اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز خبر داد

رشد حدود 4 برابری اعضای کتابخانه‌های استان البرز

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز گفت: طی 4 سال گذشته اعضای کتابخانه‌های عمومی استان 4 برابر شده‌اند.

رشد حدود 4 برابری اعضای کتابخانه‌های استان البرز

رمضانعلی محسنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار کرد: طی سال‌های اخیر برای تشویق مردم به ویژه نسل جوان، دانش‌آموزان و دانشجویان به مطالعه در استان البرز برنامه‌های متعددی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: برای افزایش مطالعه و استقبال مردم از فرهنگ کتابخوانی در ابتدا باید زیرساخت‌ها و شرایط لازم را فراهم کنیم و یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که استان البرز را در سال‌های گذشته رنج می‌داد، کمبود کتابخانه‌های عمومی بود.

این مسئول ادامه داد: به عنوان نمونه در سال 88 در کل شهرستان‌های استان که آن زمان از نظر ساختار سیاسی و جغرافیایی در قالب استان تهران تقسیم‌بندی می‌شدند، 27 کتابخانه عمومی داشتیم و در برخی مناطق کتابخانه‌ عمومی وجود نداشت.

محسنی گفت: در این مدت تلاش کردیم با همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلف و همچنین خیرین کتابخانه‌ساز بخشی از نیاز استان را با احداث و راه‌اندازی کتابخانه‌های جدید برطرف کنیم.

وی افزود: در 4 سال گذشته 38 کتابخانه جدید در استان البرز احداث شده و هم‌اکنون این استان دارای 65 کتابخانه فعال است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز در پاسخ به این پرسش که آیا این تعداد کتابخانه جوابگوی جمعیت استان است، گفت: به طور قطع تا رسیدن به استانداردهای جهانی و مطلوب فاصله داریم، اما آنچه در سال‌های گذشته انجام شده، مطلوب و چشم‌گیر بوده است.

محسنی گفت: البته هنوز تا رسیدن به سرانه دسترسی به کتابخانه عمومی در کشور فاصله داریم؛ به صورتی که در حال حاضر به ازای هر 39 هزار نفر یک کتابخانه در البرز دایر است که این رقم در کشور به ازای هر 27 هزار نفر است.

وی تاکید کرد: به همین دلیل باید تلاش خود را بیشتر کرده و با تخصیص اعتبارات لازم و همچنین همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی در آینده نزدیک این فاصله را برطرف کنیم.

محسنی تصریح کرد: بودجه و اعتبارات دولتی در این زمینه محدود است و به همین دلیل طرح خیرین کتابخانه‌ساز را در دستور کار داشته و با همکاری و مشارکت مردم در تلاش هستیم تا کتابخانه‌های جدیدی را در استان البرز دایر و راه‌اندازی کنیم که یک نمونه آن مربوط به احداث نخستین کتابخانه عمومی در شهرستان طالقان است.

وی تاکید کرد: البته باز هم باید اعلام کنم که در 4 سال گذشته اقدامات خوبی در البرز برای رشد سرانه مطالعه انجام شده است؛ به صورتی که در سال 88 در مجموع در استان حدود 25 هزار نفر در کتابخانه‌ها عضو داشتیم.

مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز افزود: این رقم در حال حاضر بیش از 90 هزار نفر است که رشدی حدود 4 برابری را نشان می‌دهد.

محسنی در پایان گفت: به طور قطع اگر بتوانیم برای برنامه‌هایی که در این زمینه در دستور کار داریم، اعتبارات مالی لازم را جذب کنیم، در آینده نزدیک استان البرز که در حال تبدیل شدن به یک استان دانشگاهی است، از نظر سرانه مطالعه رشد چشم‌گیر و قابل توجهی خواهد داشت.

انتهای پیام/2302/ز40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول