اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

لاله‌جین مسئولان را فراخواند

موزه سفال چشم‌انتظار اعتبار

موزه سفال در پایتخت سفال و سرامیک ایران زمین چشم‌انتظار اعتبار است تا بتواند هنر دستانی که خاک را به هنر کیمیا می‌کنند را ماندگار کند.

موزه سفال چشم‌انتظار اعتبار

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، لالجین شهری واقع در شهرستان بهار است که از مراکز عمده ساخت سفال و سرامیک ایران و جهان به شمار می‌رود.

هنرمندان این شهر با تولید سفالینه‌های تزئینی و ظرف و ظروف، پا را فراتر نهاده و اقلام خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به ویژه در لاله‌جین در زمینه سفال و سرامیک از تبحر خاصی برخوردار است که تولیدات فاخر آنها در ابتدای ورود به این شهر خودنمایی می‌کند.

هنرمندان این شهر چنان خاک را با هنر خود کیمیا می‌کنند که گویی با وجود آنها عجین شده و و با دستان آنها حرف می‌زند.

اما امروز این هنر فاخر به گونه‌ای با نامهربانی مسئولان مواجه شده و آن گونه که باید به این هنر زنده و پویا که بسیاری از هنرمندان از این طریق ارتزاق می‌کنند، توجه نمی‌شود.

هنر سفالگران خوش‌ذوق لاله‌جینی امروزه مورد ستایش همگان بوده و دلیلی بر صحت این ادعا صادرات روزافزون تولیدات سفالگران لاله‌جینی به اقصی‌نقاط دنیاست که احسنت همه را بر این هنر در پی دارد.

در سفر هیئت دولت دهم به همدان احداث موزه سفال لاله‌جین در این شهر به تصویب رسید اما تاکنون این مصوبه به نتیجه نرسیده است.

موزه سفال می‌تواند با در برگرفتن مجموعه‌ای از آنچه توسط این هنرمندان تولید شده بر پاسداشت این هنر فاخر هنرمندان که با دستان خود خاک مرده را زنده می‌کنند، این صنایع‌دستی همدان را زندگی بخشد.

علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، با اشاره به روند احداث موزه سفال در لاله‌جین اظهار کرد: موزه سفال لاله‌جین از مصوبات سفرهای دولت دهم بود که به صورت یک مجموعه از مراحل پخت تا نمایش سفال بود.

وی تصریح کرد: قدمت 700 ساله سفال در موزه شهرستان بهار وجود دارد که بر این اساس مقرر شد در طرح مطالعاتی موزه پیشینه تاریخی داشته باشیم تا در معرض دید عموم نیز قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با تأکید بر اینکه باید مدرنیته کردن رنگ و لعاب سفال در بین هنرمندان ترویج یابد، افزود: هنوز در برخی از کارگاه‌های سفال در لاله‌جین به روش دستی سفال ساخته و رنگ‌آمیزی می‌شود که باید روش‌های مدرنیته ترویج یابد.

وی با بیان اینکه در این مجموعه باید فضای کتابخانه‌ای و پژوهشی نیز لحاظ شود، اذعان کرد: امیدواریم در این مجموعه مشکل تولیدات به روش سنتی و دستی نیز حل شود.

فرماندار بهار نیز در این خصوص اظهار کرد: ساخت موزه سفال در لاله‌جین از سال 90 آغاز شده است و تاکنون بر اساس استعلام از راه و شهرسازی 220 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی در آن هزینه شده است.

نصرت‌الله گلکارزاده بیان داشت: با توجه به اینکه در سال‌های 91 و 92 برای این پروژه رقم اعتباری پیش‌بینی نشده بود اما در سال 91 و 92 از اعتبارات، رقمی در پیش کمیته‌ها و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان برای این پروژه لحاظ شد.

وی خاطرنشان کرد: اختصاص این رقم‌های اعتباری پاسخگوی اعتبار مورد نیاز این پروژه نیست و قریب به 2 میلیارد و 200 میلیون تومان برای این پروژه لازم است.

فرماندار بهار با اشاره به اینکه هم‌اکنون این پروژه دارای پیشرفت فیزیکی 15 درصدی است، یادآور شد: امیدواریم با توجه به این پروژه بتوان با اختصاص اعتبار این موزه در پایتخت سفال و سرامیک شکل گرفته و این صنایع‌دستی فاخر استان را به جهانیان عرضه کند.

هنرمندان سفال لاله‌جین برای هنر آثار خود به همگان نیازمند مرکز یا موزه‌ای با این عنوان است، همچنان چشم به راه بوده و از سوی مسئولان ارشد استان توجه خاصی را می‌طلبد.

از سویی مدیران ارشد استان بر تقویت حوزه گردشگری و صنایع‌دستی استان تأکید دارند اما همگی می‌دانیم که این نگاه وسیع به توسعه صنایع‌ دستی از سوی مسئولان، مستلزم توجه به به این مهم است که موزه سفال و سرامیک نیز از این جمله بوده و نباید با عدم توجه به پروژه‌ها و طرح‌ها نگاه آنها با این امر منافات داشته باشد.

گزارش از سیده فریده حسینی فرزام

انتهای پیام/89003/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول