اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

آئین سلام‎دهی و عزاداری محرم در روستاهای غرب گلستان + تصاویر

سنت‎های عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم در هر نقطه از ایران اسلامی مبین عشق و الفت دیرینه مردم این سرزمین پاک، نسبت به اهل بیت (ع) است که سینه به سینه به نسل امروز منتقل شده است.

آئین سلام‎دهی و عزاداری محرم در روستاهای غرب گلستان + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در صبح هشتم ماه محرم اهالی روستای باغو از توابع شهرستان بندرگز طبق سنت و در پاسخ به حضور اهالی سوته‎ده در صبح روز هفتم محرم، علم و بیرق بر دوش به همراه عزاداران حسینی میهمان اهالی سوته‎ده شدند

سینه‎زنان حسینی روستای باغو و سوته‎ده در مجاور دروازه مسجد و حسینیه روستای میزبان که هر دو در یک حیاط واقع است به‎هم ‎رسیده و در صفوفی منظم به نوحه‎خوانی و سینه‎زنی پرداختند.

پس از ورود اهالی باغو به روستای سوته‎ده و سلام دادن به عزاداران و عزاداری مشترک، همه آنان اعم از زن و مرد در حسینیه روستای سوته‎ده مستقر شده و روستای سوته‎ده وظیفه میزبانی این عزاداران را بر عهده گرفت.

در مراسم سلام‎دهی ابتدا طرف میهمان از واقعه کربلا و اتفاقاتی که بر سر اهل‎ بیت(ع) آمده در قالب اشعاری سوال می‎پرسد و متقابلا میزبان نیز در قابل اشعاری شرح واقعه می‎دهد.

مشاعره سوزناک حکایت کربلا در مراسم سلام‎دهی

در این مشاعره سوزناک تصویری توام با حکایات تلخ کربلا از حماسه سرخ حسینی ترسیم می‎شود و همین تصویرسازی به شدت حاضران را متاثر و نالان می‎سازد.

پس از پایان سلام‌دهی اهالی روستای باغو در حسینیه روستای سوته‌ده حاضر شده و اهالی روستای سوته‎ده میزبانی آنان را بر عهده گرفتند.

پس از مداحی و سخنرانی واعظ روستای میهمان در حسینیه، ناهار در همان مکان صرف شد و پس از فاتحه، اهالی، روستا را به مقصد روستای خود ترک می‎کنند که در هنگام عزیمت آنان، گروه مقابل با اعلام شعار «سینه‎زنان شاه دین خوش آمدید خوش آمدید» میهمانان را بدرقه می‌کند و طرف مقابل نیز پاسخ می‎دهد: «ای همسفر زینب رفتیم و خداحافظ».

این مراسم باشکوه طی پنجاه سال اخیر با حضور دو مداح و پیرغلام معروف منطقه مرحوم «حاجی کربلایی عبدالله بختیاری» و «میرشجاع حسینی» انجام می‎شد، این دو مداح دارای سابقه مداحی حرفه‎ای در عراق و ایران بوده‎اند که البته بختیاری سه سال قبل به رحمت ایزدی پیوسته است.

انتهای پیام/83002/ع30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول