اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برگزاری آیین نخل‌گردانی عاشورا در ماهان

آیین نخل‌گردانی عاشورا در ماهان با حضور عزاداران حسینی برگزار شد.

برگزاری آیین نخل‌گردانی عاشورا در ماهان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، امروز همزمان با عاشورای حسینی خیل عظیمی از عزاداران حسینی در ماهان پای نخل‌ها که سنبلی از تابوت امام حسین (ع) است، جمع شدند و آیین سنتی نخل‌گردانی ا به اجرا درآوردند.

از ساعات اولیه صبح امروز هزاران زن و مرد و پیر و جوان ماهانی خود را به تکایا و محل‌های استقرار نخل‌ها رساندند و با پخش نذری در انتظار جمع شدن عزاداران حسینی و نخل‌برداران بودند.

نخل‌های کوچک و بزرگ از نخستین روزهای ماه محرم در محله‌های مختلف سیاه‌پوش شده و با آیینه، پارچه‌ها و منگوله‌های رنگی، پارچه‌های سیاه، خنجر و سپر و ... تزئین شده‌اند.

نخل، نماد تابوت امام حسین (ع) است و از آنجا که حضرت سیدالشهدا (ع) تشییع نشدند، مردم ماهان و بسیاری نقاط دیگر ایران مراسم نخل‌برداری را به صورت نمادین انجام می‌دهند تا به این ترتیب مراسم تشییعی برای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) انجام دهند.

در روز عاشورا مردم ماهان با بستن علم و شدّه سعی در روایات گوشه‌های مختلف حادثه عاشورا دارند، طفلان مسلم، آب فرات، گهواره علی‌اصغر، تیراندازی حرمله، نوحه‌سرایی شیر بر سر شهیدان کربلا، اسیری کودکان و … از جمله مراسم امروز بود.

هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری پس از آیین نخل‌برداری با حضور در آستانه شاه نعمت‌الله ولی و بقاع متبرکه، شهادت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و 72 تن از شهدای کربلا را به سوگ نشستند.

در روز دهم محرم اهالی ماهان سنت حسنه‌ای را که از گذشتگان شریف و بزرگوار خود آموخته‌اند، انجام می‌دهند و با نوحه و عزاداری در حالی که عَلَم‌ها و بیرق‌ها را پیشاپیش خود حرکت می‌دهند به سمت آستانه شاه نعمت‌الله ولی می‌روند و اهالی با قربانی کردن گاو و گوسفند نذری جلوی نخل‌ها، علم‌ها و دسته‌های سینه‌زنی با نوحه‌خوانی و عزاداری به راه می‌افتند و مراسم نخل‌برداری و علم‌برداری با شکوه و نظم خاص برگزار می‌شود.

جوانان و نوجوانان ماهانی که امروز عشق به امام حسین (ع) در وجودشان عجین شده بود با شور و شعور وصف‌ناشدنی در این عزاداری حضور داشتند.

عزاداران ماهان به دو گروه تقسیم شده و در کنار هم قرار می‌گیرند و یک نفر به عنوان چاووش‌خوان همراه با گروه به مرثیه‌سرایی و خواندن شعرهایی در سوز و گداز و شرح حال شهادت سالار شهیدان و یاران باوفایش هماهنگی لازم را ایجاد می‌کند و گروه‌های شرکت‌کننده به ترتیب جواب می‌دهند و زنجیر می‌زنند.

در ماهان پیرغلامان اباعبدالله حسین (ع) و افراد مسن‌تر که از تجربه بیشتری در اجرای این سبک برخوردارند با اجرای آن جلوه‌ای زیبا در عرض ارادت به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به نمایش گذاشتند.

عزاداران ماهان با توجه به فلسفه و ارزش برگزاری نماز اول وقت در هر روز به ویژه در روز عاشورا و طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، نماز ظهر عاشورا را در خیابان‌های این شهر باشکوه خاص برگزار کردند.

انتهای پیام/2446/ل20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول