اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با عاشورای حسینی

گوشه و کنار شهر بیجار تکیه‌های عزا برپا شد

همزمان با عاشورای حسینی مراسم عزاداری در شهرستان بیجار آغاز شد و گوشه و کنار شهر بیجار تکیه‌های عزا در غم بی‌تکیه‌گاه شدن زینب(س) برپا شده است.

گوشه و کنار شهر بیجار تکیه‌های عزا برپا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، امروز مراسم عزاداری عاشورای حسینی با حضور هزاران نفر از عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) در بیجار در حال برگزاری است و صدای یا مظلوم حسین جان و گریه‌ها و مویه‌های بیجاریان اعم از تسنن و تشیع از سراسر شهر به گوش می‌رسد.

هم‌اکنون و همزمان با روز عاشورای حسینی و شهادت امام حسین(ع) مردم مومن و عزادار بیجار در سوگ ابا‌عبدالله‌الحسین و اهل بیت مطهرش با برگزاری مراسم گل‌گیران، دسته‌ها و حلقه‌های ماتم سینه‌زنی و زنجیرزنی و نوحه‌خوانی با سرازیر شدن سرشک غم و ماتم از چشمان غمبارشان گوشه‌نشین غم مظلومیت امام حسین و یاران باوفایش به عزا نشسته‌اند.

واقعه جانسوز کربلا بسان نگینى گران‌سنگ بر حلقه انگشترى حوادث و رویدادهای تاریخ اسلام و عالم درخشش و بـالنـدگـى دارد و مردم بیجار امروز با بیرون آوردن حلقه‌ها و دسته‌جات عزاداری راوی این حادثه عظیم و جانگداز عالم هستند.

مردم خطه دیار گروس در روز عاشورا و بر اساس باورهای سنتی که از گذشتگان و نیاکان دورشان باقی مانده است، معتقدند در روزی که امام حسین(ع) به شهادت رسیدند، اجدادشان برای کمک به ایشان راهی صحرای کربلا شدند، ولی در میانه‌ راه متوجه شدند که امام حسین(ع) به شهادت رسیده است به همین دلیل آنها با مالیدن خاک و گل به سر و بدنشان شروع به عزاداری می‌کنند و این رسم از آن زمان باقی مانده است.

این مراسم باشکوه که قلب هر بیننده‌ای با یادآوری مظلومیت امام حسین و یارانش در صحرای کربلا را به درد می‌آورد هم‌اکنون با حضور گسترده مردم خصوصاً جوانان متدین در حال برگزاری است.

دسته‌جات و حلقه‌های ماتم زنجیرزنان با شکوه زایدالوصفی شروع به حرکت کرده و هر کدام از مساجد مجزا دسته‌های عزای خود را بیرون آورده تا آزادمردی و مظلومیت امام سوم شیعیان عالم را به گوش جهانیان برسانند.

یکی از دسته‌جات زنجیرزنان، زنجیرزنان مسجد امام حسن(ع) منطقه ریگه سیاه بیجار است که هر ساله اکثر جوانان بیجار از تمامی مساجد به این حلقه عزاداری زنجیرزنی می‌پیوندند و با صف‌های 6 یا 10 ردیفه به عزاداری می‌پردازند.

جلوی این دسته‌جات بوی اسپند مادران دلسوزی می‌آید که می‌خواهند چشمان پر از حسادت و کینه دشمنان به خاندان خاتم و برای دور ماندن چشم بد دشمنان از حلقه‌های پرشور عزاداران حسینی به مشام می‌رسد.

جای دیگر علم‌هایی است که به یاد علمدار کربلا حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) بر دوش جوانان خودنمایی می‌کند و  جوانانی که این علم‌ها را بر دوش دارند با رسیدن به مسجد قائم(عج) با همان علَمی که بر دوش دارند سر تعظیم به نشانه احترام فرود می‌آورند و دقایقی آن جا توقف می‌کنند.

هر مسجدی گهواره‌ای به یاد گهواره خالی حضرت علی‌اصغر را با نوحه‌هایی حزین در میان دسته‌جات عزا عبور می‌دهند تا همگان به یاد مظلومیت کودک 6 ماهه امام حسین بیفتند.

برخی از مساجد این شهر نیز خیمه‌هایی با نماد خیمه‌های حضرت امام حسین و یارانش را بر روی ماشینی در تمام شهر می‌چرخانند و در پایان مراسم عزاداری به یاد خیمه‌هایی امام حسین و اهل بیتش که توسط دشمن لعین به آتش کشیده شد با غربت تمام به آتش کشیده می‌شود تا آتش غم در دل‌ها بیافروزند.

در ادامه این مراسم همزمان با اذان ظهر و به یاد نماز ظهر عاشورا تمامی دسته‌جات توقف کرده و نماز ظهر عاشورا را به‌جا می‌آورند.

مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع) و 72 تن از یاران با وفایش در بیجار گروس امروز از اوایل صبح تا ظهر ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/79015/ل30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول