اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل شیلات گیلان خبر داد

تکثیر و بازسازی 80 درصد ماهیان خاویاری در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان گفت: بیش از 80 درصد ماهیان خاویاری و 70 درصد ماهیان استخوانی در گیلان تکثیر و بازسازی می‌شوند.

تکثیر و بازسازی 80 درصد ماهیان خاویاری در گیلان

حجت سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی بازسازی ذخایر ارزشمند دریای خزر را از اولویت‌های برنامه شیلات ذکر کرد.

وی با بیان اینکه در بحث بازسازی ذخایر دریای خزر از فرمانداران نوار ساحلی گیلان، منابع طبیعی و تمام مسئولان کمک می‌طلبیم، افزود: برای حفظ این ذخایر با مشکل مواجه هستیم.

مدیرکل شیلات گیلان از رهاسازی سالانه میلیون‌ها قطعه انواع بچه‌ ماهیان خاویاری از طریق تکثیر مصنوعی به دریا خبر داد و افزود: صیدهای غیرمجاز در ما را در بازدارندگی این ماهیان با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 200 میلیون قطعه بچه ماهی در دریا رهاسازی شد، تصریح کرد: امسال میزان رهاسازی بچه ماهیان خاویاری 23 درصد کاهش داشت و تنها 43 میلیون را رهاسازی کردیم.

سعیدی پیامدهای منفی صیدهای غیرمجاز را متوجه استان دانست و یادآور شد: دریا انفال الهی و جزو سرمایه‌های ملی ما است و اگر به درستی از آن بهره‌برداری نشود نسل ماهیان ارزشمند و خاویاری را با انقراض مواجه می‌کند.

وی کمک تمام دستگاه‌های گیلان در بحث حفاظت از ماهیان دریای خزر را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: همه در این زمینه مسئول هستند و برای حفظ این میراث نیاز به عزم ملی است.

این مسئول با تصریح بر اینکه 70 درصد ماهیان استخوانی و بیش از 80 درصد ماهیان خاویاری در گیلان بازسازی می‌شود، یادآور شد: 2 میلیون قطعه ماهی خاویاری در گیلان تکثیر می‌شود و مولد خوب نداریم.

وی مولد ماهیان در رودخانه سفیدرود را زیر 10 درصد عنوان کرد و متذکر شد: زمانی مولد در این رودخانه 70 درصد بود و این کاهش نگران‌کننده است.

سعیدی با اشاره به اینکه سه سال مولدگیری ماهیان از آستانه‌اشرفیه انجام شد، خاطرنشان کرد: از نظر ژنی ماهی در هر جا متولد شود به همان جا برمی‌گردد بنابراین باید تلاش کنیم تا مولدگیری در رودخانه‌های گیلان انجام شود.

انتهای پیام/2300/ر30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول