اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل شیلات گیلان خبر داد

تولید 58 هزار تن ماهی در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان از تولید 58 هزار و 181 تن ماهی در این استان خبر داد و گفت: از این مقدار 42 هزار تن تولید آبزی‌پروری و بیش از 16 هزار تن صید و صیادی است.

تولید 58 هزار تن ماهی در گیلان

حجت سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی توسعه آبزی‌پروری را از برنامه‌های مهم شیلات استان ذکر کرد.

وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار، مجموع تولید آبزیان در دنیا 170 میلیون تن است، اظهار کرد: از این مقدار 90 تن آبزی‌پروری و 80 تن صید و صیادی است.

*تولید بیش از 58 هزار تن آبزی‌پروری در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان 53 درصد تولیدات ماهی در دنیا را حاصل آبزی‌پروری و 47 درصد را از طریق صید و صیادی عنوان کرد.

وی با اشاره به تولید ماهی در ایران، تصریح کرد: در ایران مجموع تولید ماهی 840 هزار تن است که 338 هزار تن آبزی‌پروری و 502 هزار تن صید و صیادی است.

سعیدی 72 درصد تولید ماهی در ایران را آبزی‌پروری و 28 درصد را صید و صیادی ذکر کرد.

وی به تولیدات آبزی‌پروری در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: در مجموع 58 هزار و 181 تن ماهی در گیلان تولید می‌شود که 42 هزار تن آبزی‌پروری و 16 هزار و 181 تن صید و صیادی و برداشت و استحصال از دریا است.

*مصرف سرانه 14 کیلو و 400 گرم ماهی در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان مصرف سرانه ماهی در جهان را حدود 18 کیلو عنوان کرد و گفت: مصرف سرانه ماهی در اروپا 35 کیلو و در ایران 10 کیلو است.

وی مصارف سرانه ماهی به طور میانگین در گیلان را 14.4 کیلو بیان کرد و افزود: تولیدات سرانه گیلان برای هر نفر 23 کیلو ماهی است.

*اجرای 209 طرح آبزی‌پروری گیلان در سال گذشته

سعیدی درباره طرح‌های آبزی‌پروری گیلان خاطرنشان کرد: سال گذشته 209 طرح آبزی‌پروری با 2 هزار و 250 تن تولید برای 400 نفر برنامه‌ریزی شد.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها با اعتبارات 13 میلیارد و 500 میلیون تومان است، متذکر شد: تاکنون حدود 9 میلیارد تومان جذب شد و بقیه در دست اقدام است.

این مسئول صید و صیادی در گیلان را دارای تاریخ 8 هزار ساله خواند و تصریح کرد: برخی اندیشمندان اعتقاد دارند که انسان از ابتدا در کره زمین از گوشت حیوانان و ماهی ارتزاق می‌کردند و در گیلان نان مردم برنج و خورشت آنها پرنده و ماهی بوده است.

*فلسفه نامگذاری شیلات

وی شیلات را یکی از اداره‌های کهن در گیلان نامید و یادآور شد: شیلات در ابتدا «شیل» بود و بعد «الف و ت» به آن اضافه شد و شیل به معنای مردمان ساحل‌نشین است.

سعیدی اضافه شدن دو حروف بعدی به شیلات را به دلیل افزایش تجهیزات صید و صیادی عنوان کرد و یادآور شد: با این تجهیزات، «شیلات» به وجود آمد.

انتهای پیام/2300/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول