اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از ابتدای آذرماه

ارجاع مناسب کار نظارت ساختمان اجرا می‎شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان گفت: ارجاع مناسب کار نظارت ساختمان از ابتدای آذرماه انجام می‎شود.

ارجاع مناسب کار نظارت ساختمان اجرا می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حسین ویزواری صبح امروز در جمع اعضای مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان اظهار داشت: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان شامل 42 ماده ر سال 1374 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

وی ادامه داد: در ماده 33 این قانون مقررات ملی ساختمان تعریف شده است که در این قانون ترتیب کنترل اجرای مقررات ملی ساختمان و حدود اختیارات سازمان‎های ذیربط مشخص شده است.

ویزواری گفت: برای این ماده آئین نامه‎ای نوشته شده که در سال 1383 به تصویب هیئت وزیران رسیده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان تصریح کرد: مقررات ملی ساختمان تنها مرجع فنی و اصل حاکم بر تشخیص ارائه خدمات مهندسی است.

ویزواری با ارائه به مواد این قانون ادامه داد: خدمات مهندسی سه شاخه عمده طراحی، نظارت و اجرا دارد.

وی ادامه داد: صاحب کار در زمان ساختن ساختمان باید به دفتر طراحی برای گرفتن طرح و نقشه مراجعه کند که باید این دفتر در مکان مشخصی باشد و مهندسان عضو دفتر مهندسی باشند.

تمام عملیات اجرایی ساختمان توسط مجری ذیصلاح انجام می‌شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان خاطرنشان کرد: در بحث اجرا، مقررات ملی ساختمان می‎گوید کلیه عملیات اجرایی ساختمان توسط مجری صاحب صلاحیت انجام شود که مجری ساختمان در حقیقت نماینده فنی مالک در پروژه است و نظر ما این است که مالک علم و تجربه لازم را برای ساخت پروژه ندارد و باید برای اجرای عملیات ساختمانی از افراد دارای صلاحیت استفاده ‎کند.

ویزواری گفت: در قسمت نظارت نیز ناظر شخصی است که در اجرای صحیح عملیات ساختمانی نظارت می‎کند.

ویزواری اضافه کرد: هیچ ارتباطی بین ناظر و مالک وجود ندارد و نباید داشته باشد و ناظران در حقیقت نمایندگان فنی بهره‎برداران آینده ساختمان هستند.

وی تاکید کرد: مالک برای ساخت ملک ابتدا باید با مراجعه به شهرداری و مرجع صدور پروانه ساختمان درخواست مجوز ساختمان را انجام ‎دهد و شهرداری با توجه به ضوابط شهرسازی مجوز تهیه نقشه را می‌‎دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان ادامه داد: صاحب کار با در دست داشتن سری کامل از نقشه‌های طراحی شده به سازمان نظام مهندسی استان مراجعه می‎کند و تا به امروز خود مالک ناظر را انتخاب می‌کرده است اما از ابتدای آذرماه سال جاری بر اساس قانون، سازمان نظام مهندسی ناظر ساختمان را معرفی می‌کند.

ویزواری متذکر شد: این معرفی بر اساس بررسی صلاحیت و ظرفیت کاری نقشه‎ها ثبت و بازبینی می‎شود و سپس ناظر یا ناظران در چهار رشته عمران، معماری، برق و مکانیک به مالک و مرجع صدور پروانه که همان شهرداری است، معرفی می‎شود.

وی در پایان ابراز داشت: از ابتدای آذرماه در شهرستان گرگان این ارجاع مناسب کار آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/83004/س40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول