکسو پلاسموز  بین انسان و حیوان مشترک است و از راه فرآورده‌های آلوده و یا طیور مبتلا به انسان منتقل می‌شود خطر جدی ساکنان این منطقه را تهدید می‌کند.

سیدمهدی سرکشیک، معاون شبکه دامپزشکی شهرستان قم با اشاره به ذبح غیراصولی و غیرمجاز در کنار خیابان و جوی‌های آب می‌گوید: نگه‌داری غیربهداشتی و ذبح غیراصولی پرندگان بسیار مخاطره‌آمیز است و بستر به‌وجود آمدن بیماری‌های فراوانی را فراهم می‌کند.

وی عرضه غیربهداشتی پرندگان را به صورت زنده یا لاشه مورد توجه قرار داده و عنوان می‌کند: در برخی مواقع این پرندگان دچار بیماری هستند و ممکن است بیماری را به کسانی که با آن‌ها ارتباط دارند انتقال داده و شرایط نامطلوبی را فراهم ‌کنند.

سرکشیک متذکر می‌شود: حشرات موذی که اطراف این لاشه‌ها و خون‌های ناشی از ذبح جمع می‌شوند، انتقال بیماری را به صورت مستقیم بر عهده می‌گیرند و این مسئله واقعاً خطرناک است.

اصناف پروانه کسب فروش مرغ صادر نکرده است

با توجه به اینکه متخلفان زیر چتر قانون به تخلفات خود ادامه می‌دهند تنها پرسشی که مطرح می‌شود این است که چرا مجوز فعالیت برای این متخلفان از سوی اصناف قم صادر شده است؟

غلامرضا تفتی رئیس مجمع امور صنفی قم با تکذیب صدور پروانه تلفیقی برای فروش پرنده‌های زینتی و مرغ برای متخلفان می‌گوید: پروانه کسبی که از سوی اصناف صادر می‌شود فقط برای فروش پرنده‌های زینتی است.

وی می‌افزاید: مردم می‌توانند برای رسیدگی به تخلف این واحدهای صنفی با مراجعه به اداره اصناف قم شکایت کنند تا به شکایت ایشان رسیدگی شود.

تخلف فروش مرغ زنده و ذبح غیراصولی و غیرشرعی در این منطقه چیزی نیست که پنهان مانده باشد و کسی از آن مطلع نباشد چراکه تاکنون جلسات پرشماری با حضور مسئولان تشکیل و در این مورد تصمیم‌گیری شده است.

سرکشیک معاون دامپزشکی شهرستان قم با اشاره به برخورد مکرر دامپزشکی با متخلفان فروش پرنده زنده می‌گوید: با این متخلفان تاکنون برخوردهای فراوانی صورت گرفته است ولی پس از مدتی پرتوان‌تر از پیش، بازگشته و به تخلف خود ادامه می‌دهند.

وی می‌افزاید: با وجود اینکه چندین طرح ضربتی در مبارزه با این متخلفان صورت گرفته است ولی به نتیجه چندانی دست نیافته‌ایم و با توجه به اینکه شرایط برای بازگشتن به چرخه این تخلف فراهم است باید نسبت به برطرف کردن این معضل با همکاری دستگاه‌ها به صورت ریشه‌ای اقدام کرد.

با وجود اینکه مردم چندین سال است که این مشکل را مطرح می‌کنند ولی مسئولی نیست که برای برطرف کردن این مشکل در سطح شهر سخنشان را بشنود، به نظر می‌رسد دست‌های پنهان پشت پرده موجب شده است که فروش غیرمجاز و ذبح غیراصولی و غیرشرعی مرغ زیر چتر قانون در ملاء‌عام در این منطقه از شهر ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/78005/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول