اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پرونده متروی اصفهان همچنان باز است

توقف متروی اصفهان در پیچ تند زمان

متروی اصفهان از پروژه‌های مهمی است که مسئولان تاکنون زمان‌های مختلفی را برای بهره‌برداری از این پروژه عنوان کرده‌اند، اما هنوز متروی اصفهان به بهره‌برداری نرسیده است.

توقف متروی اصفهان در پیچ تند زمان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی از مدت‌ها پیش تاکنون با اصفهان همراه بوده و زیبایی، میراثی و تاریخی بودن اصفهان و وجود بنا‌های تاریخی بسیار در این شهر زبانزد عام و خاص است و همیشه صحبت از این بوده که اصفهان در عرصه‌های مختلف پیشتاز است، اما با وجود تمام این ویژگی‌ها، اصفهان هنوز نتوانسته پروژه‌هایی مانند مترو را به ثمر برساند و تاریخچه مترو در کلان‌شهر اصفهان نشان می‌دهد که عملیات پروژه متروی اصفهان از سال 1381 آغاز شده و با وجود گذشت 11 سال از اجرای این پروژه، متروی اصفهان هنوز اندر خم یک کوچه مانده است، البته مسئولان اصفهان بار‌ها و بار‌ها زمان‌هایی را برای بهره‌برداری از خط نخست مترو یا قطار شهری عنوان کرده‌اند، اما هنوز این وعده و وعید‌ها از پوسته شعاری خود خارج نشده و واگن‌های قطار شهری اصفهان بر روی ریل قرار نگرفته و هنوز پرونده متروی اصفهان باز است.

* رفع موانع راه‌اندازی خط یک متروی اصفهان در دستور کار استانداری قرار دارد

استاندار اصفهان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری را مکلف کرده است تا موانع راه‌اندازی خط یک قطار شهری را مورد بررسی قرار داده و نسبت به چگونگی تأمین منابع مالی جدید با توجه به ظرفیت‌های موجود و ناهماهنگی شهرداری و سایر ارگان‌های مرتبط اقدام کند.

رسول زرگرپور در جلسه‌ای با بررسی مشکلات و موانع اجرای پروژه قطار شهری، دستورات لازم را در راستای تسریع در انجام این طرح اساسی صادر کرده است.

وی در جلسه‌ای به تفصیل به بررسی نیازمندی‌ها و موانع تسریع در اجرای پروژه قطار شهری اصفهان پرداخت و اظهار کرد: در مرحله نخست، هیئت مدیره مترو باید نسبت به تشکیل جلسه اقدام کند و با توجه به موارد مطروحه در صورت نیاز نسبت به اصلاح و بازنگری اساسنامه اقدام کنند.

استاندار اصفهان همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری را مکلف کرده تا موانع راه‌اندازی خط یک قطار شهری را مورد بررسی قرار داده و نسبت به چگونگی تأمین منابع مالی جدید با توجه به ظرفیت‌های موجود و ناهماهنگی شهرداری و سایر ارگان‌های مرتبط اقدام کند.

وی خطاب به مدیرعامل قطار شهری اصفهان تصریح کرد: با تمام قوا باید در راستای سرعت بخشیدن به پروژه اقدام کنید و در صورت نیاز به پیگیری‌های کشوری و دستورات مقامات بالادستی این آمادگی وجود دارد که هماهنگی‌های لازم صورت پذیرد.

* خط یک متروی اصفهان 61.4 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، براساس اعلام مدیرعامل قطار شهری اصفهان فاز نخست خط یک با احتساب ناوگان موردنیاز 70.3درصد و فاز دوم خط یک نیز 53.6 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مجموع فاز نخست و دوم خط یک به طول 21 کیلومتر 61.4 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، امیدواریم با آمدن مدیرعامل جدید، تسریع در روند اجرایی پروژه متروی اصفهان صورت بگیرد و بیش از این شاهد انتظار مردم برای بهره‌برداری از پروژه‌ای مانند مترو نباشیم.

* هنوز واگن‌های متروی اصفهان بار‌گیری نشده است

رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حال حاضر هنوز واگن‌های قطار شهری اصفهان از کشور چین بارگیری نشده است.

ابوالفضل قربانی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی پروژه مترو اظهار کرد: راه‌اندازی قطار شهری راهکاری برای توسعه حمل و نقل عمومی در سطح شهر است و امیدواریم این پروژه هر چه سریع‌تر در اصفهان راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هنوز واگن‌های قطار شهری اصفهان از کشور چین بارگیری و به کشور وارد نشده است، اضافه کرد: در حال حاضر تنها واگن‌های قطار شهری برای شهر‌های تبریز و مشهد بارگیری شده است، اما واگن‌های قطار شهری اصفهان در حال آزمایش شدن است.

* واگن‌های متروی اصفهان پس از انجام آزمایش از کشور چین وارد کشور می‌شود

رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه واگن‌های متروی اصفهان پس از انجام آزمایش از کشور چین وارد کشور و اصفهان می‌شود، تاکید کرد: نوع واگن‌های قطار شهری اصفهان با واگن‌های قطار شهری تبریز و شیراز متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه تفاوت‌هایی در زمینه نوع برق‌گیری قطار‌ها، سوزن موجود در این قطار‌ها و قوس مربوط به ریل‌های قطار شهری اصفهان وجود دارد، افزود: در حال حاضر مشکلات موجود در راستای بهره‌برداری از پروژه قطار شهری اصفهان در حال رفع شدن است و امیدواریم با رفع این مشکلات، این پروژه هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

* امیدواریم متروی اصفهان تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هر روز زمان‌هایی از سوی مسئولان برای بهره‌برداری از پروژه قطار شهری اصفهان عنوان می‌شود، اما هنوز هیچ یک از این زمان‌ها به واقعیت تبدیل نشده و پروژه قطار شهری اصفهان مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است، البته مسئولان باید بدانند که وعده و وعید‌های تحقق نیافتنی تنها سبب بی‌اعتمادی مردم می‌شود، در حال حاضر گویی پروژه متروی اصفهان طلسم شده، چرا که با وجود گذشت 11 سال از عمر مترو هنوز شاهد بهره‌برداری از خط یک این پروژه نیستیم و امیدواریم تا پایان امسال طلسم مترو شکسته شود و خط یک این پروژه به بهره‌برداری برسد.

* عدم اجرای تعهدات مالی از دلایل تأخیر در اجرای متروی اصفهان است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: عدم اجرای تعهدات مالی از سوی شهرداری و دولت یکی از دلایل اصلی تأخیر در اجرا و راه‌اندازی پروژه متروی اصفهان محسوب می‌شود.

فتح‌الله معین با اشاره به اینکه عملیات اجرایی پروژه متروی اصفهان از سال 1381 آغاز شده است، اظهار کرد: در حال حاضر بخشی از عملیات اجرایی خط یک از شهرک قدس واقع در خیابان امام خمینی تا ترمینال کاوه تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه این بخش از خط یک قطار شهری اصفهان به صورتی بوده که به میزان محدود قابل بهره‌برداری است، ادامه داد: امکان تکمیل برخی از تأسیسات این بخش از خط یک متروی اصفهان هم‌زمان با بهره‌برداری از این بخش امکان‌پذیر است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه بخشی از خط یک متروی اصفهان از ترمینال کاوه تا میدان شهدا نیز در حال آماده شدن است، تصریح کرد: در حال حاضر قراردادی از سوی وزارت کشور با کشور چین برای خرید واگن‌های متروی اصفهان منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه براساس این قرارداد مقرر شده است که تعدادی واگن برای بهره‌برداری از خط یک تحویل داده شود، ادامه داد: براساس گزارش‌های موجود واگن‌های خریداری شده از کشور چین آماده شده و در حال حاضر در مرحله آزمایش قرار دارد.

* متروی اصفهان باید هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد

معین با بیان اینکه همچنین گزارش‌های موجود حاکی از این است که این واگن‌ها تا 22 بهمن امسال تحویل داده می‌شود و در این زمان بخشی از خط یک متروی اصفهان از شهرک قدس تا میدان شهدا به میزان محدودی به بهره‌برداری می‌رسد، تاکید کرد: امیدواریم مشکلات موجود در مسیر راه‌اندازی پروژه قطار شهری اصفهان برطرف شود و متروی اصفهان هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

وی به دلایل تأخیر در اجرا و راه‌اندازی پروژه متروی اصفهان اشاره کرد و افزود: عدم اجرای تعهدات مالی از سوی شهرداری و دولت یکی از دلایل اصلی تأخیر در اجرا و راه‌اندازی پروژه متروی اصفهان محسوب می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: توقف مترو در چهارباغ عباسی و اختلافات میان شهرداری و میراث فرهنگی یکی دیگر از دلایل تأخیر در اجرای پروژه متروی اصفهان است.

* سرنوشت سازه‌های مصلی گریبانگیر متروی اصفهان نیز می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مصلی و مترو از پروژه‌های مهم اصفهان است، که هنوز این پروژه‌ها به بار نشسته و گویی سازه‌های مصلی فرسوده شده و در حال از بین رفتن است و شواهد موجود حاکی از این بوده که سرنوشت سازه‌های مصلی گریبانگیر متروی اصفهان نیز می‌شود.

انتهای پیام/63004/ل20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول