اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برترین درس‌های عاشورا / «هیهات منا الذله‏

همزمان با فرا رسیدن عاشورای حسینی، برترین درس‌های عاشورا را مرور کنیم.

برترین درس‌های عاشورا  / «هیهات منا الذله‏

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، ارتباط با اباعبدالله(ع) و گام ‏نهادن در مسیر معرفت آن‏ حضرت و یاران بی‌بدیلش، اکرام الهى نسبت به جامعه ما است که در عین ارزش بی‌مانندش، آنگاه می‌توانیم آن ‏را اکرام خدا در حق خودمان بدانیم که مسئولیت‌مان در برابر آن را به‏ خوبى انجام دهیم که گاهى از آن به آموختن درس‌هاى عاشورا تعبیر می‌شود در این مطلب به بیان برخى از مهم‌‏ترین این درس‌ها می‌پردازیم.

بهره‌‏مندى از اکرام معرفت حسین(ع)

ملت عزیز ما که قرن‌ها است که  بر سر سفره ارتباط گسترده با اباعبدالله(ع) میهمان و متنعمند، لازم است بیش از دیگران درس‌هاى مهم این حادثه منحصر به فرد را مرور، بازآموزى و به دیگران آموزش دهند و نگذارند این درس‌هاى مهم و اساسى در میان حواشى و یا درس‎هاى ساده ‏تر مورد غفلت واقع شوند.

محرّم براى ما «فروردین جان» است و عاشورا براى ما «بهار ایمان».

هرجا که شیعه‏‌اى زندگى می‌کند، در این ایّام با عطر عاشورا معطّر شده و دلش بی‏قرار کربلا می‌شود با حضور در مجالس حسینى و دسته‏هاى عزادارى و حسینیه‏‌ها و با سوگوارى و عرض ادب به ساحت حضرت ابا عبدالله(ع) جان تازه‏اى می‌گیرد و با اهل بیت عصمت و سالار شهیدان و شهداى کربلا پیوند می‌خورد.

مکتب عاشورا، دانشگاه عزّت و حماسه و ایمان است و ما هم افتخار می‌کنیم که در این مدرسه عشق و ایثار، ثبت‏نام کنیم و درس‏‌هاى آن‏را بیاموزیم و در زندگى به ‏کار بندیم.

عاشوراى حسینى براى ما درس‏‌ها و پیام‏‌هاى بسیارى دارد.

10 پیام از این قیام را مرور می‌کنیم:

1 - عزّت و سربلندى مسلمان، در سایه جهاد و شهادت و مبارزه در راه حقّ و عدالت است،  مرگ شرافتمندانه در این راه، «حیات ابدى» است و زندگى با خوارى و خفت، تن‏دادن به زبونى و ذلت، «مرگ تدریجى» است. (انى لاارى الموت الا السعادة و الحیاة مع الظالمین الا برما)

2 - تکلیف یک مسلمان متعهّد، دفاع از ارزش‏هاى دینى، دعوت به پاکى و نیکى، «امر به معروف و نهى از منکر»، اصلاح جامعه و مبارزه با مفاسد و منکرات و انحرافات است و اگر این فریضه ترک شود، بدان مسلّط مى‏شوند و سقوط جامعه حتمى است. قیام کربلا براى عمل به همین تکلیف بود. (خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدى ارید ان آمر بالمعروف....)

3 - شهادت‏طلبى، سلاحى است که هر امّتى به آن مسلّح شود، شکست‏ناپذیر می‌شود، خون بر شمشیر پیروز است و شهیدان راه خدا زندگان همیشه تاریخ و سرمایه‏هاى الهام‏بخش جوامعند. پس براى عزّت یک جامعه، باید «فرهنگ شهادت‏ طلبى» را ترویج کرد. (الموت اولى من رکوب العار و العار اولى من دخول النار)

4 - فلسفه قیام کربلا، احیاى دین و ترویج نماز و گسترش معنویّات و مبارزه با منکرات است. پیروان اباعبدالله(ع) با ایمان و عمل و تقوا و جهاد خویش، نشان می‌‏دهند که این فلسفه را شناخته و آن‏را پذیرفته‌‏اند و در راه آن تلاش می‌کنند. (قد اقمت الصلاة و آتیت الزکاة و امرت بالمعروف.....)

5 - براى یک مسلمان، بالاتر از هر چیز، عمل به وظیفه و انجام تکلیف است، هرچه باشد و هرجا باشد، چه با فتح نظامى، چه با شهادت، چه با ماندن، چه با رفتن، چه با فریاد، چه با سکوت، قیام براى خدا شکست ندارد و هر که به «وظیفه» عمل کند، پیروز است، هر چند در ظاهر شکست بخورد. (ان کان دین محمد لم‏یستقم الا بقتلى فیا سیوف خذینى)

6 - مدعیان مسلمانى بسیارند امّا در صحنه امتحان است که مؤمنان صادق و مدّعیان دروغین و منافق شناخته می‌شوند. آنان که در جبهه نبرد حقّ و باطل، به هر بهانه‏اى امام حقّ را یارى نکنند و خود را کنار بکشند و به گوشه عافیت و راحت بخزند، مردودشدگان این امتحانند، هر چند سابقه درخشان ایمانى و انقلابى داشته باشند. (الناس عبید الدنیا و الدین لعق على السنتهم و اذا محصوا بالبلا قل الدیانون)

7 - اگر چهره‏هاى شاخص و افراد نافذ و مورد توجّه جامعه - «خواص امّت» - در لحظه‏ هاى حسّاس به وظیفه خود عمل نکنند، جامعه را به ذلّت و حیرت و افکار را به انحراف و اسلام و تشیّع را به انزوا مى‏کشانند. «رسالت خواص»، بسى سنگین است و تکلیف آگاهان، بسى خطیر و حسّاس! (مجارى الامور بید العلماء بالله)

8 - شیعیان حسین(ع) و پیروان فرهنگ عاشورا، هرگز با دشمنان اسلام و مسلمین سازنش نمی‏کنند و عزّت و سربلندى خود را به زندگى حقیرانه و بردگى ستمکاران و جباران نمى‏فروشند. جان مى‏دهند، ولى دین و ایمان و شرافت را از دست نمى‏دهند. (و الله لااعطیهم بیدى اعطائ الذلیل و لا افر فرار العبید)

9 - عزادارى براى امام حسین(ع) و شهداى کربلا و اهل بیت مظلوم، نشانه هم‏دلى و هم‏راهى و هم‏گامى با حماسه آفرینان عاشوراست. زنده نگه داشتن عاشورا، رمز بقاى این حماسه جاوید است و سلاح اشک، فریاد مظلومیّت بر ضد ظالمان است. (انا قتیل العبرة لایذکرنى مؤمن الا بکى)

10 - آنان که به حکومت ظالمان و فاسدان تن بدهند و در برابر فساد و ظلم و بدعت و تحریف، سکوت و سازش کنند و جان خود را بیش از دین و عزّت و شرف، دوست بدارند، ذلّت دنیوى و عذاب اخروى و خشم خدا و نفرین خلق خدا را براى خود مى‏خرند. شعار عاشوراییان («هیهات منّا الذّله» است و مدالشان عزّت و آزادگى.)

----------------------------------------

حجت‌الاسلام احمد لطفیان‌سرگزی

امام جمعه شهرستان نیکشهر

----------------------------------

انتهای پیام/75004/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول