اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از تعزیه سنتی «درودگاه» گزارش می‌دهد

برگزاری تعزیه سنتی درودگاه برای یکصد و پنجاه و یکمین سال پیاپی

تعزیه سنتی درودگاه برای یکصد و پنجاه و یکمین سال پیاپی با حضور 35 هزار نفر از مردم برگزار شد.

برگزاری تعزیه سنتی درودگاه برای یکصد و پنجاه و یکمین سال پیاپی

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، عصر امروز برای یکصد و پنجاه و یکمین سال پیاپی در عصر عاشورا تعزیه سنتی روستای «درودگاه» با حضور بی‌نظیر و کم‌سابقه علاقمندان به اباعبدالله‌الحسین(ع) برگزار شد.

امروز بیش از 35 هزار نفر از اقصی نقاط استان بوشهر خود را به زمین خاکی «درودگاه» رساندند و در این آیین معنوی لحظات حساس و ماندگار عاشورای سال 61 هجری به تصویر کشیده شد.

151 سال پیاپی برگزار شد

‌تعزیه روستای «درودگاه» بیش از 151 سال قدمت دارد و امسال در یکصد و پنجاه و یکمین سال پیاپی مراسم تعزیه عصر عاشورا در روستای «درودگاه» مانند سنت همه ‌ساله در زمین خاکی اطراف این روستا برگزار شد و علاقه‌مندان به امام حسین (ع) از روستاها و شهرهای استان بوشهر و استان‌های هم‌جوار خود را به این مکان رساندند و شاهد برگزاری تعزیه سنتی «درودگاه» بودند.

نقش ابوالفضل (ع) در زندگی خودم تاثیر زیادی داشته است

باقر باقری‌حقیقی، تعزیه‌خوان برجسته نقش ابوالفضل (ع) در استان بوشهر و صحنه‌گردان تعزیه «درودگاه» در پایان این مراسم زیبا و معنوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در عسلویه اظهار داشت: حضور عاشقانه و خالصانه مردم اعم از پیر و جوان و مرد و زن در این مراسم نشان داد که عشق به اباعبدالله‌الحسین(ع) سن و سال و زن و مرد نمی‌شناسد و همه عاشق سرور شهیدان هستند.

وی اضافه کرد: هرکس برای اباعبدالله‌الحسین(ع) قدمی بردارد ارزش دارد و ما افتخار می‌کنیم که نوکری امام حسین(ع) را کنیم و امیدوار هستم که این مراسم مورد قبول حضرت حق قرار گیرد.

باقری حقیقی گفت: تعداد زیادی از مردم از شهرها و روستاهای همجوار و از شهرستان‌های دیگر استان و حتی از استان‌های جنوبی و شمالی به «درودگاه» آمده بودند که این بیانگر کیفیت بالای تعزیه «درودگاه» است.

وی افزود: تفاوت اصلی تعزیه امسال «درودگاه» با سال‌های قبل، بهبود چشمگیر جلوه‌های ویژه آن بود که از جمله می‌توان به واقعی‌تر جلوه داده شدن قطع دست ابوالفضل‌العباس (ع) و چگونگی اسارت یاران امام حسین (ع) و همچنین به مناظرات دو طرف اشاره کرد.

این هنرمند برجسته تعزیه استان بوشهر در مورد نقش ابوالفضل (ع) گفت: ابوالفضل (ع) در واقع علمدار کربلاست و نقش کلیدی در واقعه عاشورا دارد و در عاشورا بعد از امام حسین (ع) بالاترین نقش را دارد و در جنگ‌های مختلف عاشورا نقش ایشان کلیدی و غیرقابل انکار است.

وی اضافه کرد: نقش ابوالفضل (ع) در زندگی خودم تاثیر زیادی داشته و خود را موظف می‌دانم تا آنجا که می‌توانم او را سرمشق زندگی خود قرار دهم.

برگزاری تعزیه درودگاه بدون وقفه

کارگردان تعزیه «درودگاه» نیز بیان کرد: تعزیه «درودگاه» بیش از 151 سال قدمت دارد و همه ساله بدون وقفه برگزار شده و امیدوار هستیم این رسم سنتی و معنوی همواره تداوم داشته باشد.

حسن فخاری در ارتباط با بخش‌های مختلف این تعزیه ابراز داشت: به تصویر کشیدن مناظرات امام حسین (ع) و یارانش با لشکر شمر و اجرای مجلس حربن‌یزید ریاحی و همچنین به تصویر کشیدن نحوه امان‌نامه شمر به حضرت عباس (ع) از جمله بخش‌های این تعزیه بود.

وی عنوان داشت: به تصویر کشیدن نحوه اسارت یاران امام حسین (ع)، به تصویر کشیدن رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های ابوالفضل‌العباس (ع) با احداث شریعه فرات و چگونگی آب‌ برداشتن از این شط و قطع شدن دستان آن حضرت، به تصویر کشیدن شهادت حضرت ابوالفضل (ع) و به تصویر کشیدن شهادت مظلومانه امام حسین (ع) نیز از بخش‌های زیبا و به‌یاد ماندنی تعزیه سنتی «درودگاه» بود که به زیبایی اجرا شد.

ائمه اطهار(ع) در قلب مردم جای دارند

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این مراسم گفت: استقبال مردم از این مراسمات پیام ارزشمندی دارد و اثبات می‌کند که ائمه اطهار(ع) در قلب مردم جای دارند.

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد تاکید کرد: تعزیه «درودگاه» از تعزیه‌های سنتی و قدیمی است و هواداران بسیار زیادی دارد.

وی بر لزوم حمایت از هیئت‌های مذهبی و گروه‌های تعزیه سراسر استان و دشتستان تاکید کرد.

تعدادی از مردم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به قدمت و جایگاه تعزیه «درودگاه» در کشور خواستار تامین مکانی وسیع‌تر برای اجرای تعزیه شدند.

مردم همچنین بر لزوم ایجاد راه دسترسی باکیفیت‌تر و ساماندهی زمین برگزاری تعزیه تاکید کردند.

استقبال مردم از این تعزیه به حدی بود که حتی تا دو ساعت پس از پایان مراسم نیز به دلیل ترافیک بالا، مردم قادر به خروج از این روستا نبودند.

روستای «درودگاه» دارای حدود 2 هزار نفر جمعیت است که تنها یک روز در سال چنین جمعیتی را به خود می‌بیند.

گزارش از مجید رضایی

انتهای پیام/2452/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول