اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

سخنگوی رسمی جنبش «حق» بحرین در گفت‌وگو با فارس:

گفت‌وگو حلقه نجات رژیم آل‌خلیفه و ظلم به انقلاب بحرین است

سخنگوی رسمی جنبش «حق» تاکید کرد گفت‌وگو با رژیم آل‌خلیفه به منزله حلقه نجاتی است که فرصت‌های فریب و نیرنگ بیشتری در اختیار این رژیم قرار می‌دهد.

گفت‌وگو حلقه نجات رژیم آل‌خلیفه و ظلم به انقلاب بحرین است

«عبدالغنی خنجر»، سخنگوی رسمی جنبش «حق» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در منامه تاکید کرد که گفت‌وگو با رژیم آل خلیفه به منزله حلقه نجاتی است که فرصت‌های فریب و نیرنگ بیشتری در اختیار این رژیم قرار می‌دهد.

خنجر افزود: تنها راه حل بحران بحرین سرنگونی رژیمی است که هیچ اعتقادی به گفت‌وگو و اصلاح ندارد.

وی با تاکید بر اینکه گفت‌وگو با رژیم آل خلیفه ظلم به انقلاب و اهداف آن و خون شهداست، اظهار داشت: جنبش حق نمی‌تواند دیدگاه خود را به هیچ گروه سیاسی بحرینی تحمیل کند و ما به نصیحت و اعلام موضع خود بسنده می‌کنیم.

عبدالغنی خنجر با تمجید از موضع سازمان‌های بین‌المللی حقوقی در قبال تجاوزات صورت گرفته در بحرین، گفت: این سازمان‌ها علی رغم اهمیت‌شان محدود هستند و قدرت‌های بزرگ جهان و در رأس آنها آمریکا و انگلیس که دارای منافع سیاسی و اقتصادی در منطقه می‌باشند، بر حقوق بشر سلطه دارند و متحد استراتژیک رژیم قبیله‌ای آل خلیفه و رژیم وهابی سعودی هستند و نادیده گرفتن جنایات آل سعود و آل خلیفه در بحرین طبیعی است.

***آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگو است:***

فارس: در ابتدا بگویید که استاد عبدالغنی خنجر کیست؟

خنجر: سخنگوی رسمی و نماینده جنبش آزادی و دموکراسی «حق» در خارج از بحرین. فعال بحرینی که در تبعید به سر می‌برد و نظام آل خلیفه او را به 30 سال زندان محکوم کرده است.

فارس: آیا اطلاعاتی از شیخ «حسن مشیمع» دبیر کل جنبش و سلامتی وی دارید؟

خنجر: این سئوال شامل 2 بخش می‌شود که بخش اول مربوط به شرایط حبس شیخ حسن مشیمع، دبیرکل جنبش حق و یکی از چهره‌های انقلابی بحرین و بخش دوم مربوط به وضعیت سلامتی ایشان بعد از شنیده شدن خبرهایی در مورد عودت بیماری سرطان غدد لنفاوی به وی است. در مورد بخش اول باید گفت که شیخ حسن مشیمع بیش از 8 ماه است که از ملاقات با خانواده و مراقبت‌های پزشکی محروم است. بعد از مخالفت وی و «استاد عبد الجلیل سنکیس»، از رهبران جنبش با پوشیدن لباس مخصوص زندانیان و مواضع لایتغیرشان در قبال رژیم و کمک به مردم انقلابی بحرین، این محرومیت‌ها شامل حالشان شده است. رژیم درصدد است، با محروم کردن وی و دیگر رهبران از مراقبت‌های پزشکی و ملاقات با خانواده، مقاومت آنها را تضعیف کند،‌ ولی اطلاعات موثقی از روحیه بالای استاد مشیمع و مقاومت بی‌نظیر وی داریم و اینکه وی همچنان جنبش انقلابی را پیگیری می‌کند و پایداری ملت ما در بحرین را زنده نگه داشته است. اما درباره بخش دوم سوالتان باید بگویم، او به شدت نگران وضعیت سلامتی خود است، رژیم به شدت اخبار مربوط به سلامتی ایشان را بایکوت می‌کند و به نظر می‌رسد که در صدد است، شخصیت‌ها و چهره‌های زندانی را از طریق بازداشت در سلول انفرادی و بی‌توجهی به شرایط بهداشتی وسلامتی‌شان و کنترل دیدارها و تماس‌هایشان آرام ترور کند. علی رغم نگرانی خانواده استاد مشیمع از بازگشت بیماری سرطان، وی اجازه انجام آزمایش‌های کامل توسط متخصصان و حتی قرار گرفتن در جریان کامل وضعیت سلامتی‌ش محروم است و اخیرا چندین ماه از ملاقات محروم بوده، این درحالی است که وضعیت سلامتی «استاد عبدالوهاب حسین»، از رهبران بارز جریان «وفای اسلامی» بحرین و یکی از عاملان اصلی انقلاب 14 فوریه به شدت وخیم است و به بیمارستان منتقل و از چند روز پیش ممنوع الملاقات است، ما معتقدیم، رژیم در صدد سرکوب آرام چهره‌های انقلابی در داخل زندان‌هاست.

فارس: شما مدت زمان طولانی در زمینه حقوقی فعالیت کرده‌اید، مواضع سازمان‌های بین المللی در قبال تجاوزات مستمر در بحرین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خنجر: بسیاری از سازمان‌های حقوقی بین‌المللی علیه تجاوزات و موارد نقض آشکار حقوق بشر توسط آل خلیفه موضع‌گیری کرده‌اند، ما از آنها بسیار سپاسگزاریم و آنها را به ادامه فعالیت‌های و وظایف‌شان تشویق می‌کنیم. ولی این سازمان‌ها علی‌رغم اهمیتشان محدود هستند و قدرت‌های بزرگ جهان و در رأس آنها آمریکا و انگلیس که دارای منافع سیاسی و اقتصادی در منطقه هستند بر بازی حقوق بشر سلطه دارند، این دو کشور، متحد استراتژیک رژیم قبلیه‌ای آل خلیفه و رژیم وهابی سعودی هستند و نادیده گرفتن جنایت‌های آل سعود و آل خلیفه در بحرین طبیعی است،‌ به همین خاطر شاهد آن هستیم که مواضع سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر ضعیف است، آنها تمام ابزارهای خود را برای مجبور کردن رژیم آل خلیفه در زمینه توقف تجاوزات، شکنجه و کشتار خارج از چارچوب قانون و تروریسم سازمان یافته توسط گروههای دست نشانده و مزدور و نیروهای امنیتی به کار نمی‌گیرند.

فارس: علی رغم گذشت سه سال از انقلاب بحرین، هیچ دستاوردی محقق نشده است، پاسخ شما به مسئله چیست؟

خنجر: باید بگوییم که انقلاب بحرین علی رغم تجاوزات و بایکوت رسانه‌ای و سرکوب وحشیانه آن، دستاوردهای زیادی را داشته است. مهمترین دستاورد آن اتحاد معارضان در مقابله با رژیم و سرنگونی طرح دیکتاتور بحرین است، طرح موسوم به اصلاحی که در حقیقت طرح تخریب و ویرانگری است. گروه مهمی از معارضان با این طرح موافق بودند و یک نوع اختلاف و از هم گسیختگی در میان مخالفین وجود داشت. اما امروز همه گروه‌ها با این طرح مخالفت هستند و هرکدام از آنها طبق روش خود به مقاومت خود علیه رژیم حاکم ادامه می‌دهند. این اولین نتیجه است، اما نتیجه دوم این است که رژیم امروز در تنگنای بزرگی قرار گرفته که خروج از آن حتی با ورود نیروهای اشغالگر – نیروهای عربستان -  بیگانه و تداوم مشت آهنین امکان‌پذیر نیست، همه اینها نشانه شکستی است که رژیم آل خلیفه و متحدان دیگر قادر به سرکوب انقلاب نیستند و این انقلاب ادامه دارد. انقلاب‌های زیادی سالیان سال طول کشیده، ولی در نهایت به نتایج مورد نظرش رسیده است. صدور حکم در مورد نتایج انقلاب در این مقطع زمانی نادرست و غیر دقیق است.

فارس: در  اظهارات سابق خود گفتید که جنبش حق به حرکت انقلابی متکی است، آیا این بدین مفهوم است که شما با گفت‌وگو با رژیم مخالفت هستید؟

خنجر: ما در جنبش حق گفت‌وگو با رژیم آل خلیفه را رد می‌کنیم و دلایلی داریم که از جمله آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1.  این رژیم بعد از اینکه دست خود را به خون ملت آلوده کرد، مشروعیت خود را به طور کامل از دست داده و درحال حاضر تنها عامل بقای آن حمایت‌های خارجی از جمله عربستان سعودی است. ما نمی‌توانیم با قاتل گفت‌وگو کنیم، انقلاب در ابتدا با اهداف پایین‌تر از سرنگونی رژیم شروع شد، ولی زمانی‌ که خون ملت ریخته شد مطالبات مردم به سقف سرنگونی رژیم و سقوط دیکتاتور حمد رسید. بنابراین وقتی شما در تمام تظاهرات شاهد هستید که این شعارها سر داده می‌شود، نشانگر خواست اکثریت ملت است.

2. خود این رژیم به گفت‌وگو و اصلاح اعتقادی ندارد، اصلاح آن غیر ممکن است، در نتیجه گفت‌وگو با رژیمی که امیدی به اصلاحش نیست، ظلم به انقلاب و اهداف آن و ظلم به خون شهداست. سرنوشت هر گفت‌وگویی با آل خلیفه محکوم به شکست است. تجارب چند دهه گذشته نشان می‌دهد که آل خلیفه هیچ وقت به عهد خود وفا نمی‌کند از این رو فرصت گفت‌وگو به اتمام رسیده است.

فارس: اگر شما با گفت‌وگو مخالف هستید، نظر شما در مورد مشارکت گروه‌های معارض در گفت‌وگو با رژیم آل خلیفه چیست؟

خنجر: بله، ما موضع خود را به طور صریح اعلام و به برادران‌مان در سایر گروه‌های سیاسی پیشنهاد کردیم که از ادامه مشارکت در آنچه که گفت‌وگوی وفاق ملی نامیده می‌شود، خودداری کنند. ما دلایلی متعددی ارائه کردیم از جمله اینکه، این گفت وگوها صوری و در نتیجه فشارهای خارجی صورت می‌گیرد و به منزله حلقه نجات رژیم است. آنها نماینده ملت ما نیستند، ما به طور کلی مخالف گفت‌وگو با این رژیم و خواهان سرنگونی آن و تشکیل نظام عادلانه هستیم. ولی در هر صورت ما نمی‌توانیم دیدگاه خود را به هیچ‌کدام از گروههای سیاسی تحمیل و تنها به نصیحت و اعلام موضع بسنده می‌کنیم.

فارس: در صورتی‌که رژیم آل خلیفه شخصیت‌های زندانی را آزاد کند، آیا شما موافق گفت‌وگو هستند؟

خنجر: هر موقعیتی اقتضای خاص خود را دارد، ما به عنوان یک سازمان، سازو کار و اسلوب خاص خود را در تصمیم گیری داریم. در صورتی که شخصیت‌های ما از زندان آزاد شوند، مسلما ما با آنها به صورت مستقیم در ارتباط خواهیم بود و آنها نیز در ارتباط مستقیم با مردم خواهند بود، ولی اینکه آیا با گفت‌وگو موافق خواهیم بود یا مخالف، هنوز زمان آن نرسیده است. در هر صورت ما به اصول و آرمان‌های خود و موضع ملت که پایه و اساس تصمیم گیری‌های ما می‌باشد، پایبند خواهیم بود. ما باید با وظیفه دینی و ملی خود همگام و هماهنگ باشیم.

فارس: درخواست شما سرنگونی رژیم است، در صورت کنار رفتن آل خلیفه از قدرت، دیدگاه شما در مورد آینده نظام بحرین چیست؟

خنجر: جنبش حق، جریان وفاداری اسلامی و جنبش آزادگان بحرین از طرف‌های تاثیرگذار در انقلاب و چهره‌های سکولار، اساتید و حقوقدان‌های بارزی عضو این گروه‌ها هستند. ما «ائتلاف به خاطر جمهوری» را تشکیل دادیم و بیانیه تاریخ این ائتلاف در مارس 2011 صادر شد. این بیانیه دیدگاه این سه گروه را تبیین کرده است،‌ ما موضوع انتقال به نظام جمهوری دموکراتیک را مطرح کردیم‌ ولی بدون تردید در صورت موفقیت ملت در سرنگونی رژیم قبیله‌ای آل خلیفه ما در زمینه انتخاب نظام آینده تسلیم نظر مردم خواهیم بود. ما بر این باوریم که ملت ما آگاهی و توان کافی را برای تعیین سرنوشت خود دارد، ما به توان مردم ایمان داریم و نقش آنها را مصادره نمی‌کنیم و قیّم آنها نیستیم.

فارس: چرا عربستان که نیروهای خود را در بحرین مستقر کرده است، از اعتراضات مردمی در منامه نگران است؟

خنجر: طبیعی است، عربستان خود را قیم تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌داند، عربستان قدرت مهم منطقه‌ای است و نقش مهمی را ایفا می‌کند و به طور کلی رژیم وهابی آل سعود نیز دشمن ملت‌ها و آزادی‌شان است، علاوه بر این، تفکر قبیله‌ای تکفیری بر تمام طرح‌های رژیم آل سعود حاکم است، با توجه به اینکه اکثریت مردم بحرین شیعه هستند، آل سعود از این شرایط نگران و اکثریت سیاسی خواستار تغییر رژیم است و این مسئله نگرانی دیگری برای ریاض به شمار می‌رود، عربستان بیم آن دارد که منطقه شرقی دارای اکثریت شیعی از حوادث بحرین تاثیر پذیرد؛، به ویژه اینکه رژیم آل سعود یک رژیم توتالیتر و مستبد و امکان سقوط آن در آینده زیاد است.

فارس: آیا معارضین بحرینی می‌توانند موضع آمریکا را در زمینه سرنگونی رژیم آل خلیفه به نفع خود تغییر دهند؟

خنجر: ما در جنبش حق به آمریکا متکی نیستیم،‌ چرا که این کشور طرفداری خود از رژیم آل خلیفه را اثبات کرده و عدم اعمال هرگونه فشار واقعی برای تغییر در بحرین که ستون پنجم آمریکا و یکی از کشورهای مهم در میان متحدان واشنگتن به شمار می‌رود، مسلم است. ما نسبت به اتکا بر نقش آمریکا هشدار داده‌ایم. این روزها ماهیت نقش آمریکا که از رژیم‌های دیکتاتوری تامین کننده منافع آن حمایت می‌کند، فاش شده است. موضع ما در برابر مخالفت با آمریکایی‌ها و مسئولیت آنها در برابر ورود ارتش عربستان و کشتار ملت بحرین مشخص است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول