اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس خبر می‌دهد

عزاداری «شاخسی» روستای اندبیل

عزاداری‌ها در هر روستایی با آداب و سنن همان روستا انجام می‌شود اما در روستای اندبیل خلخال این عزاداری با سبک خاصی انجام می‌شود.

عزاداری «شاخسی» روستای اندبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در هر مکانی آداب و سنن خاصی بر عزاداری‌ها حاکم است از این رو عزاداری در روستاها طبق آداب و سنت قدیمی هر روستا انجام می‌شود و اهالی روستای اندبیل نیز از این امر مستثنی نبوده و عزاداری‌های سید و سالار شهیدان را به سبک خاص خود برگزار می‌کنند.

مراسم عزاداری «شاه‌ حسین» که در زبان محلی «شاخسی» گفته می‌شود و صدها سال در روستای اندبیل خلخال پیشینه تاریخی دارد با آداب و سبک خاصی انجام می شود که اهالی روستا با به دست گرفتن چوبدستی‌هایی و تکرار مضمون‌هایی در خصوص عاشورا و محرم به عزاداری می‌پردازند.

هماهنگی برگزاری این مراسم جلوه خاصی به مراسم «شاخسی» اندبیل بخشیده و اهالی شهر خلخال نیز به علت نظم در عزاداری «شاخسی» اندبیل در آن شرکت می‌کنند.

 

هر روز که از ماه محرم می‌گذرد بر جمع عزاداران در میدان روستا اضافه شده و هر شب دسته عزاداری «شاخسی» بزرگتر و بزرگتر می‌شود به طوری که میدان منتهی به مسجد روستا مملو از اهالی می‌شود.

طبق رسم خاص دسته‌های عزاداری «شاخسی» از مساجد دیگر و عباسیه اندبیل به سوی مسجد جامع آمده و عزاداران مسجد جامع از آنها به گرمی استقبال می‌کنند.

پس از اینکه مراسم «شاه حسین» آغاز می‌شود دسته‌های حاضر یکصدا ندای لبیک یا حسین و اسم ائمه اطهار را تکرار کرده و در محوطه مسجد به عزاداری می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اهالی روستای اندبیل که ساکن سایر مناطق کشور هستند هم به دلیل شکوه عزاداری در روستا تا روزهای هفتم و هشتم محرم خود را به روستا رسانده و در مراسمات تاسوعا و عاشورا همراه اهالی زادگاه خود به عزاداری می‌پردازند.

بعد از عزاداری‌ها نیز اهالی محل و عزاداران در مسجد حاضر شده و پای منابر روحانیون می‌نشینند تا از فیوضات معنوی این ماه برخوردار شوند.

در روستاهای خلخال از اولین روز ماه محرم مراسم و احسانات و نذری‌ها از منازل و مساجد و حسینیه‌ها آغاز شده و مردم از سفره احسانات بهره‌مند می‌شوند.

در سطح شهر ایستگاه‌های صلواتی از مردم در حین برگزاری مراسمات عزاداری پذیرایی کرده و تا ساعاتی از نصف شب این پذیرایی در خلخال ادامه دارد.

انتهای پیام/62008/ر30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول