اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اعلام کرد

نصب و راه‌اندازی سامانه ضد تگرگ در مناطق حادثه‌خیز آذربایجان غربی

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سامانه ضد تگرگ مجهز به سیستم هوشمند اطلاعات ماهواره‌ای هواشناسی در مناطق حادثه‌خیز آذربایجان غربی نصب و راه‌اندازی خواهند شد.

نصب و راه‌اندازی سامانه ضد تگرگ در مناطق حادثه‌خیز آذربایجان غربی

سید علی مختاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: نسل جدیدی از سامانه‌های ضد تگرگ که مجهز به سیستم هوشمند اطلاعات ماهواره‌ای هواشناسی هستند در آذربایجان غربی نصب و راه‌اندازی می‌شوند.

وی ابراز داشت: تبادل اطلاعات و فن‌آوری‌های نوین کشاورزی در بین دو کشور ایران و ارمنستان، نصب، تجهیز و راه‌اندازی سامانه‌های ضد تگرگ و سامانه‌های بارورسازی ابرها در آذربایجان غربی، صدور خدمات فنی و مهندسی و نیز صادرات تولیدات بخش کشاورزی آذربایجان غربی به کشور ارمنستان از جمله زمینه‌های همکاری مشترک مورد توافق بین دو طرف است.

مختاری خاطرنشان کرد: سال گذشته قراردادی با ارمنستان در زمینه سامانه ضد تگرگ بسته شد که در موعد مقرر اجرایی نشد و در حال حاضر تعهداتی برای دو طرف ایجاد شده که باید تعهدات برآورد و به طرف مقابل ارائه شود تا طبق قرارداد قبلی این سامانه نصب شود.

وی ادامه داد: پیرو توافقات به عمل آمده در ارمنستان قسمتی از خسارت مالی وارده به شرکت باروا به دلیل تاخیر در تحویل و استقرار دستگاه‌ها در صورت مساعدت و تخصیص اعتبارات لازم از طرف مقامات عالی آذربایجان غربی جبران خسارت خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی متذکر شد: با اجرایی شدن این توافقات 31 سامانه ضد تگرگ نصب شده در مناطق حادثه‌خیز آذربایجان غربی به سیستم هوشمند هواشناسی مجهز می‌شوند.

شایان ذکر است سامانه‌های ضد تگرگ قبل از رسیدن یا آغاز تگرگ موجب تبدیل تگرگ به باران شده و از وارد آمدن خسارات بسیار زیاد ناشی از بارش تگرگ به مزارع جلوگیری می‌کند.

این دستگاه‌ها ابرها را در شعاعی حدود 500 متر تحت تاثیر قرار داده و هر کدام از این دستگاه‌ها قادر است بیش از 100 هکتار از اراضی اطراف خود را زیر پوشش قرار دهد و محافظت کند.

آذربایجان غربی از قطب‌های کشاورزی در کشور محسوب می‌شود به طوری که سالانه بر اثر بارش تگرگ به باغات و مزارع این استان خسارت قابل توجهی وارد می‌شود که در صورت افزایش سطح زیر پوشش سامانه میزان خسارات به حداقل خواهد رسید.

انتهای پیام/61005/صا30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول