اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی:

مراسم عاشورایی نخل‌گردانی فدافن کاشمر ثبت ملی شد

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: طبق پیشنهاد این اداره‌کل و تصویب شورای سیاستگذاری ثبت، موضوع فرهنگی مذهبی مراسم نخل‌گردانی فدافن کاشمر در ردیف میراث معنوی کشور قرار گرفت.

مراسم عاشورایی نخل‌گردانی فدافن کاشمر ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، حسین عباس‌زاده افزود: بدون تردید تنوع قومی و فرهنگی خراسان رضوی سبب پدید آمدن رفتارهای آیینی شده که در آن نمایش اعتقادات و باورهای قومی نهفته است و به همین جهت موضوع محرم و رویدادهای کربلا در طول تاریخ همواره محملی برای اندیشه‌ورزی ماهیت آزادگی و حق‌طلبی در میان مردم هر دوره بوده است.

وی اضافه کرد: از جمله این مراسم‌ها می‌توان به نخل‌گردانی روستای فدافن کاشمر اشاره کرد که به صورت جلوه‌ای از معنویت عاشورایی توسط ارادتمندان به سید‌الشهدا (ع) برگزار و همه ساله طبق سنتی دیرینه با فرا رسیدن ماه محرم در شهر کاشمر انجام می‌شود.

عباس‌زاده یادآور شد: مراسم نخل‌گردانی فدافن کاشمر با حرکت دسته‌جات عزاداری روستای فدافن به سمت شهر کاشمر در عصر روز دوازدهم آغاز می‌شود و به طور کلی در این مراسم آیین‌های گوناگونی از جمله نخل‌گردانی به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی خاطر‌نشان کرد: با پیگیری دفتر ثبت آثار ملی این معاونت و تهیه گزارش تحقیقی و میدانی، این مراسم آیینی با تصویب شورای عالی سیاستگذاری به شماره 826 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/2202/ز/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول