اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در مراسم تقدیم استوارنامه سفیر جدید ایران در کابل

کرزی از انتصاب مجدد بهرامی اظهار خرسندی کرد

رئیس جمهور افغانستان با اظهار خرسندی از انتصاب مجدد محمدرضا بهرامی به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در کابل، گفت که این امر می‌تواند در بهبود روابط افغانستان و ایران مؤثر واقع شود.

کرزی از انتصاب مجدد بهرامی اظهار خرسندی کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان طی مراسمی استوارنامه محمدرضا بهرامی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در کابل را دریافت کرد.

در این مراسم که بعداز ظهر روز یکشنبه در کاخ ریاست جمهوری افغانستان انجام، هر 2 طرف در خصوص روابط و همکاری‌های تهران- کابل بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور افغانستان خطاب به بهرامی گفت: از این که بار دیگر به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل حضور یافتید، خرسندم.

کرزی تصریح کرد: بر اساس تجربه‌هایی که دارید بدون شک انتصاب مجدد شما در این پست، در بهبود روابط افغانستان و ایران مؤثر واقع خواهد شد.

بهرامی نیز در سخنانی بیان داشت که دولت جدید ایران احترام ویژه‌ای برای افغانستان قائل است.

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، با اشاره به حضور مهاجرین افغان در ایران خاطرنشان کرد: تهران در خصوص تمدید اقامت مهاجرین افغان در ایران تلاش می‌کند.

بهرامی به روابط اقتصادی ایران و افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: یک گروه فوق‌العاده اقتصادی جمهوری اسلامی ایران علاقمند سرمایه گذاری بوده و به زودی به افغانستان خواهد آمد.

در مراسم معارفه سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، «ضرار احمد مقبل» سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان نیز حضور داشت.

محمدرضا بهرامی سفیر جدید ایران در افغانستان در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و همچنین بیش از 2 سال نیز در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد (از سال 1381 تا 1384) سفیر ایران در افغانستان بود.

وی پیش از انتصاب به سمت سفیر ایران در افغانستان به عنوان سرکنسول ایران در «جلال‌آباد» در زمان طالبان و سرکنسول ایران در «قندهار» نیز (سال 1381) انجام وظیفه کرده بود.

پس از پایان مأموریت بهرامی به عنوان سفیر و پیش از بازگشت به ایران، حامد کرزی در مراسم تودیع وی در سال 84 نشان عالی دولتی «احمد شاه مسعود» را به وی اعطا کرد.

نشان مسعود بنا به ماده 64 قانون اساسی افغانستان به خاطر ارج گذاری از خدمات شایسته و قابل تقدیر وی در جهت تحکیم روابط، حسن همجواری بین 2 کشور همسایه و کمک به بازسازی و تداوم روابط حسنه به وی اعطا شد.

در مراسم تودیع بهرامی در سال 84، رئیس جمهور افغانستان در سخنانی گفت: بهرامی در دوران 4 ساله حضورش در افغانستان به عنوان سفیر، روابط 2 کشور را به هم نزدیک و به 2 ملت خدمت کرد.

وی اضافه کرد: در این مدت او مانند «یک برادر» نه به عنوان سفیر در راه تقویت و توسعه مناسبات 2 کشور تلاش زیادی کرد.

کرزی تصریح کرد: در این مدت پیام نیک و برادری ملت و دولت افغانستان به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز رسانده شد.

وی در ادامه گفت: در این مدت، 2 کشور شاهد حرکت در مسیر دوستی، برادری، تفاهم و تعمیق ریشه‌های دیرینه تاریخی بودند.

بهرامی از سال ‪ 1362‬ تا پایان سال ‪ 1368‬ در بخش امور افغانستان وزارت کشور و از سال ‪  1369‬تاکنون در وزارت امور خارجه ایران مشغول به کار بوده است.

وی در زمینه مسائل روز افغانستان نیز در این چند سال مرجع بسیاری از مطالب کارشناسانه در حوزه افغانستان بوده است.

سفیر جدید ایران در افغانستان در آستانه آغاز مأموریت خود با حسن روحانی، رئیس جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار گزارشی از آخرین وضعیت روابط و مناسبات تهران-کابل، مسائل داخلی افغانستان و موضوعات مرتبط با حقوق مردم این کشور، به رئیس جمهور ارائه کرد.

«جانان موسی‌زی»، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان 2 هفته پیش با ابراز خشنودی از معرفی محمدرضا بهرامی به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، گفت: دولت و ملت افغانستان خاطره بسیار نیک از آقای بهرامی دارند.

وی افزود: بهرامی برای تقویت روابط 2 کشور تلاش‌های زیادی را انجام داده و به گسترش این روابط اعتقاد راسخ دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در ادامه گفت: کابل با مطرح شدن نام آقای بهرامی قبل از انجام تشریفات اداری موافقت خود را با حضور ایشان در کابل اعلام کرد و از این بابت خشنود هستیم.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول