اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آستارا صحنه دلدادگی عاشورا را به تصویر می‌کشد

دهها هیئت‌ مذهبی از جمهوری آذربایجان، اردبیل، تالش و آستارا عزاداری روز عاشورا را مانند تاسوعا در حرم مطهر امامزادگان آستارا به تصویر می‌کشند.

آستارا صحنه دلدادگی عاشورا را به تصویر می‌کشد

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، مردم این شهرستان و لوندویل و هیئت‌های مذهبی تالش و اردبیل و جمهوری آذربایجان طبق یک سنت قدیمی در روز تاسوعای حسینی به صورت تجمیع و گروهی در حرم امامزادگان ابراهیم و قاسم (ع) حضور یافتند و به مراسم عزاداری و تعزیه‌خوانی پرداختند.

امروز همزمان با روز تاسوعای حسینی افراد و خیران در این روز نذر و احسان خود را در بین زائران پخش کردند و مراسم با شکوه تا نزدیکی‌های بامداد ادامه می‌یابد.

صبح روز عاشورا طبق سنت قدیمی مردم  آستارا و لوندویل و هیئت‌های مذهبی از تالش و اردبیل به صورت تجمیع و گروهی تا ظهر عاشورا در آستارا عزاداری و نماز جماعت اقامه می‌کنند و تا شب عاشورا این مراسم ادامه می‌یابد.

مردم آستارا و لوندویل و حومه همزمان با تاسوعای حسینی با پذیرایی از عزاداران در مساجد و حسینیه‌ها و تشکیل دسته‌های مختلف سینه‌زنی، زنجیرزنی و خواندن نوحه به سوگ سالار یار با وفای سالار شهیدان نشستند و از ظهر امروز طبق سنت قدیم مساجد و هیئت‌های مذهبی شهر آستارا در خیابان‌های شهر به صورت تجمیع و گروهی به عزاداری و تعزیه‌خوانی مشغول هستند.

خیابان‌های آستارا مملو از جمعیت عزادار است و مأموران انتظامی امروز برای نظم دادن در تمام خیابان‌ها مستقر بوده و به خدمت‌رسانی به مردم مشغول هستند.

مراسم شب تاسوعای ‌آستارا که از شبکه سحر مستقیم پخش شد کم‌نظیرترین جمعیت عزاداری در این شهرستان بود.

* آستارا میزبان هیئت‌های مذهبی آذربایجان و اردبیل و تالش

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آستارا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: تجمع عزاداران حسینی در شب تاسوعا همراه با پخش مستقیم شبکه سحر، کم‌نظیرترین تجمع عزاداری اباعبدالله‌ (ع) در شهرستان آستارا بود.

حجت‌الاسلام حسن ملایکی افزود: مردم شهرستان آستارا طبق سنت قدیمی در روز تاسوعای حسینی به صورت تجمع در خیابان‌های آستارا به عزاداری و تعزیه‌خوانی مشغول شدند.

وی اضافه کرد: در این دو روز مردم و هیئت‌های مذهبی و مساجد  خودجوش در خیابان‌ها و هیئت‌ها با پختن غذا در بین عزاداران پخش می‌کنند و به درب منازل نیازمندان و فقرا احسان می‌برند.

این مسئول، یکی از سنت‌های قدیمی شهرستان آستارا در تاسوعا و عاشورای حسینی را عزاداری و تجمع عزاداری در خیابان‌های شهر و در کنار حرم مطهر امامزادگان ابراهیم و قاسم و پخش نذورات و احسان بین مردم  و فقرا عنوان کرد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آستارا تصریح کرد: احسان‌دهی به مردم و پخش احسان در بین فقرا  توسط خیران و مساجد و هیئت‌های مذهبی، پرداخت نذورات، شربت دهی، چای، سقا شدن برخی از کودکان در روز عاشورا با لباس سبز و سربند یا حسین مظلوم و یا عباس (ع) از جمله نذورات و جلوه‌های زیبای مراسم‌های سوگواری در آستارا است.

*باشکوه‌ترین عزاداری حسینی در آستارا

هیئت‌ مذهبی ابوالفضل‌العباس (ع) آستارا معروف به «خیمه‌گاه ابوالفضل (ع)» باشکوه‌ترین جمعیت عزاداری در این دهه محرم را دارد.

مسئولان و مردم و هیئت‌های مذهبی و مساجد در این هیئت هر روز مشغول عزاداری می‌شوند و یکی از بهترین گروه تعزیه‌خوانی شهرستان هر سال هیئت مذهبی ابوالفضل (ع) شهر آستارا را دارد.

این هیئت توسط جوانان آستارا خودجوش اداره می‌شود و در سطح شهر از محبوبیت خاصی برخوردار است و هر روز افراد خیر در هیئت نذر و احسان به عزاداران می‌دهند.

*تجمع ده‌ها هزار نفری عزاداران حسینی در آستارا

مسئول هیئت مذهبی ولی عصر (عج) امامزادگان آستارا نیز گفت: در روز و شب تاسوعا و روز و ظهر عاشورا مردم ‌آستارا و لوندویل و هیئت‌هایی از تالش و اردبیل و جمهوری آذربایجان در تجمیع عزاداری در کنار حرم مطهر مشغول عزاداری می‌شوند.

اسماعیل اسدی‌دارستانی افزود: دهها هزار نفر در تجمیع سنتی تاسوعا و عاشورای حسینی شرکت می‌کنند و خیران در این دو روز به صورت خودجوش در بین مردم زائر و عزادار نذری پخش می‌کنند.

مسئول هیئت مذهبی ولی عصر (عج) امامزادگان آستارا تصریح کرد: عزاداری مردم آستارا و لوندویل در شب و روز تاسوعا و عاشورا به اوج می‌رسد و در این شب‌ها و روزها ترجیح می‌دهند در خانه نمانند و برای عزاداری به حرم مطهر  امامزادگان ابراهیم و قاسم می‌روند و به سوگ می‌نشینند و این یک سنت در بین مردم منطقه شده و هر سال تکرار می‌شود.

وی ادامه داد: هیئت مذهبی ولیعصر (عج) امامزادگان آستارا همراه با هیئت امنای امامزادگان ابراهیم و قاسم و مدیریت به خدمت‌رسانی به زائران و عزاداران مشغول می‌شوند.

انتهای پیام/84001/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول