اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

در گفت‌و‌گو با فارس مطرح شد

70 سال خاطره مداحی یک پیرغلام کرمانشاهی

حاج حسن مرادی مداح پیشکسوت و پیرغلام خوشنام کرمانشاهی است که تقریبا جوانان دهه 30 تا به امروز با مداحی‌های حزین و عاشقانه وی در ذکر مصیبت سیدالشهدا(ع) و اهل بیت(ع) خاطرات بسیاری دارند.

70 سال خاطره مداحی یک پیرغلام کرمانشاهی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، حاج حسن مرادی مداح پیشکسوت و پیرغلام خوش‌نام کرمانشاهی است که تقریبا جوانان دهه 30 تا به امروز با مداحی‌های حزین و عاشقانه وی در ذکر مصیبت سیدالشهدا (ع) و اهل بیت (ع) خاطرات بسیاری دارند.

کمتر کرمانشاهی است که با چهره و صدای او آشنا نباشد و این مداح کرمانشاهی از جوانی در راه اسلام و اهل بیت (ع) قدم برداشته است.

پیدا کردن وی خیلی سخت نبود، چراکه از ابتدای خیابان محل کارش همه او را می‌شناسند و به‌راحتی می‌توان آدرسش را پیدا کرد.

به درب مغازه حاج حسن رسیدیم که یک کبابی با ظاهری سنتی بود و علی‌رغم اینکه بسیاری از کبابی‌ها منقل خود را گازسوز کرده‌اند، تلی از زغال در منقل این مغازه وجود داشت و درب مغازه نیز بسته بود.

همسایه‌ها گفتند حاجی برای خرید نان رفته و بازمی‌گردد. دقایقی منتظر شدیم که از چند متر دورتر مردی با مقداری نان بر روی دستانش نزدیک ‌شد و کسبه محل همه به او سلام می‌دادند و این کسی جز مداح قدیمی این شهر نبود.

به درب مغازه که رسید بدون اینکه ما را بشناسد به ما نان داغ تعارف کرد و وقتی که به او گفتیم برای مصاحبه آمده‌ایم، گفت: نوکری امام حسین (ع) که روزنامه و مکتوبات نمی‌خواهد.

به هر شکلی که شد به گفت‌و‌گو با وی نشستیم که مشروح آن در ذیل می‌آید:

حسن مرادی اظهار داشت: من عاشقم و مداح اصلی خداوند است و مداحی کردن ریشه و مایه می‌خواهد، نوکری امام حسین (ع) ساده نیست، اخلاص، ایمان و لیاقت می‌خواهد.

مرادی ادامه داد: حدود 70 سال است که با یاری خدا در دستگاه امام حسین (ع) خدمت می‌کنم و این به‌دلیل بزرگ شدن در خانواده‌ای مذهبی است.

*اشعار را چندین سال پیش از شهرهای دیگر می‌آوردیم

وی با اشاره به مداحی در دهه‌های گذشته، اظهار داشت: اشعار قبلا به‌صورت رونوشت (فتوکپی) بود و چند روز قبل از آغاز محرم یک نفر به مشهد، تهران یا قم می‌رفت و اشعار جدیدی برای مداحی با خود می‌آورد. البته شاعران بزرگی در کرمانشاه همچون بابا گلشن (عمو رجب عطار)، شهاب کرمانشاهی و وحدت شعرهای عمیقی داشتند.

*گمراهان در زمان طاغوت تا پایان صفر دست از گناه می‌کشیدند

این پیرغلام کرمانشاهی سوگواری امام حسین (ع) را آب غسل جنابت عنوان کرد و گفت: سیدالشهدا (ع) خیلی از گناهکاران را پاک می‌کند. امام حسین (ع) از دیرباز مورد احترام تمام افراد و اقوام و مذاهب بوده، به‌طور مثال برخی از افراد گمراه در زمان طاغوت از محرم تا پایان صفر دست از کارهای ناشایست خود برمی‌داشتند.

*محرم جبهه‌ها را ساخت

این خادم‌ حسین(ع) از وجود برخی بدحجابی‌ها به‌ویژه در ایام سوگواری محرم انتقاد کرد و این موضوعات را موجب لطمه زدن به اسلام دانست.

مرادی تفکر حسینی را انسان‌ساز اعلام کرد و افزود: این شور و تفکر حسینی بود که جبهه‌ها را ساخت و تفکر حسینی الگوی حسین فهمیده‌ها شد.

*مجالس امام حسین (ع) بزرگ‌ترین گردهمایی عالم است

وی با بیان اینکه سینه‌زنان امام حسین (ع) گزینش نمی‌شوند، تصریح کرد: ذکر مصیبت سیدالشهدا (ع) موجب شناخت عظمت اسلام می‌شود و هیچ قدرتی نمی‌تواند گردهمایی عظیم، معنوی و ارزشمندی همچون محرم را ایجاد کند.

این مداح پیشکسوت برگزاری مجالس برای اهل بیت (ع) را موجب هدایت افراد جامعه دانست و بیان داشت: در این مجالس از قرآن، تاریخ، اخلاق و... سخن گفته می‌شود.

مرادی به نقش بی‌بدیل علما و روحانیان در مجالس اباعبدالله‌الحسین(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: علمای کرمانشاه غریب هستند.

وی محرم را رخدادی عظیم و تاثیرگذار در جامعه برشمرد و انقلاب را برگرفته از محرم اعلام کرد و گفت: هر سال میلیون‌ها جوان به جلسات امام حسین (ع) می‌آیند و باید با منطق حسینی با نماز و امر به معروف و نهی از منکر آشنا شوند و عزاداری محرم باید با معرفت باشد.

*جوانان دست از قرآن، علما، هیئت‌ها و اعتقادات برندارند

مرادی با اشاره به گستردگی و سرعت ارتباطات در عصر کنونی، تاکید کرد: بیان صحیح عظمت اسلام و اهل بیت (ع) جوانان را به‌شدت جذب می‌کند و هیئت‌ها باید قبل از ماه محرم برنامه‌ریزی‌های اصولی برای هدایت جوانان انجام بدهند.

این پیرغلام کرمانشاهی با تاکید بر هوشیاری جوانان در مقابل نقشه‌های شوم دشمنان، گفت: جوانان دست از قرآن، علما، هیئت‌ها و اعتقادات برندارند.

*جوانان باید مداحی را از اساتید بیاموزند

مرادی در بخش دیگری از سخنانش به برخی سبک‌های بی‌شأن اشاره کرد و بیان داشت: جوانان باید مداحی را از اساتید بیاموزند و هرچه مجالس امام حسین (ع) ساده‌تر باشد، بیشتر در ذهن باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: برخی سبک‌های جدید نیز خوب هستند و علاقه‌مندان بسیاری دارند، اما کف زدن، شعر سبک خواندن و «حس حس» شأن مجالس را پایین می‌آورد. برخی افراد 10 دقیقه سینه می‌زنند و متوجه نمی‌شوند مداح چه می‌گوید و برخی سبک‌ها موجب انحراف می‌شود.

این پیرغلام کرمانشاهی خاطرنشان کرد: مداحی امروز و دیروز خدمت به دستگاه امام حسین (ع) است و همه باید تلاش کنیم با شور و شعور بیشتر به امام حسین (ع) خدمت کنیم.

انتهای پیام/2700/غ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول