اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

سفیر ایران در کابل در گفت‌وگو با تلویزیون «طلوع نیوز» مطرح کرد:

امنیت و توسعه افغانستان، پایه‌های اصلی سیاست راهبردی ایران

محمدرضا بهرامی در گفت‎وگو با تلوزیریون طلوع نیوز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خواستار توسعه روابط دوستانه با افغانستان است، گفت: ثبات، امنیت و توسعه افغانستان پایه‌های اصلی سیاست راهبردی ایران در افغانستان را تشکیل می‌دهد.

امنیت و توسعه افغانستان، پایه‌های اصلی سیاست راهبردی ایران

گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «محمدرضا بهرامی»، سفیر ایران در افغانستان در گفت‎وگو با شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان توسعه روابط دوستانه با افغانستان است، گفت: این روابط باید بر اساس اشتراکات فرهنگی، دینی و تمدن دیرینه تاریخی منطقه استوار باشد.

سفیر ایران در افغانستان در این گفت‌وگو اظهار داشت: وی تلاش خواهد کرد تا در همه زمینه‌ها با مردم افغانستان همکار باشد و در نجات افغانستان از بحران کنونی افغانستان را یاری دهد.

بهرامی در مورد مأموریت خود در افغانستان گفت: در جهت‌گیری کلی تفاوتی بین این مأموریت و مأموریت قبلی نمی‌بینم.

وی افزود: زیرا در هدف‌گذاری‎ها و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران نسبت به افغانستان تفاوتی ایجاد نشده است.

بهرامی گفت: ما در هر 2 دوره به صورت مشخص ثبات، امنیت و توسعه را به عنوان پایه‌های اصلی راهبرد خود در افغانستان قرار داده بودیم که تمامی سیاست‌های ایران در مورد افغانستان می‌توانست در این راهبرد قرار گیرد.

سفیر ایران در افغانستان اظهار داشت: به صورت مشخص ما معتقدیم که یک افغانستان امن و آرام برای تمامی کشورهای منطقه، به خصوص جمهوری اسلامی ایران منافع بسیار زیادی دارد.

وی افزود: بر همین اساس، آنچه که من به عنوان یک سفیر در این دوره جدید در افغانستان دنبال می‎کنم، برقراری و توسعه روابط مناسب با دولت افغانستان و همچنین تلاش برای احیای ظرفیت‎های موجود بین 2 دولت در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و عملی‌کردن تمامی این ظرفیت‌ها است تا بتواند منافع متقابل هر 2 طرف را بصورت کامل اجرا کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، اظهار داشت: ما در مورد افغانستان به 2 نکته دیگر هم اعتقاد داریم، اول اینکه افغانستان ظرفیت رقابت بین کشورهای مختلف را ندارد و دیگر این که همه باید توجه داشته باشیم، افغانستان می‌تواند، محیط مناسبی برای مشارکت همه کشورهای جامعه بین‌المللی باشد و همه ما باید از تمام ظرفیت خود در جهت بهبود شرایط در افغانستان استفاده کنیم.

به گفته بهرامی، دولت روحانی بر مبنای اعتدال در انتخابات سال جاری جمهوری ایران به پیروزی رسید؛ تعریف اعتدال هم می‌تواند در حوزه داخلی و هم در حوزه خارجی باشد اما آنچه مربوط بحث ما می‎شود حوزه خارجی است.

وی تأکید کرد: اگر من بخواهم شاخصه‌هایی که دولت روحانی در بخش سیاست خارجی مورد توجه قرار دادند، برای شما بیان کنم، می‌توانم به چند مورد مشخص اشاره کنم، اول این که جمهوری اسلامی ایران به چندجانبه‌گرایی باور دارد و در عرصه  سیاست خارجی باورها به این است که دوران دوجانبه گرایی به پایان رسیده است موضوع دوم ما بصورت جدی در تعامل دو جانبه و چند جانبه باکشورها به سیاست برد - برد قائل هستیم.

بهرامی اظهار داشت: باور داریم که سیاست برد - برد منافع هر دو طرف را تأمین می‎کنند و بازی با حاصل جمع صفر در این دوران تمام شده و دوران خاتمه یافته باید تلقی شود.

به گفته وی، ایران به دنبال توسعه رابطه با کشورهای دنیا و به دنبال تنش‌زدایی و اصلاح تعامل با کشورهای مختلف دنیا است که در واقع در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توجه خاصی به کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه شده است.

وی  افزود: زمانی که ما در مورد کشورهای همسایه صحبت می‌کنیم به صورت مشخص شاید هیچ کشوری را نتوان پیدا کرد که به لحاظ تاریخی، تمدنی، فرهنگی، زبانی و دینی به این میزان وجوه مشترک با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

بهرامی اظهار داشت: وقتی که این شاخصه‌ها را با یکدیگر در نظر بگیریم، هم جایگاه افغانستان در چهارچوب کلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مشخص می‌شود و هم تصویری تقریباً روشن از آنچه که دولت دکتر روحانی در عرصه سیاست خارجی دنبال می‌کند را می‌توانیم به مخاطبان خود ارائه کنیم .

وی گفت: انتخابات و انتقال مسئولیت‌های امنیتی سال 2014  هر 2 تحولات مثبت هستند و در مورد انتخابات فکر می‌کنم شاید اولین بار باشد که انتقال قدرت بر اساس رأی مردم از یک دولت به دولت جدید صورت می‎گیرد.

سفیر ایران افزود: این مسئله تحولی مثبت در تاریخ افغانستان است و نشان دهنده ‎این است که نقش مردم در افغانستان به تدریج در جایگاه خودش قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: این اتفاقی مبارک است و جمهوری اسلامی ایران از آن حمایت می‌کند و به همین جهت است که ما هم از انتخابات و همچنین از مشارکت مردم حمایت می‎کنیم و از جانب دیگر باور داریم که با افزایش مشارکت مردم هم همگرایی ملی می‎تواند در افغانستان تقویت شود و هم موجب اجماع ملی شود تا دولت بعدی حمایت بیشتری از مردم را به دست آورد و نمادی برای حل اختلافات موجود باشد.

این مقام ایرانی، افزود: افغانستان باید به آب‌های آزاد دسترسی داشته باشد و از این طریق می‌تواند ایجاد فرصت کند و توسعه تجارت و فعالیت‌های اقتصادی بین ایران و افغانستان می‌تواند در رفع تأمین نیازمندی‎های افغانستان کمک کند.

بهرامی تصریح کرد: در چهارچوب توافقاتی که بین دولت‎ها صورت گرفته تلاش خواهیم کرد که جایگاه و نقشی را که ایران می‌تواند در بهبود وضعیت افغانستان داشته باشد، تعریف کنیم.

وی افزود: در مورد تعهدات ایران به افغانستان پس از سال 2014 باید منتظر بود، زیرا شرایط هم در ایران از لحاظ داخلی و خارجی درحال تغییر و تحول است و هم شرایط در افغانستان در حال تغییر و من هر 2 تحول را مثبت می‌بینم.

سفیر ایران تصریح کرد: انتقال مسئولیت‌های امنیتی یک تحول مثبت در افغانستان است و دوم بهبود وضعیت در مورد جمهوری اسلامی ایران می‌تواند فرصت‌های بیشتر را در اختیار دولت ایران قرار دهد که به کمک مردم افغانستان بشتابد.

بهرامی گفت: در مورد ادامه حضور نظامیان خارجی در افغانستان می‌توان از 2 منظر به آن نگاه کرد: یکی حقوقی، که بصورت مشخص من فکر می‌کنم که هر دولت مستقل دنیا این حق را دارد که در چهارچوب منافع خود مبادرت به امضای توافقنامه‌های مختلف با کشورهای مورد توجه خود داشته باشد.

این مقام ایرانی افزود: از منظر دیگر شاید ادامه حضور نظامیان خارجی می‌تواند عوارضی داشته باشد که دولت ایران نظرات خود را به مقامات دولت افغانستان مستقیم مطرح کرده وسعی شده که با دولت افغانستان گفت‎وگو کنیم.

وی با بیان این که ایران این موضوع را دوستانه و به دور از هیاهوی تبلیغاتی با دوستان خود مطرح کرده و نظرات دوستان را با نیز شنیده‌ایم گفت: امیدواریم که این گفت‎وگوها ادامه پیدا کند.

بهرامی خاطرنشان کرد: آنچه ما باید در منطقه به آن توجه کنیم پدیده افراط‌گرایی است که بصورت جدی در کشورهای مختلف عمل می‌کند و این گروه‌ها به تدریج می‌توانند یکدیگر را پیدا کرده و تبدیل به یک شبکه شوند و اگر این اتفاق افتد، می‌تواند وضع نگران کننده‌تری برای کشورهای منطقه داشته باشد .

وی افزود: مهم این است که چگونه می‌توان گروه‌های شورشی را قانع کرد، ورود آنان را به روند صلح می‌تواند تأمین‌کننده منافع ملت افغانستان باشد و باید ازهمه ابزارها در این جهت استفاده کرد و از عوامل تشدید کننده دوری جست.

بهرامی در مورد دولت افغانستان و وابستگی‌های آنان به شرق و غرب گفت: من باور ندارم که دولت افغانستان لزوماً آن چیزی است که گروه‌های شورشی می‌گوید، زیرا دولت افغانستان براساس رأی مردم روی کارآمده و بسیاری از کشورها منطقه و خارج از منطقه در افغانستان به صورت دپلماتیک حضور دارند.

سفیر ایران در کابل اظهار داشت: ما اعتقاد داریم این دولت برآمده از رأی مردم بوده و ایران روابط خوبی با دولت افغانستان دارد که بر توسعه و حفظ این روابط اصرار داریم.

بهرامی گفت: مهم این است که برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان، چگونه می‎توان گروه‌های شورشی را بر سر میز مذاکره آورد که محور هر گونه تحرک و مذاکره با دولت افغانستان باشد.

به گفته این مقام ایرانی، اگر دولت افغانستان محور باشد، اگر همه کشورها کمک و مساعدت‎های خود را در جهت  تقویت رفتار این دولت در مقابله با گروه‌های شورشی  بکار برد می‌توان نتیجه بهتری بدست آورد .

وی تأکید کرد: ما خواستار روابط خوب و حسنه با دولت افغانستان هستیم، اگر ملاحظه هم داشته باشیم ترجیح می‌دهیم که ملاحظات خود را در فضایی دوستانه با دولت افغانستان مطرح کنیم.

بهرامی اظهار داشت: ما با دولت افغانستان به یک موضوع اعتقاد داریم و آن هم روابط دوجانبه‌ای است که از تأثرپذیری عناصر سوم دور نگهداشته شود و تلاش کنیم که این روابط فارغ از تأثیرات عناصر سوم بتواند ادامه داشته باشد در قالب منافع جانبی و دوطرفه با همکاری و مساعدت 2 جانبه به پیش برویم.

وی در مورد حضور نظامیان خارجی در افغانستان و تهدیدات احتمالی گفت: همان طور که در 12 سال گذشته هیچ اتفاقی از حضور نظامیان خارجی در افغانستان نسبت به ایران رخ نداد در آینده هم رخ نخواهد داد، زیرا ایران توانایی دفاع از خاک خود را دارد.

وی گفت: از منظرمن به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران ما این ظرفیت را داریم که از منافع و امنیت ملی خود دفاع کنیم و از این جهت نگرانی نداریم.

وی افزود: افغانستان و ایران به عنوان ساکنان دائمی این منطقه باید بدانیم که عنصر همسایگی، عنصر دائمی است و عنصر همسایگی ایجاب می‌کند که ما به سراغ نقاط مشترک و منافع مشترک برویم .

این مقام ایرانی درباره مهاجران افغان ساکن ایران تصریح کرد: در جمهوری سلامی ایران یک دسته از پناهندگان حضور دارند که  از سال‌های قبل در ایران ساکن بودند و کارت شناسایی گرفتند و توسط وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل در امور پناهندگان مورد شناسایی قرار گرفتند.

به گفته وی، هرگونه تعامل یا رفتار با آنها در چارچوب اصول توافقات دوجانبه است و حتی بازگشت آنها به کشورشان بر اساس توافقات صورت گرفته در موزاین بین‌المللی صورت خواهد گرفت.

بهرامی گفت: حدود 2 میلیون نفر هم افرادی هستند که به صورت غیرقانونی و غیرمجاز وارد جمهوری اسلامی ایران شده‌اند یا بصورت غیر مجاز زندگی می‌کنند.

سفیر ایران در کابل افزود: طرح‌های مختلفی مورد بررسی و اجرا قرار گرفته است که «طرح  آمایش1»   و «طرح آمایش 2» و اخیراً «طرح ساماندهی» با همکاری دولت افغانستان به اجرا گذاشته شده است.

به گفته بهرامی، براساس طرح ساماندهی افغان‌ها باید از نمایندگی سیاسی و کنسولی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران گذرنامه گرفته و بعد از داخل افغانستان ویزای کار دریافت کنند که این ویزا قابل تمدید است.

وی تصریح کرد: آنچه ما در مورد اتباع افغانستان دنبال می‌کنیم در واقع حضور قانونمندی است که این اتباع بتوانند ویزای جمهوری اسلامی ایران را بدست آورده و بصورت قانونی وارد جمهوری اسلامی ایران شوند که اقامتشان و حضورشان در چهارچوب قوانین شناخته شده بین‌المللی باشد.

وی گفت: در این صورت موضوع اشتغال و تغییر وضعیت از غیرقانونی به حضور قانونی است.

بهرامی خاطر نشان کرد که اکنون 316 هزار دانش آموز افغان در سطح مختلف در ایران در حال تحصیل هستند و 10 هزار دانشجوی افغانی در بخش‌های مختلف در دانشگاه‌های ایران در حال گذران دوره تحصیلی خود هستند.

سفیر ایران در افغانستان همچنین تاکید کرد: علاوه بر این در مورد بورسیه هم با دولت افغانستان وارد گفت‎وگو خواهیم شد و در سال جاری حدود 500 بورسیه تحصیلی برای افغانستان در نظر داریم.

انتهای پیام/ز

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول