اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری فارس:

قضات مستدل، مستند و متقن حکم دهند

رئیس کل دادگسری فارس گفت: قضات، احکامی که صادر می‌کنند دقت کنند تا مستدل، مستند و متقن باشد.

قضات مستدل، مستند و متقن حکم دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ذبیح‌الله خداییان ظهر امروز در نخستین همایش روحانیون و رابطان فرهنگی دادگستری استان فارس، اظهار داشت: روحانیون به عنوان وارثان انبیا وظیفه هدایت و ارشاد مردم را بر عهده دارند.

وی افزود: روحانیت شغل نیست، یک تکلیف شرعی و توفیقی است که نصیب کسانی شده که در مکتب امام جعفر صادق(ع) درس خوانده‌اند.

رئیس کل دادگسری فارس ادامه داد: وجود روحانیت ضرورت دارد چراکه وجود دین و اسلام ضروری است و اگر اعتقاد داریم که به اسلام به عنوان مکتبی جامع و کامل در تمام ابعاد زندگی نیاز داریم به اسلام‌شناسان نیز برای تبیین آن نیاز داریم.

خداییان خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل مستحدثه که پیش از این مطرح نبودند باید توسط اسلام‌شناسان و کارشناسان حقوقی تبیین و تشریح شوند.

این مقام قضایی تصریح کرد: لقاح مصنوعی، پیوند عضو، سقط جنین و ... مسائل مستحدثه جدید هستند که باید توسط مراجع و فقها تبیین و احکام حقوقی آن استخراج شود.

وی بیان کرد: قرآن با وجود آن که هزار و 400 سال پیش نازل شده بر تمام ابعاد زندگی انسان احاطه و برای آن برنامه دارد چنانکه بسیاری از مسائل قرآن به مرور گذشت قرون بر ما آشکار شده است.

رئیس کل دادگستری فارس ابراز داشت: زمانی قرآن بیان می‌کند که اعضا و جوارح انسان در آن دنیا شهادت می‌دهند معنای آن قرن‌ها بعد آشکار می‌شود که مفهومی به نام حافظه سلولی کشف شده و امکان شبیه‌سازی انسان از یک سلول فراهم می‌شود.

کسوت قضاوت وجهه مردمی روحانیون را خدشه‌دار نسازد

وی در ادامه گفت: مردم ما عادت دارند که در هر شرایطی روحانیون را ملجا و پناهگاه خود دانسته و برای مسائل مختلف به آنان مراجعه کنند بنابراین روحانی که در دستگاه قضا سمت دارد نباید به این سبب از مردمی بودن خود فاصله بگیرد.

خداییان اضافه کرد: مردم هرگاه به روحانی مراجعه کرده‌اند آغوش باز و روی گشاده دیده‌اند و انتظار ندارند اگر روحانی قاضی بود با آنان به نحوی دیگر برخورد کند.

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی و استمرار جنگ نرم در فضای اعتقادی، اضافه کرد: شبهاتی که برای مردم پیش می‌آید باید توسط روحانیون رفع شده و به ویژه در برخورد با جوانان باید شیوه اقناعی توسط روحانیون در پیش گرفته شود.

رئیس کل دادگسری فارس ادامه داد: جوانی که دچار شبهه شده و ما پاسخ او را ندهیم به دامان اندیشه‌های انحرافی شرق و غرب می‌افتد و لازم است که آنقدر به روز و با مطالعه باشیم که جواب آنان را بدهیم یا اگر موضوعی را نمی‌دانیم پاسخ سست نداده و پس از تحقیق جواب بدهیم.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ما بر مبنای کار فکری و اقناعی پیش رفت و حضرت امام و بزرگان این نظام با تکیه بر کار فرهنگی اهداف آن را پیش بردند و می‌برند.

خداییان بیان کرد: افتخار نظام اسلامی این است که در دستگاه قضایی آن جمع کثیری از روحانیون اشتغال دارند و افراد غیرروحانی در منصب قضا نیز با اذن ولی فقیه مشغول به وظیفه هستند.

وی ابراز داشت: اگر یک روحانی در کسوت قضا رایی متقن و مستدل صادر نکند این کار به نام اسلام نوشته می‌شود و عوارض بیشتری دارد.

به گفته وی، احکام باید مستدل و متقن و مستند باشد به نحوی اگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت هیچ ایرادی بر آن وارد نبوده حکم از خود دفاع کند.

خداییان متذکر شد: گاهی پیش‌نویس رای درست است اما زمانی که تایپ شده اغلاط املایی در آن به وجود آمده که لازم است حتی این موارد کوچک نیز رفع شود تا سوءاستفاده‌کنندگان نتوانند از آن ایرادی بگیرند.

تأکید بر خوش‌رفتاری و تکریم ارباب رجوع مورد دیگری بود که خداییان به آن اشاره کرد و افزود: کثرت کار و مراجعات نباید باعث شود که قاضی از کوره در برود.

وی ادامه داد: خوش‌رفتاری با ارتباط داشتن متفاوت است و قاضی اسلامی ضمن آن که با همگان برخورد خوب متوازنی دارد از ایجاد ارتباط شخصی پرهیز می‌کند.

تأکید بر امر به معروف و نهی از منکر و اینکه روحانیون نخستین آمران به معروف و ناهیان از منکر هستند دیگر موردی بود که رئیس کل دادگستری فارس به آن اشاره کرد و ابراز داشت: روحانی هر جا باشد روحانی است و تبلیغ و کار فرهنگی را در دستورکار خود قرار می‌دهد.

به گزارش فارس، در این همایش معاون فرهنگی رئیس کل دادگستری فارس نیز مطالبی را در مورد رابطان فرهنگی و ایجاد «آی پی» برای آنان و فعالیت دارالقرآن بیان کرد.

انتهای پیام/2448/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول