اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

موج محکومیت انفجارهای بیروت در محافل بین‌المللی

در حالی‌که محافل بین‌المللی انفجار تروریستی اخیر در نزدیکی سفارت ایران در بیروت را محکوم کردند، روزنامه «السفیر» نیز تاکید کرد که اخبار مربوط به استفاده از یک موتور سیکلت در این انفجار صحت ندارد بلکه این حمله با یک خودرو رخ داد.

موج محکومیت انفجارهای بیروت در محافل بین‌المللی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از بیروت، در حالی ‌که محافل داخلی، عربی و بین‌المللی انفجار تروریستی در نزدیکی سفارت ایران در بیروت را محکوم کردند، روزنامه «السفیر» لبنان نیز به نقل از منابع امنیتی اگاه این کشور تاکید کرد که اخبار مربوط به استفاده از یک موتور سیکلت در این انفجار صحت ندارد، بلکه در آن از یک دستگاه خودرو استفاده شد.

به گفته این منابع، دو عامل انتحاری در منطقه «بئر حسن» در ضاحیه جنوبی بیروت، سوار یک دستگاه خودرو بودند که یکی از آنان پیاده شده و به سمت ورودی سفارت ایران رفت و در آنجا خود را منفجر کرد و عامل انتحاری دوم نیز با هدایت خودرو به سمت سفارت، منتظر شنیدن صدای انفجار بود.

پس از این انفجار، گروهک «عبدالله عزام» وابسته به القاعده مسئولیت آن را برعهده گرفت و خبرگزاری‌ها به نقل از یکی از اعضای ارشد آن اعلام کردند که هدف از این حمله، اعمال فشار بر «حزب الله» به منظور بیرون بردن مبارزان خود از سوریه است.

بنابر اعلام منابع خبری این انفجار در یک خیابان مسکونی که خانواده برخی دیپلمات‌های ایرانی در آنجا سکونت داشتند، رخ داد.

محکومیت این حمله تروریستی از سوی شورای امنیت، آمریکا و روسیه

در پی این جنایت بسیاری از محافل عربی و بین‌المللی از جمله شورای امنیت این اقدام تروریستی را به شدت محکوم کردند.

شورای امنیت از لبنانی‌ها خواست به هیچ وجه خود را وارد بحران سوریه نکنند و بر وظایف دولت لبنان در حمایت از مراکز دیپلماتیک نیز تاکید کرد.

این شورا همچنین با صدور بیانیه‌ای با اجماع 15 عضو خود، تمام لبنانی‌ها را به حفظ وحدت ملی برای مقابله با هرگونه تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی در این کشور فراخواند.

«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا نیز ضمن محکوم کردن دو انفجار تروریستی که سفارت ایران در بیروت را هدف قرار دادند از آن تحت عنوان تجاوز تروریستی وحشیانه یاد کرده و همه را به حفظ آرامش و خویشتنداری به منظور جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع فراخواند.

وی با ابراز همدردی با ایرانی‌ها اظهار داشت: هنوز جزئیات این حمله مشخص نشده است و ما از دولت لبنان می‌خواهیم که تحقیقات دقیقی را در این خصوص انجام دهد.

وزارت خارجه روسیه نیز به شدت این حمله تروریستی را محکوم و با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: باید عوامل این حمله مجازات شوند و جامعه جهانی موضع قاطعانه‌ای در قبال آن اتخاذ کند.

در این بیانیه ضمن اعلام همبستگی با دولت و ملت لبنان برای مبارزه با هرگونه اقدام تروریستی تاکید شده است که حمله تروریستی علیه سفارت ایران در بیروت گواه دیگری برای لزوم جلوگیری از اقدامات کسانی است که در تلاش هستند با حملات خونین در لبنان، سوریه، عراق و سایر کشورهای خاورمیانه و نیز شمال آفریقا فتنه‌انگیزی کرده و با ایجاد جنگ طایفه‌ای، منطقه و ملت های آن را در معرض خطر قرار دهند.

اتحادیه اروپا نیز با محکوم کردن این حمله تاکید کرد که توسل به خشونت علیه مردم اقدامی غیر قابل قبول است.

«ویلیام هیگ»، وزیر خارجه انگلیس نیز ضمن محکوم کردن انفجار تروریستی وحشتناک در نزدیکی سفارت ایران در جنوب بیروت به خانواده قربانیان این انفجار تسلیت گفت.

وی تاکید کرد که انگلیس بر حفظ ثبات و امنیت در لبنان تاکید دارد و از مسئولان لبنانی می‌خواهد، عاملان این اقدام تروریستی را به مراجع قانونی و قضائی ارجاع دهند.

سفارت اسپانیا در بیروت نیز با محکوم کردن انفجارهای تروریستی در بیروت مراتب همدردی خود را با خانواده قربانیان این حادثه در لبنان و ایران ابراز داشت و برای کمک به مسئولان لبنان در مبارزه با تروریست اعلام آمادگی کرد.

پاریس نیز با نوعی دوراندیشی و احتیاط ، این انفجارها را محکوم کرد.

بوی نفت و دلار از انفجار تروریستی بیروت به مشام می‌رسد

اما «عمران الزعبی»، وزیر اطلاع رسانی سوریه ضمن محکوم کردن انفجارهای بیروت، اظهار داشت: برخی طرفهای عربی و غربی در آن دخالت دارند.

وی اظهار داشت: از انفجار تروریستی در نزدیکی سفارت ایران در بیروت بوی نفت و دلار به مشام می‌رسد و برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس و رژیم صهیونیستی در صدد توسعه سیاست ترویستی در منطقه هستند.

این مسئول سوری همچنین تاکید کرد که جامعه جهانی باید با این عملیات تروریستی مقابله کرده و برخی کشورها را تحت فشار قرار دهد تا از حمایت تروریست‌ها در سوریه، لبنان و عراق دست بردارند.

وی همچنین تصریح کرد: انفجار بیروت، غیرمنتظره و اتفاقی نبود، بلکه اقدامی برنامه‌ریزی شده است که سازمان اطلاعات عربستان و اسرائیل در آن دست دارند و در و اقع این انفجار با تحولات سوریه و کنفرانس ژنو 2 و نیز مذاکرات اتمی مرتبط است و به عبارت بهتر پیام عربستان و اسرائیل به کسانی است که به دنبال حل مشکلات از طریق گفت‌وگو هستند.

«ابوعماد الرفاعی»، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی و جنبش فتح نیز با محکوم کردن این انفجار به دست داشتن صهیونیست‌ها در آن اشاره کرده و اعلام کردند صهیونیست‌ها در هرگونه اقدام ترویستی در لبنان به منظور ایجاد ناامنی در آن، دست دارند.

اما در سطح محافل لبنانی نیز «نجیب میقاتی»، نخست وزیر این کشور، انفجار در نزدیکی سفارت ایران را محکوم کرده و آن را اقدامی بزدلانه برشمرده و گفت: تروریست‌ها با این انفجار، از لبنان برای ارسال پیام‌های سیاسی بهره‌برداری کردند و پیش از این نیز ما شاهد اقدامات مشابه در «طرابلس» و ضاحیه جنوبی بودیم.

«تمام سلام» که مکلف به تشکیل کابینه است، نیز این اقدام تروریستی را در راستای سلسله جنایت‌ها و اقدامات‌ خرابکارانه در مناطق مختلف لبنان دانست که هدف از آن ایجاد بی‌ثباتی در این کشور و نیز تضعیف وحدت ملی آن است.

اما «سعد الحریری»، نخست وزیر سابق لبنان و «فواد سنیوره»، رئیس فراکسیون «المستقبل» نیز با محکوم کردن انفجار در نزدیکی سفارت ایران آن را نقض تمام معیارهای سیاسی و اخلاقی و نیز انسانی دانسته و تاکید کردند که عاملان آن، جنایت‌کار هستند و باید مجازات شوند.

سنیوره تاکید کرد که لبنان به دلیل موقعیت حساس و پیچیده خود نمی‌تواند بار درگیری‌های منطقه‌ای را به دوش بکشد و گذرگاه بحران‌های منطقه‌ای و بستر نقشه‌های ماجراجویانه باشد.

نگرانی مفتی لبنان از فتنه‌انگیزی بین شیعه و سنی

اما محکوم کردن انفجارهای تروریستی بیروت به محافل سیاسی محدود نماند، بلکه «شیخ محمد رشید قبانی»، مفتی لبنان نیز این انفجارها را اقدامی تروریستی و پافشاری جنایتکاران بر ایجاد ناامنی و بی ثباتی در لبنان دانست و از گسترده شدن دایره انفجارها و کشتار به منظور شعله‌ور کردن آتش اختلاف بین مسلمانان شیعه و سنی ابراز نگرانی کرد.

شیخ «نعیم حسن»، رهبر روحی دروزی‌های لبنان نیز با محکوم کردن انفجار بیروت به خانواده قربانیان آن تسلیت گفت.

انفجار در نزدیکی سفارت ایران در بیروت در حالی رخ داد که 15 اوت گذشته نیز انفجار مهیبی منطقه «الرویس» و «بئرالعبد» در ضاحیه جنوبی لبنان را به لرزه در آورد و 27 کشته و 248 زخمی برجا گذاشت.

23 ماه اوت گذشته نیز طرابلس صحنه دو انفجار مهیب بود که در جریان آن مسجد «التقوی» در میدان «ابوعلی» و مسجد «السلام» در خیابان «المعرض» هدف قرار گرفتند و در اثر آن 45 نفر جان باخته و 500 نفر نیز زخمی شدند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول