اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

تحریف واقعیت‌های عاشورا ضربه‌ای بر پیکره قیام امام حسین (ع)

بنیان فرهنگ عاشورایی امام حسین (ع) بر صداقت و راستی و اخلاص استوار است و دروغ، جعل و ریا دقیقاً در مقابل این فرهنگ قرار دارد.

تحریف واقعیت‌های عاشورا ضربه‌ای بر پیکره قیام امام حسین (ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در گذشته در استان کردستان در ایام عاشورا قمه‌زنی به نوعی با عزاداری همراه بود به نوعی که آسیب‌های جدی بر پیکره عاشورای حسینی وارد می‌کرد و افرادی نیز از این کار به شدت نگران بودند و برداشت‌هایی نامتجانس از این کار می‌شد.

رهبر معظم انقلاب عمل قمه‌زنی را حرام کردند و فرمودند دشمنان از این عمل در راستای سوءاستفاده خود برای بد جلوه دادن دین اسلام استقبال می‌کنند.

با فتوای مقام معظم رهبری و روشنگری علمای دین و اقدامات فرهنگی مبنی بر عدم همخوانی این عمل با دستورات دین مبین اسلام و همچنین آیین عزاداری برای سرور و سالار شهیدان، اکنون این موضوع کمرنگ شده است. 

بنیان فرهنگ عاشورایی امام حسین(ع) بر صداقت و راستی و اخلاص استوار است و دروغ، جعل و ریا دقیقاً در مقابل این فرهنگ قرار دارد تا جایی که در روایات دینی دروغ از اساسی‌ترین گناهان و مفاسد شمرده شده و آیات زیادی از قرآن در مذمت آن وارد شده است.

عوامل و انگیزه‌های چندی می‌تواند در ورود دروغ و جعل به ساحت عزاداری موثر باشد که برداشت ناروا از احادیث، تسامح در ادله سنن، ساده‌انگاری و بی‌توجهی در نقل روایات و کسب منافعی که ممکن است از نیتی پاک اما روشی به شدت خطرناک بهره می‌برد، از آن جمله است.

وجه دیگری از جلوه‌های دروغ در عزاداری خواب‌های فراوانی است که از زبان ساده‌ترین افراد تا برخی مذهبی‌ها نقل می‌‌شود و معمولاً به افراد مجهول‌الهویه یا عاملی دینی پس از فوت او نسبت داده می‌شود. البته این‌چنین نیست که همه خواب‌ها چنین وضعیتی داشته باشند.

خادمین امام حسین(ع) لازم است مراقب هوای نفس و شیطان باشند یعنی دچار ریا در عزاداری که همان ریای معمول نشوند که جلوه‌گر ساختن قدرت، ثروت، موقعیت، شهرت و اهمیت خود یا هیئت خود و آنچه وابسته به آن باشد از مصادیق ریا است.

از سویی کارهای طاقت‌فرسا انجام دادن برای جلب توجه دیگران از دیگر نمودهای ریا است که با ارزش‌های قیام عاشورای حسینی منافات دارد.

یکی از اثرها و جلوه‌های باطنی آسیب در درون فرهنگ عاشورا برتری شکل بر محتوا است البته این آسیب از آسیب‌های جدی فراروی تمام باورهای دینی است که عزاداری هم جزئی از این باورهاست، در واقع اساساً مشکل در تفکر قشری، سطحی‌اندیشی و ظاهرپرستی است.

حاصل این تفکر آنکه برپایی مناسک و شعائر که پاسداشت و تعلیم آن‌ها در جای خود لازم است اصالت می‌یابد و اهداف و فلسفه عبادت و عزاداری فرعی انگاشته می‌شود که وقتی این‌گونه شد و وسیله به جای هدف نشست و جایگاه آن را گرفت، تمام ذهن مردم متوجه چگونگی برگزاری مراسم می‌شود نه چرایی و در این صورت شکل‌گرایی بر معناگرایی برتری می‌یابد.

این مسائل موجب تهی‌شدن، بی‌مغز و نخ‌نما شدن این‌گونه مراسم می‌شود و در سطح شور درجا می‌زند و کمتر به سطح شعور می‌رسد و سپس به انواع خرافات و تحریفات آلوده خواهد شد.

اگر به برخی یا بسیاری از جریان‌های عزاداری بنگریم، آشکارا این آسیب‌ها مشاهده می‌شود، امروز گاه تدارک وسایل عزاداری همچون دستگاه صوتی خوب، پارچه، مداح مجلس‌ گرم‌کن و محل برگزاری عزاداری و ... اهمیت بیشتری می‌یابد.

اسلام عزیز دینی ساده و بی‌آلایش است و این یکی از رمزهای موفقیت و فراگیری آن در جهان محسوب می‌شود از آنجا که عاشورا نیز در درون اسلام تفسیر می‌شود در جای‌ جای آن بی‌آلایشی و بی‌پیرایگی نمایان است.

بنابراین فرهنگ عزاداری و گرامیداشت قیام امام حسین(ع) نیز باید همین ویژگی‌ها را داشته باشد تا بتواند آن را به درستی بازتاب دهد و گرنه انعکاس آن واژگون می‌شود و از آن برداشت منفی خواهد شد.

پس آنچه که لازم است عزاداران امام حسین(ع) در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی رعایت کنند اینکه خلاف آموزه‌های دین عمل نکرده و اقدامی انجام ندهند که با واقعیت‌های عاشورا و قیام امام حسین(ع) هم‌خوانی نداشته باشد.

انتهای پیام/79001/م40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول