اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان:

قلیان به مثابه فاصله از هنجار‌های رسمی استفاده می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در برخی از موارد قلیان به مثابه فاصله از هنجار‌های رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قلیان به مثابه فاصله از هنجار‌های رسمی استفاده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ندا واشیانی‌پور ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی این شهر با بیان اینکه سؤالی که در این روز‌ها مطرح می‌شود این است که چرا قلیان زشتی خود را از دست داده و کمتر از سیگار نکوهش می‌شود، اظهار کرد: اگر یک جوان، چه دختر و چه پسر در مقابل خانواده خود جرأت کند و سیگار بکشد، مورد عتاب قرار می‌گیرد و یا از این کار خود خجالت می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بسیاری از مکان‌ها مشاهده می‌شود که دختران در مقابل خانواده، والدین و همسر خود قلیان می‌کشند، اضافه کرد: در صورت عدم مصرف قلیان نیز مورد سرزنش قرار گرفته و به بی‌کلاسی متهم می‌شوند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه در حال حاضر گرایش دختران به مصرف و یا استعمال قلیان به راحتی در فضا‌های عمومی قابل مشاهده است، تصریح کرد: اگرچه زنان مسن و پیر در گذشته‌های دور در شهر‌های سنتی و روستا‌ها به قلیان گرایش داشته‌اند و این موضوع پدیده‌ای مرسوم بوده، اما در آن دوران دختران یا تمایلی به کشیدن قلیان نداشتند و یا اجازه استفاده از قلیان را نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه از نظر کارشناسان قلیان به مثابه نوعی تمایز عمل می‌کند، ادامه داد: در جامعه‌شناسی مصرف، یکی از کارکرد‌های اجتماعی و مهم مصرف، ابراز تمایل است.

واشیانی‌پور با اشاره به اینکه با توجه به این موضوع بسیاری از مصرف‌کنندگان برای نشان دادن تمایز خود از دیگران به نوعی خاص از مصرف روی می‌آورند، تأکید کرد: مصرف قلیان به وسیله دختران جوان، ابزاری برای متمایز کردن خود از سایر دختران است.

وی با تأکید بر اینکه دختران برای دیده شدن و مهم و تأثیر‌گذار تلقی شدن در جامعه به مصرف قلیان می‌پردازند، افزود: گاهی قلیان به مثابه گرایش به تغییر معنای جنسیت عمل می‌کند، در صورتی که در سال‌های اخیر معنای جنسیت دچار تحول شده است و برخی از امور که پیش از این تنها به مردان اختصاص داشت، در حال حاضر در دنیای زنانه وارد شده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مصرف قلیان که پیش از این مردانه تلقی می‌شد، به وسیله زنانی که تغییر و تفاوتی بین مرد و زن قائل نیستند و با مصرف قلیان نگاه خود به این موضوع را معرفی می‌کنند، رواج یافته است، اذعان داشت: این مصرف در کنار سیگار کشیدن، استفاده از واژه‌های مردانه، تعریف کردن جوک‌های مردانه و بسیاری از امور دیگر توسط دختران نشانه‌ای از تغییر گفتمانی در جامعه ایران تلقی می‌شود.

وی اظهار کرد: در برخی از موارد قلیان به مثابه فاصله از هنجار‌های رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واشیانی‌پور در پایان با تأکید بر اینکه بخش بزرگی از زمان افراد باید به ورزش و خواندن اختصاص داده شود، ادامه داد: در یک برنامه بلند‌مدت باید شرایطی ایجاد شود که ورزش و مطالعه جزو امتیازات بانوان در جامعه باشد و تمام امکانات لازم برای سخت‌گیری فرهنگی در ارتباط با استعمال دخانیات باید فراهم شود.

انتهای پیام/63004/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول